• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dasch kamera eller liknande

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

De filmer jag kollat på nätet är faktiskt dom bättre jag kan hitta för det priset.
Har även kollat dyrare kameror men bilderna är oftast sämre.
Har även tittat på appar till telefonen men känner att jag vill ha en liten behändig kamera att sätta på vindrutan

JOE
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dasch kamera eller liknande

Det är nog inget större fel på sensorn som tycks klara full-HD.
Optiken däremot är billig, i plast. Videobilderna som visas av tillverkarna på Youtube är sällan autentiska.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

Jag läste det där testet också.
Det finns en hel del skrivet om den kameran.
Men är det ingen som har köpt den och kan ge någon information hur den är live?

JOE
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dasch kamera eller liknande

600-700 kr på Ebay och bildkvalitet därefter.

Visa bilaga 81676

En telefon med dashcam-app ger bättre bilder!

Nu ljuger du Knarrevik.
Har köpt min från e-bay och fick betala inklusive allt 1350:- men då har den inbyggd Gps. Den du relaterar till har förmodligen inte Gps och så är det utan tillkommande avgifter etc.
Denna Ambrella original som jag har köpt kan tävla med vilken kamera som helst ingen kommer upp i denna bildkvalitet. Så jag kan bara intyga att jag köpt en bra kamera till ett vettigt pris, samma kamera i Sverige går lös på 3500-4000:-
//Tommy
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dasch kamera eller liknande

Joe
Du skriver Dash kamera eller liknande.
Vad ska du använda inspelningarna till ?
Vad är din primära och allmän sekundär ändamål ?

Jag använder riktig videokamera* som dashcam, för jag är glad att se några mina resor.:)
Har nu mer än 100 GB (20-30 timmar) på min nätverk hårddisk 2 TB.

Ett rent nöje att återuppliva resor på BIG-TV med stereo surround etc.
:):)

* Toshiba 3D
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dasch kamera eller liknande

Nu ljuger du Knarrevik.
Har köpt min från e-bay och fick betala inklusive allt 1350:- men då har den inbyggd Gps. Den du relaterar till har förmodligen inte Gps och så är det utan tillkommande avgifter etc.
Denna Ambrella original som jag har köpt kan tävla med vilken kamera som helst ingen kommer upp i denna bildkvalitet. Så jag kan bara intyga att jag köpt en bra kamera till ett vettigt pris, samma kamera i Sverige går lös på 3500-4000:-
//Tommy

Det är bara att läsa innantill, kameran på bilden har inbyggd GPS och kostar 673 kr inkl. frakt. Optiken är klart sämre än på en modern smartphone.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dasch kamera eller liknande

Vi vet alla här på forumet Anders att, inget annat än tekniska prylar med äpplet på borde finnas till om du får bestämma.
En fråga jag ställer mig är hur vet du att det är plastoptik och att bildkvaliteten är därefter, har du en Ambrella original 0801 eller du bara antar att det är som du skriver, jag har en. Den kameran du relaterar till är ingen original Ambrella utan en kopia från Indonesien.
Som du vet sedan tidigare här på forumet så använder jag Samsung både platta o telefon. Läser du tekniska informationer om dessa kan inte "Äpplet" ens komma i närheten i bildkvalitet på kameran. Jag har testat dessa också innan köpet av Ambrellan, det är ljusårs skillnad. Jag har handlat mycket via ebay och andra siter från Kina, allt är mycket billigare där, men OBS! allt är inte original.
Sedan tycker jag att du är lite förmycket arrogant när du sågar alla som ställer frågor kring tekniska prylar som inte passar dig. Om du inte gillar eller kan svara sakligt utan att kritisera o kassera frågeställaren tycker jag du borde avstå från att svara. De som som ställer frågor här på forumet vill naturligtvis ha hjälp och inte bli till åtlöje för att de har köpt "fel" prylar.
//Tommy :spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dasch kamera eller liknande

Vad är det som får dig att tro att kameran på bilden inte är den omfrågade?
Det går säkert att hitta lägre pris än 673 kr om man letar lite mer ingående.
Att kameran har plastoptik råder inget tvivel om, konstigt vore det annars.

Jag äger också en Samsung Galaxy tillsammans med tre andra Androider men i inlägget gjorde jag endast en jämförelse med en telefon med dashcam-app. Min Samsung tog utmärkta jpg-bilder till dess att damm lade sig på sensorn.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Dasch kamera eller liknande

Joe
Du skriver Dash kamera eller liknande.
Vad ska du använda inspelningarna till ?
Vad är din primära och allmän sekundär ändamål ?

Jag använder riktig videokamera* som dashcam, för jag är glad att se några mina resor.:)
Har nu mer än 100 GB (20-30 timmar) på min nätverk hårddisk 2 TB.

Ett rent nöje att återuppliva resor på BIG-TV med stereo surround etc.
:):)

* Toshiba 3D

Hej!
Jag ska filma när vi kör med husbilen ute i Europa. Sen kan jag flytta den till personbilen när det passar.
Jag värdesätter också om den filmar när det är åverkan på husbilen på parkeringar od. En liten smidig kamera är ett krav.

Nu åker vi till Kistamässan. Återkommer ikväll.

JOE
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dasch kamera eller liknande

Joe
Ja det är inte mitt sätt att använda dashcam till din bruk.:)

En liten kamera med ett fisheye ca. 135 grader utan ytterligare konfiguration som alltid är redo när du är ansluten via switch och / eller tändning.

Viggoboy har visat god inblick i detta område.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dasch kamera eller liknande

1216363645.jpg


Bilkameran Blackvue DR500GE-HD kan enklast beskrivas som en bilmotsvarighet till ett flygplans ”svarta låda”. Genom att filma kontinuerligt när du kör och undan för undan spara ned filmerna som mp4-filer på ett micro sd-kort ger den dig möjlighet att få fram en hel del info om vad som skett under din biltur.

Användarvänlighet
Att installera och använda DR500GE-HD är föredömligt enkelt. Klistra fast den på insidan av vindrutan bakom backspegeln, koppla in i cigarettändaruttaget och du är igång och filmar! Tack vare att kameran är utrustad med inbyggt wifi kan du sedan mycket smidigt pilla med kameravinklar och inställningar direkt i bilen via en app i din smartphone (Android eller IOS). Via samma wifi kan du också se både inspelat material som finns lagrat på minneskortet och en livebild.

Funktioner
Den främsta informationen är förstås att du kan få fram rörliga bilder på allt som skett framför motorhuven i full hd (1080p). Men tack vare den inbyggda gps:en kan du även få fram din bils exakta position och hastighet vid ett visst klockslag. Även ljudinspelning kan göras då DR500GE-HD också är utrustad med en mikrofon.

Tillverkare/kontakt: Blackvue, www.blackvue.com.
Systemkrav: Bil, smartphone med IOS eller Android, pc eller Mac.
Upplösning bild/video: Upp till 1080 p (1 920 x 1 080 bildpunkter) i 30 fps.
Bildvinklar: 156 grader (diagonalt), 122 grader (horisontellt), 89 grader (vertikalt)
Strömförsörjning: DC 12V-24V.
Längd: 11,8 cm.
Diameter: 3,6 cm.
Vikt: 114 gram.
Övrigt: Plats för micro sd-kort (16 GB-kort ingår), kostnadsfri app för IOS och Android, wifi, inbyggd gps.
Cirkapris: 3 300 kronor.

Plus: Lätt att installera och använda. Bra bild. Praktisk mobilapp. Många inställningsmöjligheter. Snygg och diskret.
 
Senast ändrad:
Toppen