• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kompaktcamera som dashcam

F

F.d. 55451

Guest
Det lyckades för mig att göra min första film på YouTube.

brudstykke ved ry - YouTube
YouTube längd ca. 2 minuter.

Jag är glad över att kunna surfa mesta av resar i praktiska MP4, under åren som följer.
Glad över acceptabla bilder med raka och lodräta master tack vare bra objektiv jämfört med konventionella dashcams.
Önskar ändå full HD med 30 fps.

Mina önskningar är:
ta upp det mesta av resan med dagliga ca. 18 timmar
lagring automatisk på en hårddisk eller nätverkshårddisk NAS
i ett format som inte kräver konvertering för redigering som till YouTube-format.
Eller liknande.

Omvandlingar ca. 1 timme från en liten' video på 20 minuter som är max. tid för min kamera.
Problemet är att kameran spelar in till MP4 - Windows Live Movie Maker konvertera till .wlmp och förbereder den till YouTube med en annan konvertering.

Det är lätt att använda MP4 direkt på labtoppen,
men redigering - arrrg :swoon:

Hjälp - Hjälp - Hjälp
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: kompaktcamera som dashcam

Är det inte lättare att använda en bra smartphone med stort minne som klarar HD 1080 för att slippa konvertering och sedan ladda upp till Youtube direkt?

Fordrar förstås att man är uppkopplad. Och mycket film blir det med 18 timmar per dag!

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

20 minutter på min Samsung Wb 150F blir runt 1 GB för HD - full HD mycket mer.
18 timmar = 54 GB :D + full HD :D:D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

Aha :)
Den som söker finner, eller du förstår vad du Vill förstå :oops:

Du kan också klippa eller skära i MP4 på Samsungs Intelli-studio (dummie-studio) och sedan trimma i Windows Live Movie Maker och skicka till YouTube, det förkortar formatering väsentligt.

Konvertering denna film mindre 5 minuter

Filmtest i MP4 - YouTube
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

Jag ska testa Samsung-intelli. Nu använder jag Picasa3 där jag kan redigera start och stopp samt vända bilden 90°-180° om jag experimenterat med knepiga kamerapositioner (eller hållit telefonen upp och ner :oops:)
Picasa har knappen "överför till youtube" som jag gillar och youtube erbjuder sina saker som bildstabilisering, pratbubblor, musik med mera.. Men moviemaker är bra, riktigt bra tycker jag, lite för avancerat och lite för omständigt för mig bara, men man blir nog bättre ju mer man använder det.

Jag hoppas att det kommer fler tips här i tråden. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

Här är en liten video från Mapfactors PC Navigator 12 free med en simulering av rutten i första inlägget.
brudstykke ved ry - YouTube
Startposition ca.
GPS: 56.09094, 9.75219   
och https://maps.google.dk/maps?q=55.86...=11,266.71935999999994,,0,0&photoid=po-815163

Navigator 12 free simulering - YouTube

Med lite uppfinningsrikedom kunde kart vara i ett hörn av den första video om det var YouTube tillverkningen der befanns som ändamålet.

Gå igenom mina resor jag vet även då var videon spelades in.

Nu saknar jag fortfarande, att hitta möjligheten till automatisk kontinuerlig hårddisk överföring av mer än 50 GB per dag.

Jag kan överföra från små och dåligt IP-kamera till NAS, men det måste vara i full HD-kvalitet med ett bra objektiv utan hjälp av extra kraftig dator .......... hmmmm :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: kompaktcamera som dashcam

Alternativ till att filma en hel dag är att använda en kamera med intervallfotografering.
En bild var 10 sek tex.
/Thomas
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

Det enklaste sättet att skapa video på, är en vanlig digitalkamera med lång inspelningstid.
Min kamera Samsung WB150F upptar bara 20 minuter innan den stannar och gör filen i MP4 - HD 30 fps. (30 bilder / sekund).
Nästa video i 20 minuter, kan startas en minut senare.
Maximalt 30 inspelningar innan nästa 32GB SD-kort måste användas.
SD överföring till labtop eller extra hårddisk.
Som jag lever med - så länge.

Det finns video cameraer som kan spela in flera timmar åt gången - t.ex. 11hr 30min - GZ-E100SEU | Everio SD Card | Videokamera | Produkter | JVC Danmark
SD-kort lagring är inte ett problem - SDXC 128GB, vilket kan vara flera dagar.
Det kommer förmodligen att bli mitt val - förr eller senare.

