• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Vill ha några extra 220 v uttag i bilen. Pratade med en elektriker som föreslog Fk kabel (fåtrådig) men jag ser att det finns en kabel som heter Rk (extra mångtrådig) Vilken skall man välja
Ha det
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

Man blir så j...la trött på vissa kommentarer. Här frågar en medlem om råd. Han har fått korrekt information från sin egen elektriker men vill höra här. Sedan kommer en rad med dravel från en del.
Det snackas om vibrerande bilar. Lägg ner.

:msn_thumbup:
Här dravlas det mer om skakningar o vibrationer.
Elsäker camping

Det finns ingen som helst anledning till att använda EK på något som inte är fast.
Skulle vilja se den som har en husbil som är lika solid som huset där hemma.

Vad skulle fördelen vara att använda EK???
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

Vill ha några extra 220 v uttag i bilen. Pratade med en elektriker som föreslog Fk kabel (fåtrådig) men jag ser att det finns en kabel som heter Rk (extra mångtrådig) Vilken skall man välja
Ha det

På denna enkla fråga har du fått många spretande svar. Undrar varför så många känner behov av att svara. Du får förslag på det flesta sorters kablar som installationsrör och slang samt länkar till Elsäkerhetsverket och till föreskrifterna samt behörighetskrävande arbeten. Nu är det så att Elsäkerhetsverkets ansvar slutar där anslutningskabeln slutar, och den vet ju nu alla hur lång den får vara. Några föreskrifter är inte heller av intresse då de inte är tillämpliga i detta fall. Husbilstillverkaren har endast att följa ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§. I och med att varken Elsäkerhetsverket eller Transportstyrelsen i dag reglerar denna typ av installationer, blir det upp till var och en tillverkare att själv ansvara för att elinstallationerna är säkra. Alltså kan du inte göra något ingrepp på din bil för då gäller inte CE märkningen längre.
Således är inga av alla dina svar är rätt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

Han som skall dra el är behörig elare. Men jag vill gärna ha lite koll på vad som är bra och dåligt.
Tack för alla svar

Har ”han” behörighet så skall han ha så mycket kunskaper som behövs och behöver inte fråga någon alls.
Om ni nu skiter i reglerna så är det bara för honom att öppna dörren på husbilen och gå in och öppna första bästa dosa eller vägguttag och tittar och ser vilken kabel tillverkaren använt. Mycket troligt att det är en kabel med första bokstaven R eller F som t.ex RKK eller FKK. Skaffa samma kabel och installera, hur svårt kan det vara. Glöm ej egenkontrollen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

Nej svårt är det inte. Har redan tittat och det var en mycket fintrådig kabel.Men alla kablar 12v och 220v samt vatten och avlopp är ihopbuntade. Så behöver man byta en vattenslang så blir det ett helsike. Många skruvar att ta bort. Därför ville jag ha rör. Att jag ställde frågan är för att jag är nyfiken och vill lära mig. Se vad många olika svar jag har fått. Sedan är det upp till var och en att sålla bland svaren. Samtidigt vill man få det så säkert som möjligt.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

Har bytt hela golvet så det mesta är löst. Tänker byta lite inredning. Så då passar jag på. Skall även byta till en Truma combi 6D.Passar då på att göra en bättre installation av värmeslangarna som inte är monterade på ett förtroendegivande sätt. Så det är lite att pyssla med.
Ha det
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Extra 220v uttag vilken kabel FK eller RK

Om du vill ha kvalité sá använd flertrádiga kablar med dess fördelar av vibrationer. Eftersom det ár en behörig elistalatör sà blir det inga trádar vid anslutningarna, han kanske klämmer fast kabeländar.

Jobbar själv inte med starkström, men kommer ihág att:

Entrádigt har en större mm2 än ytterdiametern och lämplig till en fast orörlig instalation.

fátrádiga har en större ytterdiameter till ett mindre mm2 lämplig till fasta instalationer som har smá rörelser eller vibrationer.

Flertrádiga har en mycket mjuk kabel som är lämplig som en förlängningskabel som rörs mycket eller till maskiner som rör sig.

Orginalkabel 12v i en bil är alltid en flerledare. Har alldrig sett en 3 ledare som orginal 12v i en bil.
 
Toppen