• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Har monterat på två olika bilar men inte på boggie. Köpte bägge två i Tyskland.
Det ena var Dunlops system på ett ALKO chassie
Det andra var Goldsmitts system på ett vanligt Fiat chassie.
Inga problem med monteringen men man borde kontrollera vad som gäller för monteringen. Råkade ut för ett färre problem med Dunlops system

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Är det någon som själv köpt och monterat hjälpluftfjädring på husbil, helst boggie??
Var köpte ni??
Hej!
Mina (Firestone) kommer från Karnag AB i Täby. Inte speciellt svårt att montera, men det tog lång tid att få den ena sidan tät. Det är så liten luftvolym att en minimalt läcka gör att de sjunker utan att man kan hitta orsaken med vanliga metoder för läcksökning.

Jag har en liten lös kompressor från Swedol (?)med vilken jag fyller vid behov. Notera att de kan skadas om de har för lågt tryck, och påverkar bilens fjädring så att du kan knäcka ramen om du har för högt tryck.
//Conny

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025

Jag köpte Dunlops utrustning direkt från A Linnepe i Tyskland. Bilen är en enkel-axlad -99:a. Jag har nu kört mer än fyra år och aldrig behövt efterfylla.
Systemet var snabbt och enkelt att montera. Jag har separata system för höger resp vänster bilsida med med separata påfyllngsnipplar och manometrar. Kan alltså kompensera för snedlast. Räkna gärna på hur mycket lyftkraft du vill tillföra.
Jag kör med 500 Kp extra lyftkraft vilket kräver 2 bar i bälgarna. (Kan laddas med max 6 bar)
Bilen har inte ABS-bromsar utan har en lastväxelventil (ABL) på bakaxeln som känner av bilens nedfjädring och därmed reglerar bromskraften bak. Tyska myndigheter kräver då att lastväxeln ställs i läge fullast. Efter lite skriftväxling var Transporstyrelsen med på noterna och ändringen är införd i registreringshandlingarna. (Tyskt krav om man vill åka där).
Har man en nyare bil med ABS-bromsar behövs inte detta krångel.

Jag tycker att du ska kolla vad olika tillverkare har för lösning för din boggie.

Sune

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har inte förstått riktigt fördelen med hjälpluftfjädring till ett Alko underrede som jag har på min Kabe TM 750. Som jag ser det så skulle jag vilja ha en mjukare mer följsammare fjädring bak. Som jag förstår måste man då byta stavarna i axeln för det hjälper väl inte med att ha en hjälpluftfjädring, förklara någon som kan för mig???
// Tommy

F

F.d. 29925

Guest

Som jag ser det verka det vara svårt med luftfjädring på ALKO-axlar.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Varför det, Goldschmitts helluftfjädring fungerar alldeles utmärkt på vår Arto med Alkochassi?

Din luftfjädring fungerar säkert helt utmärkt men var troligen där från fabriken. Vid eftermontering på ett Alko boggiechassi behövs oftast byte av torritionsstänger vilket är ganska dyrt samt ett jobb som mycket få verkstäder kan göra. Jag kollade vad det skulle kosta att få helluftfjädring från Goldschmitts eftermonterat på min bil och det skulle kosta en bra bit över 100 tusen vilket jag tyckte var litet mycket. Den tillkommande vikten var enligt uppgift också runt 100 kilo och lastvikt skall man ju vara rädd om. Det gäller ju att ha marginal kvar vid tysklandsresorna:)

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jo visst men nu ville ju trådskaparen ha hjälpluftfjädring.
Helluftfjädring är ju inga problem men en helt annan prislapp.

Helt rätt. Om då originalfjädringen bak är tillräcklig kanske lite hård så hjälper väl inte en hjälpluftfjädring. Denna är väl bara till för de bilar som har för "klen" fjädring bak, eller jag har missuppfattat det hela??
// Tommy

S

Sören-6830

Guest

Jo visst men nu ville ju trådskaparen ha hjälpluftfjädring.
Helluftfjädring är ju inga problem men en helt annan prislapp.
Jodå, min lilla passus var bara en kommentar till Deckers inlägg. Förresten, i Tyskland kostar Goldschmitts helluft på tvåaxlat chassi € 6500 inkl montering.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Helt rätt. Om då originalfjädringen bak är tillräcklig kanske lite hård så hjälper väl inte en hjälpluftfjädring. Denna är väl bara till för de bilar som har för "klen" fjädring bak, eller jag har missuppfattat det hela??
// Tommy

Nej du har helt rätt. Hjälpluftfjädring stöttar upp.
Helluftfjädring är redigt bra men aningen dyrare ;)
Men då kan det gå mjukt och fint.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

