• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kombinera ALUgas tankflaska och TRUMA DuoControl CS?

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Vi ska montera in 2 ALUGas tankflaskor och undrar nu om någon vet om det fungerar att kombinera med TRUMA DuoControl CS? Om det går, kommer vi fortfarande ha möjlighet att se när reservflaskan tagits i bruk på panelen inne bilen vilket vi kan idag? Undrar även om någon har erfarenhet av utvändigt monterad påfyllningsanslutning? / Jeanette
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kombinera ALUgas tankflaska och TRUMA DuoControl CS?

Ja det gör det. Jag har Truma Duocontol CS. Du kan ha två fasta flaskor eller
t.o m en av varje. T.ex en Alugas el en sådan som Kambler säljer och en P 10.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kombinera ALUgas tankflaska och TRUMA DuoControl CS?

Det är inga problem med två Alugas tankflaskor ihopkopplade med Duocontrol. Det fungerar utmärkt.

Jag har monterat utvändig påfyllningsanslutning på bilen. Vad är det du funderar över?
 
F

F.d. 50241

Guest
Sv: Kombinera ALUgas tankflaska och TRUMA DuoControl CS?

Hej, om du menar smuts som ev. kommer med gasen in, finns det minst 2 alternativ.
-filter mellan "påfyllnadsstosen" och den adapter som behövs för tankning
-filter vid slangarna till din Duocontrol.
Om du menar smuts, damm, småkryp som kommer in i stosen, så antingen befintligt plastskydd vid tankslangsmontering, eller mässingskydd vid direkttankning på tankflaskan.
Själv har jag mässingsskydd och direkttankning, samt har aldrig ännu använt filter vid tankning och aldrig haft något problem med smuts i gasen, samtidigt som jag inser att får jag in smuts via gasen som sätter sig i reduceringsventil eller apparater efter har jag ett problem...
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Kombinera ALUgas tankflaska och TRUMA DuoControl CS?

Jag funderar mest på smuts som ev kan komma in vid påfyllningen. Jag har sett ditt patent Michael, snyggt!

Utvändig montering av påfyllning ställer krav på damm- och smutsskydd av tankanslutningen
Den enklare varianten bör monteras inne i gasolskåpet medan de som används på personbilar kan monteras för utvändig fyllning, dom sitter ju normalt i bakre kofångaren på en personbil och har ett gott skydd mot smuts o damm
Hör med din lokala återförsäljare för Alugas Stattena Gasolstation så har de båda varianterna till försäljning

Frågan är ju egentligen om du vill öppna dörren till gasolskåpet vid tankning eller ej
 
Toppen