• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT:s växellådor

BEGI

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
12248
Medlemskap
2024
Ni som har erfarenhet av FIAT:s 3 liters motor med manuell och robotiserad växellåda, är backväxeln lika högt utväxlad på båda?

Vår 2011 med manuell låda upplever jag som för högt utväxlad och som följd av detta blir det en del slirande på kopplingen vid lite besvärligare manövrar.

Bernt
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: FIAT:s växellådor

Hej! Vi har en 12a med robotlåda. Den är inte alls lika högt växlad som den manuella. Går jättebra att backa med.

JOE
 

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: FIAT:s växellådor

Vi har en -13 med robotlåda,och jag har samma upplevelse , är det lite uppför eller man backar i lösgrus eller dyligt så vill det gärna lukta lameller och varningslampan för överhettad koppling tänds. Efter 400 mil fick jag någon typ av mindre vibration eller obalans i bilen, misstänkte däcken, men har både balanserat och skiftat däck utan resultat. Tekninker från Fiat har provkört men tycker att felet ligger inom marginalen.
Men en anmärkningsvärd kommentar av Fiattekninkerna ( de var två) när dom konstaterade att bilen har en totalvikt på 5300 , så var kommentaren att drivlinan ej egentligen var avsedd för så höga vikter. Men att det luktade bränt ibland inte var speciellt farligt för lamellerna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: FIAT:s växellådor

Vi har en -13 med robotlåda,och jag har samma upplevelse , är det lite uppför eller man backar i lösgrus eller dyligt så vill det gärna lukta lameller och varningslampan för överhettad koppling tänds.

Men en anmärkningsvärd kommentar av Fiattekninkerna ( de var två) när dom konstaterade att bilen har en totalvikt på 5300 , så var kommentaren att drivlinan ej egentligen var avsedd för så höga vikter. Men att det luktade bränt ibland inte var speciellt farligt för lamellerna.

Kör försiktigt. Jag har ett företag som har använt många robotlådor i handikappfordon med olika märken. Alla har kortare livslängd än de manuellt växlade. Nu är ju husbilsförare försiktigare än yrkeschaufförer, men drivlinan kör ju normalt runt 2-2,5 ton i minibussar och paketfordon. Det är dyrt när det rasar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: FIAT:s växellådor

Hej
Jag har en 2010a med manuel låda och 5 ton totalvikt dvs tre.axlat amc chassi. Backväxeln är helt klart för högt växlad och det luktar bränd koppling ibland. Om det är farligt vet jag inte men då kopplingsbyte är dyrt så blir man orolig.:mad:
Detta och bekymmer med täta oljebyten pga partickelfilter samt egrventil krångel under bara 2000 mil gör nog att nästa bil får bli något annat än Fiat. Allt har fixats på garantin utom backväxeln men det verkar som om husbiltillverkarna använder drivlinan till något den inte är byggd för och då får vi problemen och de vinsten på underdimentioneringen:mad:
Jag tror Iveco och M-B är bättre för husbilsbruk och ångrar att det inte blev en sådan bil även om resten fungerar bra.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: FIAT:s växellådor

Kör försiktigt. Jag har ett företag som har använt många robotlådor i handikappfordon med olika märken. Alla har kortare livslängd än de manuellt växlade. Nu är ju husbilsförare försiktigare än yrkeschaufförer, men drivlinan kör ju normalt runt 2-2,5 ton i minibussar och paketfordon. Det är dyrt när det rasar.

Jag har också haft robotlådor tidigare i MB, men då hette de splintschift istället. Jag har inte haft några problem med mina lådor, men har hört en del negativt om dom.
Jag inbillar mig att dom nya robotlådorna är omgjorda och är mera slitstarka än splintschift lådorna. Det är sällan man hör att någon husbil har haft något lådhaveri.

JOE
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: FIAT:s växellådor

Ja vi har 3 liters motorn med manuell låda, vi har fått byta slirande lameller efter 3000 mil
Så det är nog inte rätt utväxling
Den borde hålla längre
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: FIAT:s växellådor

Jag har en Comfortmatic i husbilen (Carthago E51, 5 ton) och kört styvt 7000 mil.

Skulle inte vilja vara utan, den är helt suverän och behaglig att köra.

Kan inte riktig förstå kritiken mot backväxeln, jag har inte haft några problem med den, mer än att den kändes lite ovan i början.
 

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: FIAT:s växellådor

Det börjar vara två frågor vi debatera och jag är den förste att hålla med om att robotlådan bidra till ökad comfort och fungerar perfekt under de flesta förhållande . Men att det luktar bränt och varningslampor tänds när det går lite tungt är ju inte trevligt, man blir ängslig att något går sönder.
Är det bara jag som upplevt att varningslampan för överhettad koppling även kan tändas när man kör sakta framåt i starka motlut ? Jag kanske har något justerbart fel på just vår bil.
Men det är inte så lätt att vara Fiatägare i Gävle, man lär iväg minst 10 mil för att få hjälp.
Martin
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: FIAT:s växellådor

Har en Fiat ComfortMatic med 3 lit 177Hp i en Hobby 75TL-12, 5 ton som nu rullat 1.700 mil och jag är mycket nöjd med denna drivlina. Ingen lukt eller konstigt från lameller inte heller indikeringar om överhettning, detta oavsett hur fort eller sakta man har backat eller krypkört framåt och oavsett backar. Mest positivt upplever jag bränsleförbrukning, helbilskomfort och inte minst den lägre ljudnivån från denna kompletta drivlina (spec from 2012)!

Har tidigare haft 2 olika Bürstner Elegance 4 ton -10'or med Fiats 3 lit/157Hp/manuell 6-vxl-låda, jag hade inga bekymmer med backning! Högt växlad back(?) mest en smaksak, att slira lite med kopplingen vid backmanövrer (och start ... etc) inget konstigt det är de byggda för att tåla dvs, inom rimliga ramar och utan att mer än undantagsvis bränna koppling!

Ett övergående problem med Fiats manuella vxl-lådor med 157 hästarn från 2007 - 2011 var som jag upplevde, det direkta ingreppet av kopplingen (alla växlar såväl fram/back). Genom motorns relativt höga vridmoment/400Nm skapades för ovana förare/första tiden kraftiga ryck i körningen pga att dragläget var svårfunnet.
Inget fel men utlägget/körbarheten för drivlinan kunde varit bättre från Fiats sida och kräver oftast viss tillvänjning (antagligen mindre problem med de mindre svagare motorerna) för att kunna "köra mjukt" och man måste inse att det inte är en personbil som man kör.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: FIAT:s växellådor

Har tidigare haft 2 olika Bürstner Elegance 4 ton -10'or med Fiats 3 lit/157Hp/manuell 6-vxl-låda, jag hade inga bekymmer med backning! Högt växlad back(?) mest en smaksak, att slira lite med kopplingen vid backmanövrer (och start ... etc) inget konstigt det är de byggda för att tåla dvs, inom rimliga ramar och utan att mer än undantagsvis bränna koppling!

"EN SMAKSAK"
Relax Har läst många kloka inlägg från dig men kan absolut inte dela din åsikt i detta.
Det är bara att konstatera att den manuella lådan har en alldeles för hög utväxling på backen. Är inget som man vill ha på en treaxlig 5-tonnare och det
borde även konstruktörerna på Fiat ha förstått. Häggen i Umeå
 
Toppen