Jag är fullt medveten om att det allra bästa för framkomligheten på vintern är fyrhjulsdrift och därefter bakhjulsdrift. Nu är ju verkligheten sån att mer än 90 % av våra svenska husbilar är framhjulsdrivna.
Med anledning av detta så undrar jag vad skillnaderna är i framkomlighet på olika framhjulsdrivna. Det finns halvintegrerat med och utan boggie, även helintegrerat med och utan boggie precis som alkovbilar med och utan boggie. Är det någon som har erfarenheter av olika varianter på vinterväglag?
Nu rör det sej om ganska snäll vinterkörning för oss, i alla fall jämfört med aakes fisketurer i fjällen. Vi kör på de flesta vägtyperna i mellan och södra Sverige på vintern. Vi kör med dubbdäck vilket är ett måste så vi bor med grusvägar som aldrig grusas och framåt vintern och våren är blank is med eller utan vatten på.
För närvarande har vi en Eura Teresstra 700 på Fiat chassi, framhjulsdrivet med ett överhäng på över 2 meter... Man får tänka sej för varje gång man stannar om man ska komma därifrån. Men hittills på två vintrar har Autosocksen inte varit upp packade ännu, knock om wood!
Med anledning av detta så undrar jag vad skillnaderna är i framkomlighet på olika framhjulsdrivna. Det finns halvintegrerat med och utan boggie, även helintegrerat med och utan boggie precis som alkovbilar med och utan boggie. Är det någon som har erfarenheter av olika varianter på vinterväglag?
Nu rör det sej om ganska snäll vinterkörning för oss, i alla fall jämfört med aakes fisketurer i fjällen. Vi kör på de flesta vägtyperna i mellan och södra Sverige på vintern. Vi kör med dubbdäck vilket är ett måste så vi bor med grusvägar som aldrig grusas och framåt vintern och våren är blank is med eller utan vatten på.
För närvarande har vi en Eura Teresstra 700 på Fiat chassi, framhjulsdrivet med ett överhäng på över 2 meter... Man får tänka sej för varje gång man stannar om man ska komma därifrån. Men hittills på två vintrar har Autosocksen inte varit upp packade ännu, knock om wood!