Sv: FIAT:s växellådor
Har en Fiat ComfortMatic med 3 lit 177Hp i en Hobby 75TL-12, 5 ton som nu rullat 1.700 mil och jag är mycket nöjd med denna drivlina. Ingen lukt eller konstigt från lameller inte heller indikeringar om överhettning, detta oavsett hur fort eller sakta man har backat eller krypkört framåt och oavsett backar. Mest positivt upplever jag bränsleförbrukning, helbilskomfort och inte minst den lägre ljudnivån från denna kompletta drivlina (spec from 2012)!
Har tidigare haft 2 olika Bürstner Elegance 4 ton -10'or med Fiats 3 lit/157Hp/manuell 6-vxl-låda, jag hade inga bekymmer med backning! Högt växlad back(?) mest en smaksak, att slira lite med kopplingen vid backmanövrer (och start ... etc) inget konstigt det är de byggda för att tåla dvs, inom rimliga ramar och utan att mer än undantagsvis bränna koppling!
Ett övergående problem med Fiats manuella vxl-lådor med 157 hästarn från 2007 - 2011 var som jag upplevde, det direkta ingreppet av kopplingen (alla växlar såväl fram/back). Genom motorns relativt höga vridmoment/400Nm skapades för ovana förare/första tiden kraftiga ryck i körningen pga att dragläget var svårfunnet.
Inget fel men utlägget/körbarheten för drivlinan kunde varit bättre från Fiats sida och kräver oftast viss tillvänjning (antagligen mindre problem med de mindre svagare motorerna) för att kunna "köra mjukt" och man måste inse att det inte är en personbil som man kör.