• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya stolar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skall mitt uppe i fuktskaderenovering, byte av kamrem & vattenpump nu också byta stolar i hytten. Idag köpte jag på blocket 2 splitter nya manuella stolar till SAAB 9-5 årsmodell 1998 för 500:-. På den tiden när SAAB levde så kunde anställda köpa delar väldigt billigt på fabriken, därav dessa stolar.
Nu till frågorna.

1. Eftersom det sitter det airbags i dom så undrar jag om dom kan sitta kvar om jag inte kopplar in dom eller måste dom tas bort?

2. Likaså kanske någon kan tala om vilka trådar som går till stolsvärmen?

3. Sitter det en termostat i stolsdynan?

4. Hur förstärker man för att använda stolarnas bältesfäste (skiss eller foto)?

Förhoppningsvis finns det någon i klubben/forumet som kan ge råd & tips?

Ett försiktigt tack på förhand

Bennie
 

Bilagor

  • IMG_4505.JPG
    IMG_4505.JPG
    4,6 MB · Visningar: 51
  • IMG_4535.JPG
    IMG_4535.JPG
    3,5 MB · Visningar: 42
Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Nya stolar

Som tidigare anställd på Saabs tekniska avdelning så borde jag kanske känna till detta men jag jobbade inte med detta. Jag vet bara att man ska va väldigt försiktig med allt som har med airbags att göra. Det finns instruktioner om detta. Jag tror att du kan få bra svar på dina frågor om du går in på någon anaverkstad och snackar med någon gammal mek.
Sören
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nya stolar

Om där är airbag så kan jag sätta en peng på den gula kabeln .Kan oxå vara till stolskontakt.Är du helt 100a på att det är airbag i stolen.Dom stolar jag varit i kontakt med har det varit gul kabel.Airbagen är bökig att få ut .låt den sitta kvar.
Hur många sladdar finns ?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya stolar

Googlade lite och hittade ett elschema till 9000 1998.
Är du säker att det där är 9-5 stolar, den modellen kom 98

Hur som kolla på sidan denna PDF Visa bilaga Saab 9000 M98 CSE.pdf
Sidan 33 är stolsvärme. Stämmer färger o nummer så är nog schemat rätt.

Där ser du även styrningen med termostat.


Ps. Det var länge sedan jag skruvade Saab. Deras elschemor finns på
Saab WIS. Ds.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya stolar

Ja, jag är helt säker på att mina 9-5 stolar är av årsmodell 1998.

Förarstolen har 4 kablar.

2 grövre 1-1/2 kv.mm svart & grön/röd som är serie kopplade. Går genom sittdyna till ryggstöd. Mätvärde = 10 ohm.
2 tunnare 0,5-0,75 kv.mm blå & vit/grön. kan inte se vart dom tar vägen. Mätvärder = 1892 ohm.

passagerarstolen har 2 kontaktstycken 4 kablar i ett & 2 kablar i ett.

Stora kontaktstycket:
2 grövre 1-1/2 kv.mm svart & grön/röd som är serie kopplade. Går genom sittdyna till ryggstöd. Mätvärde = 10 ohm.
2 tunnare 0,5-0,75 kv.mm blå & vit/grön. Kan inte se vart dom tar vägen. Mätvärder = 1688 ohm.

Lilla kontaktstycket:
2 tunnare 0,5-0,75 kv.mm orange/vit & Grön/vit, har ingen kontakt med varandra eller någon annan kabel i stolen. Kan inte se vart dom tar vägen.

På båda stolarna är alla kablar dragna i tunna svarta PVC-slangar utom 2 som går i en hårdare orange spiralslang färgerna är här brun & blå (troligtvis till sido-airbagen).

Bennie
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nya stolar

Är dina stolar elektriskt ställbara? Behöver du stolsvärmen? Om inte varför dribbla med kablar?
Har manuella Saab stolar i min bil från 2005 med airbags, elvärme. Inget är inkopplat då jag inte använder stolsvärmen, tror att de två grövre kablarna annars är till för stolsvärmen.
Fick svetsa om fästen för stolen och använder original säkerhetsbälte. Demonterade originalfästet från stolarna då bilprovningen inte godkände fästet skruvat i stolen då infästningen för stolen i bilens kaross inte ansågs hålla.
//Bror
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya stolar

Hej Bror

Jo, värme är ett måste då både jag & äkta hälften har lätt för att få ont i ryggen om vi sitter på kyliga underlag. Jag har värme på originalstolen som sitter i idag. Det du säger att bilprovningen inte godkänner att man använder stolens bältesfäste får mej att undra. Jag har läst tidigare inlägg där man har fått detta godkänt under förutsättning att man har förstärkt underredet med plattjärn, större brickor under bultarna i golvet etc. Bilprovningen har tydligen inget regelverk att följa utan det är upp till varje besiktningsman vad han tycker. Jag skall kontakta bilprovningen här på orten & höra hur jag går tillväga. Att just använda fästet i stolen är önskvärt för att slippa wirarna i golvet som bara är ivägen.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya stolar

Okey. Färgerna stämmer inte på det schema jag lade upp. Men gissar att funktionen är den samma.

De grövre till förarstolen är säkert värmen medan de klenare med högre resistans är termostaten.

Då behöver du styrningen till detta från en 9-5a.

Att passagerarstolen har fler kablar hänger ihop med bältesvarningen. Det sitter en kontakt i sitsen som talar om ifall det sitter ngn där. På så sätt tänds varningslampan för bälte om inte bältet är på plats. Testa att ohm-mäta dessa och belasta sitsen.

De orangea som avviker är då troligen airbags. Ta det lite varligt med dem.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nya stolar

En svetsduktig kompis hjälpte mig. Så här gjorde vi:
Han svetsade av grovt plattjärn "anpassningsskenor" mellan Saab-stolen och Fiaunderredet.
Vi använder Fiats bältesfästen med bältessträckare.
Vi fick info om hur elmanövreringen ansluts av den lokala Saab-verkstaden och drog dessa med egen avskärning till vardera bodelbatteriet under resp stol.
Stolsvärmen avstod vi men går troligen att fixa på liknande sätt.
Bilprovningen har inte klagat på detta men jag har förstått att man gör olika bedömningar vid olika stationer,
Nu åker vi kungligt!
Lycka till
 
Toppen