• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringplats för husbil i södra Europa

F

F.d. 15721

Guest
Hej!

Undrar om någon kunde ha några tips på vad det kan finnas för möjlighet att ha en husbil säkert parkerad i södra europa t ex Frankrike under t ex ett halvår till en rimlig kostnad. Behöver ej vara tak över men välbevakat däremot.
Frågeställning utifrån att ha Husbil säkert parkerad i t ex Frankrike närmare en flygplats för att enbart köpa sittplatser flyg och för att kunna vara på plats en längre tid där nere och/eller åka ner dit oftare företrädesvis under vinterhalvåret, samt att köra hem bilen 1 gång per år.
Ett konceptalternativ till att köpa lgh där nere och samtidigt kunna hålla nere fasta kostnader.
Tacksam för tips på vidare länkar osv.

//Nicke
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Titta på Alicante , billiga flyg , bättre väder än Frankrike på vintern. Gott om parkeringsföretag vid flygplatsen. Möjlighet att ha bilen på ställplats eller camping. Många möjligheter.
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Håller med om Alicante. Frankrike är som sagt lite väl kallt.
Har själv parkerat min husbil strax norr om staden till priset €25 per månad.
Parkeringen vid flygplatsen är betydligt dyrare men smidigare.
Har även nyligen köpt en lägenhet i centrala Alicante. Vår tanke är att åka husbil sakta ner på hösten, parkera den över vintern där nere för att åka hem på vårkanten och köra husbil i norra europa under sommaren.
Tanken är även att ta flyget ett antal gånger om året. Är man ute i god tid kan man åka tur och retur för ca 1.000kr per person.
 
F

F.d. 15721

Guest
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Tack för svar så långt. :)
När du nämner parkera där nere, innebär det att den är tillgänglig när som helst, dvs så att det inte enbart är långtidsparkering där den blir placerad så att den svårligen kan tas fram när som helst?
Riktigt tänkte så också, är nog fördelaktigt att komma en bit bort från flygplats för att hålla ner priset. Har du även kontakt/ länk till exemplet på uthyrare?
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Bilen är tillgänglig alla dagar utom söndag.
Jag kommer ej ihåg företagets namn men det ligger på Urb. Moli Foc i Mutxamel ca 10 km norr om Alicante inte långt ifrån väg 332.

Vi har även prövat en mycket trevlig Camping i El Campello vi namn Bon Sol.
Kostnad, ej sommar, €300 inkl ström och hygglig Wi-Fi.
Ytterligare fördelar är 5 min till strand och spårvagn som går till centrala Alicante.
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Priset €300 är per månad.
 
F

F.d. 15721

Guest
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Tack för bra tips. Riktigt, jag kollade upp, en enkel Ryanairstol ner till Alicante eller varför inte Barcelona kostar knappt 500 kr. Barcelona känns även intressant med närhet till Frankrike, Pyrenéerna mm.
 
F

F.d. 20802

Guest
Sv: Parkeringplats för husbil i södra Europa

Halloj!
Testar att väcka denna tråd till liv. Har inte någon husbil än.. Men väl en större Peugeot skåpbil, som för tillfället står parkerad/förvarad på Alicantes flygplats.
Och det har verkligen fungerat klockrent att ha den där! Alicante har ju väldigt många säsongsboende nordbor så parkeringslösningarna är nog unikt bra där.

Men snart har vi tänkt lämna Spanien och åka till Italien istället, så nu har jag sökt efter en förvaring kring Bologna och det har inte varit lika lätt.
Så jag skulle bli väldigt glad ifall någon här har erfarenhet, och kan rekommendera ett ställe med god säkerhet i regionen.
//Micke
 
Toppen