Nätverks kamera verkar vara en bra lösning för stora mängder data, men tyvärr opraktiskt i dynamiska netvärk inställningar :(, som i husbil med variabel användning.
Definitivt inte som praktiska smartphones :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: kompaktcamera som dashcam

Mina önskningar är:
ta upp det mesta av resan med dagliga ca. 18 timmar
lagring automatisk på en hårddisk eller nätverkshårddisk NAS
i ett format som inte kräver konvertering för redigering som till YouTube-format.

Hjälp - Hjälp - Hjälp

En stillsam fråga är...hur kommer du att kunna redigera ett så gigantiskt material på 18 tim ? Och ev ladda upp på Youtube.

Vet med mig att titta på videofilm handlar ju mycket om att kunna sortera bort och visa det intressanta.
Att sen orka titta på filmen, handlar ju om den tid det tar att ta en kall öl
;)

Best AVCHD Converter - convert AVCHD videos to MP4, AVI, MOV, FLV etc. on Windows

Det här kan du göra med en bra actionkamera Contour eller Gopro med gps...

DashWare.net - Telemetry Data Overlay on Your Videos
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

Jag har använt GoPro kameror i fler år nu och ser de som kanonfina saker för aktiv filmning utomhus (MC och snöskoter i mitt fall).
Helt fantasiska på att ge bra bild på hur skakiga maskiner som helst så länge det är ljust ute, jag duger dock inte till att använda dessa i dåligt ute-ljus eller inomhus.
Kan vara en inställnings sak (??) men proffs som gör film säger samma sak när jag frågar dessa, GoPro är för filmning när man har bra ljus.
Att använda en GoPro som "dashcam" kanske går men jag tvivlar på att det är optimalt p.g.a. vanliga klantar som jag behöver bra ljus för att det ska bli något alls.
Sedan är datamängden vid GoPro filmning med högsta upplösning helt enorm, min dator kan inte ens spela filmerna om jag inte väljer lägre upplösning. Jag förstod inte när min första GoProo vägrade att fungera, det var datamängden som var för stor för min dator. Jag tror att endast yrkespersoner inom film/TV har nytta av högsta upplösningen.
Ska man sedan enbart ut med klippet på Youtube (som jag gör med alla mina klipp) är högsta upplösningen helt onödigt.


Sedan att lägga upp 18 timmar på Youtube, går det?
Min kanal blev uppgraderad till "nu kan du lägga upp mer än 15 min klipp" när kanalen passerade en miljon visningar.
Jag vet dock inte om jag kan lägga upp hur långa klipp som helst, jag kunde det inte det förr i alla fall.
Nu ändras villkoren hela tiden så Youtube kanske har obegränsad längd på klippen numera?
Eller det kanske inte heter "klipp" om det är 18 timmar långt?

Mina är sällan längre än detta:

Apex MCX turbo, powder riding - YouTube

Ett tips om man brukar GoPro är att de kommer med USA-inställning (Tror det kallas PAL?), ställ in den för vår standard om klippen ska brukas i en "riktig" film.
Min kompis var ytterst irriterad på mig för att jag hade filmat med fel inställning när han skulle använda mina klipp i sin film.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

Med min upp till 18 timmars videor, kommer det att bli ett stort nöje att gå igenom resan och eventuellt skära ett fåtal små sekvenser, för att ladda upp i YuoTube.

Det viktigaste är att kunna leva genom resan av god kvalitet, och det är ett stort nöje för inspiration till framtida resor.

Inte med ett fiskögeobjektiv, men med lika elstolpar och utan förvrängning.

Något nytt jag får lust att prova - 3D video.

Kameran jag tänker på har ingen optisk zoom, men har många andra fördelar som kan skapa en bättre upplevelse.
TOSHIBA Camileo Z100 - 3D-videokamera | Pixmania
En rimligt pris för en start.

För att få full nytta måste den visas på minst 50-tums 3D-TV.
Eftersom jag har för avsikt att köpa en mini-bio TV, var kanske något att sikta mot.

Någon som vet om 3D videoinspelningar på vägen?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kompaktcamera som dashcam

..............
Eftersom jag har för avsikt att köpa en mini-bio TV, var kanske något att sikta mot............

Det blev en 60 tums 3D-TV.

60 tommers skrm.jpg
Test uppställning.

En fantastisk syn som börjar se ut som ett panorama när du är nära.
För min del kortare än 2,5 meter, och då får du action-effekter med.
Nästan som du upplever det om upptagande i verkligheten.
Fortfarande bara i 2D och med min kompaktkamera som inspelare.

3D- video kamera finns i det vänstra hörnet.
En ny tråd kommer.

ref. # 13
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen