• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterkörning med husbil!

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag är fullt medveten om att det allra bästa för framkomligheten på vintern är fyrhjulsdrift och därefter bakhjulsdrift. Nu är ju verkligheten sån att mer än 90 % av våra svenska husbilar är framhjulsdrivna.

Med anledning av detta så undrar jag vad skillnaderna är i framkomlighet på olika framhjulsdrivna. Det finns halvintegrerat med och utan boggie, även helintegrerat med och utan boggie precis som alkovbilar med och utan boggie. Är det någon som har erfarenheter av olika varianter på vinterväglag?

Nu rör det sej om ganska snäll vinterkörning för oss, i alla fall jämfört med aakes fisketurer i fjällen. Vi kör på de flesta vägtyperna i mellan och södra Sverige på vintern. Vi kör med dubbdäck vilket är ett måste så vi bor med grusvägar som aldrig grusas och framåt vintern och våren är blank is med eller utan vatten på.

För närvarande har vi en Eura Teresstra 700 på Fiat chassi, framhjulsdrivet med ett överhäng på över 2 meter... Man får tänka sej för varje gång man stannar om man ska komma därifrån. Men hittills på två vintrar har Autosocksen inte varit upp packade ännu, knock om wood!
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Vi har en boggi bil nu på 5ton,den drar mycket bättre på blött gräs och snö/is än den förra bilen som var enkelaxlad.
Det är tack vare att det är mycket högre vikt på framhjulen,2,1ton.
När vi hade den enkelaxlade bilen så tyckte jag att det spann bara man såg lite fuktigt gräs.

/sten-åke
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Förra bilen vi hade (Hymer 654 -06 helint) var det dubbelgolv på vilket gjorde att vi kunde lägga utebordet och lite andra tyngre grejor i mitten och så långt fram som möjligt och lasta de lättare skrymmande i lastutrymmet bak. Det gäller ju att få tyngd på framhjulen och inte ha tungt lastat bakom bakhjulen. Sedan gäller det att ha framförhållning och planera körningen så att man kan ha skaplig fart i uppförsbacke och inte bli stående bakom någon som fått problem i backen. Bilen vi har nu är en Hymer 690 Star Line -12 med mercachassie och bakhjulsdrift med tvillingmontering (fyhjulsdrift hmmm) så det är inte alls samma problem.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

.. och "plåtisar", ett rätt bra alternativ på vinterväglag vill jag påstå ;)

Naturligtvis skulle jag skrivit med plåtisar om jag inte varit så egoistisk, plåtis känner vi är för trångt när vi har två hundar på sammanlagt 65 kg:wink:

Med tanke på storlek på överhäng mm så borde väl plåtis vara bl.a. De bästa framhjulsdrivna att ta sej fram i min tanke värld. Men ibland stämmer verkligheten inte med teorin så det är därför jag frågar efter erfarenheter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning med husbil!

Jag minns 70-talet då SAABs framhjulsdrift gjorde succé på rallybanan och själv satt jag i en PV444 med bakhjulsdrift där framhjulen inte gjorde någon större nytta än att följa andras spår (mycket snö på den tiden). Ratten var en leksak som man hade bara för syns skull... Då bestämde jag mig för framhjulsdrift vilket vi hade (och fortfarande har), mycket glädje av under många år.
Nu när vi ska beställa vår nya HB, då var jag inne ett tag på 4x4 som "vettigast" helgardering, men bubblan sprack ganska snart i och med insynen i balansen mellan nytta, vikt & ekonomi. Det finns flera argument till varför det inte blev 4x4 men det mesta rör sig om vikten (150 kg extra) & framtida miljö och bränsleekonomi (Euro VI), alltså tillbaka till ruta ett med bakhjulsdrift.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vinterkörning med husbil!

Jag har kört framhjulsdrivet sen -67 som medvetet val, men har på senare tid fått kraftigt motstånd från en familjefalang med 3 st BMW.

Men med HB vill jag nog ha drivningen bak.

/M
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

Rent generellt bör nog drivningen ligga på den axeln som bär den största lasten. Om man nu skulle ha den valmöjligheten.

(med framhjulsdrift kan även relativt små rattutslag vid start på halt underlag ställa till det, framförallt om man dessutom har dubbelaxel bak)
 
Senast redigerad av en moderator:

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Jag har haft enkelaxlad framhjulsdriven 7.05 m och dubbelaxlad framhjulsdriven 8.50 m och jag tycker nog att den dubbelaxlade tar sig fram något bättre.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning med husbil!