// Tommy

Hej.
Enl. uppgift är bakfjädringen avpassad för en belastning som är c:a 70% av max tillåten belastning på bakaxeln. Förklaras med att bilarna sällan har fullt lass. Det stämmer på en paketbil eller mindre lastbil på samma chassie som en husbil. En husbil däremot har ju mestadels max belastning (eller lite till) på bakaxeln. Detta innebär att fjädringen ligger så gott som i botten hela tiden och fjädringsvägen är så liten att man går mot ändstoppen en stor del av tiden. Om man byter ändstoppen mot luftbälgar som i hjälpluftfjädringen så ökar man fjädringsvägen och får en komfortablare körning. Som grädde på moset blir också bilen tystare eftersom vägljudet som tidigare fortplantades via ändstoppen upp i bodelen elimineras till stor del av gummibälgarna. Detta är vad en representant från Karnag upplyste mig om och jag måste ge honom rätt för så upplever jag effekten av att eftermontera hjälpluftfjädring på vår bil.
Att man kan knäcka ramen pga en sådan montering (som tidigare varnats för i tråden) finner jag osannolikt eftersom genomslagen mot ändstoppen helt försvinner. Trots allt så är bälgarna betydligt mjukare än ändstoppet/genomslagsgummit som är originalmonterat.

Mvh / Roland

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej.
Enl. uppgift är bakfjädringen avpassad för en belastning som är c:a 70% av max tillåten belastning på bakaxeln. Förklaras med att bilarna sällan har fullt lass. Det stämmer på en paketbil eller mindre lastbil på samma chassie som en husbil. En husbil däremot har ju mestadels max belastning (eller lite till) på bakaxeln. Detta innebär att fjädringen ligger så gott som i botten hela tiden och fjädringsvägen är så liten att man går mot ändstoppen en stor del av tiden. Om man byter ändstoppen mot luftbälgar som i hjälpluftfjädringen så ökar man fjädringsvägen och får en komfortablare körning. Som grädde på moset blir också bilen tystare eftersom vägljudet som tidigare fortplantades via ändstoppen upp i bodelen elimineras till stor del av gummibälgarna. Detta är vad en representant från Karnag upplyste mig om och jag måste ge honom rätt för så upplever jag effekten av att eftermontera hjälpluftfjädring på vår bil.
Att man kan knäcka ramen pga en sådan montering (som tidigare varnats för i tråden) finner jag osannolikt eftersom genomslagen mot ändstoppen helt försvinner. Trots allt så är bälgarna betydligt mjukare än ändstoppet/genomslagsgummit som är originalmonterat.

Mvh / Roland

Jag är beredd att hålla med dig i det du skriver. När jag kör och det är skador och andra ojämnheter så "smäller" det och skrammlar i lådorna varje gång jag kör över dessa "knölar". Jag har hela tiden trot att fjädringen bak var så hård att den inte fjädrade något alls utan den var som stum. Fram är den jättedålig, får genomslag i ett. Har beställt Bossings fjädrar så byte skall ske innan sommaren. Så om det är lite symetri i det hela är det som du skriver. Mjuk framfjädring = mjuk bakfjädring. Vilken hjälpluftjädring skall man då välja till ett ALKO-chassi?? Pris?? Var köper jag??
// Tommy

F

F.d. 58573

Guest

Jag är nu inne på min tredje bil med tillsatsluftfjädring på bakaxeln och jag är inte nöjd.
De två senaste bilarna 3½ resp 5 ton fyhjulsdrivna MB Sprinter med Goldschmitts tvåkanals system.
På den senaste bilen lät jag Goldschmitt i Walldürn installera fjädringen i fjol höst och någon större skillnad jämfört med orginalfjädringen märker jag inte. Fortfarande tämligen stötigt när jag kör på gropiga grusvägar.

Jag har aldrig fått tillfälle att prova helluftfjädring, men jag föreställer mig att det rimligen bör fungera bättre.

aake

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Tommy & Elisabeth.

Det jag beskriver är Fiat-chassie med deras original bakfjädrar dvs bladfjädrar. När det gäller Al-Ko chassie har jag ingen som helst erfarenhet och kan tyvärr inte hjälpa dig med vare sig pris eller inköpsställe. Jag föreslår att du lyssnar med Bossings om det överhuvudtaget fungerar med hjälpluftfjädring på ett Al-Ko chassie. Det är ju en helt annan konstruktion på den fjädringen.

Mvh / Roland

F

F.d. 29925

Guest

Varför det, Goldschmitts helluftfjädring fungerar alldeles utmärkt på vår Arto med Alkochassi?

Har varit inne på AL-KO länken i inlägget av Rolandn med en alldeles tydlig fungerande hjälpluftfjädring, men monteringen förutsätter även byte av torsionstavar i axlarna till en mjukare variant för att få önskat effekt. Kan kanske vara ett vettigt alternativ vid beställning av ett nytt fordon men för egen del tror jag att kostnaden för ombyggnaden av ett tandemfordon (trådskaparens fråga) kommer knappast att uppväga fördelarna.
(Kanske om man kör mycket på mindre och dåliga vägar men då väljer man nog även en enaxlig bil)

Såg även att det var byte av stötdämpare till en variant med inbyggda ändstopp som kanske kan lösa problem för ex. Tommy Q. med söndriga bälgar vid lyft.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen