• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

F

F.d. 22086

Guest
Hej, jag har funderingar på att köpa en husbil, mina tankar går åt något som är under 6m eftersom det är lättare att parkera (vanlig p-plats) smidigare att köra runt i städer etc, samt billigare på färjor och broar.
Jag har funderat lite på att köpa en äldre vagn, men med tanke på alla fuktproblem (och snabb värdeminskning det för med sig), ev. motorproblem, rostproblem, etc , etc etc.. Funderar jag mer om mer på att köpa mig något som kanske kostar mer men som har mindre risk sjuka mycket i värde snabbt.
Min smärtgräns går någonstans mellan 200-300 tusen, ja har funderat på en helintegrerad Hymer 544 från 2000 och framåt!
Finns det något speciellt årtal där husbilarna tog ett kvalitéts skutt t.ex. ändrade bygg konstruktion (har hört de bytt ut ramen från trä till plast t.ex. när hände detta?!)
Min tanke är:
5-6 bältesplatser (lika många sovplatser)
Stora stuvutrymme så ja sysslar med kitesurfing
Välkänd motor (som inte har för mycket elektronik = strul?)
Takräcke/takbox?! Hur vanligt är det på t.ex. integrerade Hymer går det att köpa till i efterhand?
Dubbelgolv (för bättre värmeisolering)
Ingen säng som tar upp massa plats (är detta negativt ur framtida försäljningssynpunkt, många kör kanske husvagn med 2 personer och gärna vill ha en färdigbäddad säng?).
Finns det förtält man kan köpa till (ev. galvar till de här utfällarbara taket)
Solpaneler (För ström?)
Vad mer kan man tänkas vilja ha/behöva?
Finns det några liknande modeller som är eftertraktade på marknaden = går att sälja lätt igen?

alla tips motages gladeligen! :)

Med vänlig hälsning /anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

Hymer är bra val och klarar fukt rimligt bra. Köp en efter 2001 så får du en bättre växellåda.
Du bör kunna hitta en i tyskland för de pengar du vill lägga. Det du inte får är dubbelgolv och bra stuvutrymme. Då blir det en större bil. En plåtis kan också vara något att titta på om 6m är max vad du vill ha. Många köper försmå bilar i början så titta också på 7m bilar. Då kan du få garage att stuva i. Körmässigt är det inte så stor skildnad efter ett par timmars körning.
Det är inte längden som hindrar i småstäder utan bredd och höjd. Skall du ha en stadsbil gäller plåtis. Kolla fukt och rost mycket noga före köp. Tio år gamla bilar kan vara helt slut om du har otur. I den prisklassen har alla bilar trä i kostruktionen så se upp. Att hitta en bil med sex lagliga sittplatser och lika många sovplatser på 6m tror jag inte går utan det får bli större bil. Skall du sedan också ha bra stuv växer bilen ytterligare. Jag tror att du måste pruta på några av dina krav och jag rekomenderar att du går på större bil. Det finns hymer på drygt 7m som fyller de flesta krav du har utom längden. De går kanske att hitta i tyskland för 300 tusen om du har tur.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

6m blir väldigt svårt med så många sov och bältade platser. Det blir en alkovbil om du ska hålla dig under 7m.
Chausson Flash 15 -10 € 31.900. Äldre modell av den vi har, fyra fasta sängar, två till när du bäddar stora dinetten, ytterligare en säng för barn (160cm) om du bäddar lilla dinetten. 6 personer kan äta samtidigt. 6 bältade platser inkl. förare. Undre våningssängen kan fällas upp för skrymmande saker som cykel etc.

Aufbauart: Alkoven
Antrieb: Diesel 2300 ccm
Leistung: 96 KW 131 PS
Länge: 6,79 m
Breite: 2,30 m
Höhe: 3,10 m
Gesamtgewicht: 3,5 t
Erstzulassung: 3 / 2010
km-Stand: 64000
Schlafplätze: 6
Umweltplakette: Grün

chausson_grundriss.jpg


Från samma handlare vi köpte från (mycket bra handlare).

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

6m vil ikke kunne gi mer enn 5 sengeplasser selv på en alkove - den ekstra meteren for en 7m bil gir rom for et par senger til over hverandre. Mulig du kan finne i Tyskland en italiensk eller spansk produsert helintegrert med samme oppsett som i en alkove: dobbeltseng over førerplass, beddbar dinett med mulig bedding av kort sofa ved enden av bordet og køyesenger bak.

Har sett et par slike men husker ikke merke og modell. Selv en 6m helintegrert med 4,5 sengeplasser og 6 belteplasser kan finnes om en ser på biler fra rundt 2000.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

För att ha så många pax, så tror (!) jag inte att man kan klara sig under 3,5ton. Lastkapaciteten kräver ett par hundra kilo extra.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

För att ha så många pax, så tror (!) jag inte att man kan klara sig under 3,5ton. Lastkapaciteten kräver ett par hundra kilo extra.

Vår har knappa 600kg teoretisk lastkapacitet. Full semesterpackning för Medelhavet 3.5v (fyra cyklar, 2 st p11 varav en stål, fyra cyklar, 140l vatten mm mm) gav 100kg övervikt. Enkelt åtgärdat med mindre vatten.
Med vuxna i stället för barn (och dessutom två till) var och en med sin egen packning blir det svårt att klara sig på 3.5t.

Finns en Bürstner A747 -01 € 24.900 på samma firma som jag nämnde tidigare, kanske mer lämpligt (fast max 6m åker ju ut genom fönstret ;))
Peter :)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

Min grabb sa när vi skulle köpa ny bil och var inne på en under 6m. Köp en stor bil med utrymmet och betala de få gånger man åker över en bro. Vi köpte en bil 7,45m och lastvikt på strax under tonnet och har inte ångrat oss.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Husbil under 6m, förslag? Hymer 544 (erfarenheter?!)

Jag tror inte att det går att hitta en bil med så många platser under 6 meter. Fundera på vad som är viktigast - att den är liten eller att 6 personer kan åka/sova i den. Hur ska den huvudsakligen användas? Ska kitesurfingsakerna med även de gånger ni är flera?

Lycka till i jakten på den perfekta bilen!

/Jessika
 
Toppen