En helintegrerad med minsta möjliga överhäng bak är nog den bästa framhjulsdrivna husbilen p.g.a. det höga trycket på framaxeln, sämst är nog halvintegrerat med stort överhäng och garage, där tendensen är lägre tryck på framaxeln ju mer man lastar där bak.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Är det någon som kört en halvintegrerad boggi (dubbelaxlar bak) på vintern? Det finns ett antal fabrikat som har så även de som säger sej vara vinter dugliga, tex Kabe och Nordic. Hur bra driver en sådan?
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

Vi har nu en KABE 880-12 (5 tons boggie) och har tidigare haft enkelaxlad Dethleffs-04 (3850kg). Bägge bilarna användes på vintern utan problem efter att vi fick bytt Dethleffsens dubbfria EU däck till riktiga nordiska dubbdäck.

Kortfattat är KABEn med sin boggie överlägsen när den väl rullar men kanske marginellt svårare att komma i gång med i isig backe säkert mest pga av sin högre totalvikt. Har bara haft den denna vinter men har varit i Idre fjällen med den och är positivt överraskad av framkomligheten på isiga vägar och även i nysnö.

Om man ser till att ha bra dubbdäck, sprider lasten vettigt över axlarna och har kedjor som trygghet (har aldrig behövt dem i kombination med dubbdäck ännu) så klarar man sig förvånande bra på vintern även med framhjuls drift. Vi kör alltid nu med full vattentank på vinter med Kaben (100 liter i dinettsoffan) vilket säkert ger lite extra tyngd på framhjulen.

PS. Detleffsen fastnade mer på blött gräs på sommaren. Säkert påverkades den negativt av hävarmseffekten med långt överhäng. Kaben verkar bära sin last bättre fördelat över axlarna.

Med vänlig hälsning,
Jari
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

hej Lundsholm
Vår NORDIC har "MERSA", om det vad det du vill ha reda på,Så driver den bak.
Så är väl frågan vad som är bäst på vintern?knappast framhjulsdrivning.
/Vidhem
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

Skulle vara kul och höra vem som är längst upp i landet av våra medlemmar just nu o campar med fram bak eller fyrhjulsdrivet, och hur kallt det är.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Skulle vara kul och höra vem som är längst upp i landet av våra medlemmar just nu o campar med fram bak eller fyrhjulsdrivet, och hur kallt det är.

Kul ide, själv ska jag ut ett par dar men inte längre norrut än mitten av Värmland. Kör halvintegrerad Fiat med långt överhäng, inte idealiskt men...
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

Hej
En bekant var i trakten av Idre i helgen -22,som kallast. Gasolen en P11 räckte 2,5 dygn.
Vilket jag anser är normalt ,när man inte har EL.
/Vidhem
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Hej
En bekant var i trakten av Idre i helgen -22,som kallast. Gasolen en P11 räckte 2,5 dygn.
Vilket jag anser är normalt ,när man inte har EL.
/Vidhem

Hur stor bil var det som du refererar till? Både isolering och storlek på husbil borde väl spela in på mängden Gasol. En boggie bil på knappa 9 meter jämfört med en under 6 meter borde ju skilja en del på hur mycket den förbrukar av energi för att värmas upp.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

En fråga från en som inte skaffat Husbil ännu men snart ska göra det.
Är inte alla framhjulsdrivna Husbilar försedda med diffbroms?
Självklart eller.........
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning med husbil!

Nej det är väldigt ovanligt.
Finns inte alls att få till Ducato x250 vad jag vet.

Det som finns är antispin, det fungerar så att det bromsar det spinnande hjulet och stryper gaspådraget. Kan rädda situationen om det finns fäste på ett hjul.
Klart bättre än niget men långt ifrån lika bra som en diffbrom eller diffspärr.

De bakhjulsdriva Iveco /MB vet jag finns med broms/spärr.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinterkörning med husbil!

Hej
Frågan som trådstartaren ställde var ju just framkomligheten, alltså skillnaden mellan fram vs bakhjulsdrift.
Fast en annan nog så viktig sak är ju egentligen hur bilen beter sig på vägen fram till resmålet;)

Personligen föredrar jag framhjulsdrift för min transporter utom när det skall skojas lite.
Då är ju äldre bakhjulsdrivna bilar trevligast!
Nya bilar är skittråkiga vare sig de är fram eller bakhjulsdrivna:mad:, med alla sina elektroniska hjälpmedel.

Frugan har en liten Alfa Mito som vi har preppat lite chassiemässigt och lite annat, fast döm om min förvåning när det inte går att åka vänsterbroms med bilhelvetet på vintern.
Det är ju för tusan hakar grunden i normal framhjulsdriftåka:yes:

Försöker man så slår allt ifrån, VA. Inte klokt! Hade det varit nån vanlig bil så....men i en ALFA.
Man kan undra var världen är på väg?

Hoppas att ingen retar sig på detta inlägg, för det var ju nästan bara på skoj.
 
Toppen