• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pip i Euramobil

F

F.d. 52990

Guest
Hejsan
Är det någon mer än jag som äger en eura mobil som med jämna mellanrum hör ett pip från någon box. Kommer med ca 20-40 min mellanrum. Blir inte klok på varför och varifrån detta sker.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pip i Euramobil

Är det ett konstant pipande med dom intervaller du beskriver?
Har du stått vid huvudpanelen vid dörren och lyssnat där om det kommer därifrån?
Stäng av huvud panelen. Börja med brytaren för all el utom instegsbelysningen. Stäng sedan av med huvudbrytaren röd knapp.
Har du varit inne i menyn så kanske du måste gå igenom den och se vad som kan larma.
Kolla om det finns något fabriksinställnings alternativ.

Du måste nog försöka lokalisera varifrån ljudet kommer men sannolikt från huvudpanelen om det inte finns någon annan utrustning typ gasollarm eller brandvarnare i bilen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Pip i Euramobil

Det är inte så att du har en sådan här regulator till solcellen?

http://www.barden-ukshop.com/ekmps/...lara-sr135tl-regulator-12-24v-135wp-477-p.jpg


Batterikapasiteten er under 75% 1 pip
Batterikapasiteten er under 25% 3 pip
Batterikapasiteten er under 10% 5 pip
Før spenningen slås av 25 pip

Min pep vid 75% och det tog ett tag innan jag fatta vad det var.
Har nu en annan regulator.

Men som sagt det kan vara mycket som piper.
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Pip i Euramobil

Hej, tror inte det är bundet till bilmodell. Har haft liknande pip i min Byrstner Solano. Prova med att lossa en av kablarna till startbatteriet. Tror att det kan vara något med Databoxenn, en felsignal som förhoppningsvis nollas med bortkoppling av startbatteriet en stund. Det hjälpte mig :)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Pip i Euramobil

Vi har liknande larm vid låg färskvattenivå.
/dennis

Vi med plus samma larm vid hög nivå gråvatten.

Larmet för låg färskvatten nivå får för sej att sätta igång även när tanken är riktigt full, då hoppar mätaren från 100% till 0%, överfull??? Vid dessa tillfällen kan det börja låta lite hursomhelst helst men försvinner när man gjort av med lite vatten, visserligen larmar den ibland även med nästan fullt i kurvor inbromsningar etc.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Pip i Euramobil

Hade nåt likadant surr i vår förra husbil som gjorde att det pep med ojämna mellanrum och det visade att det var ett relä som var utslitet och stod o slog men efter byte av detta blev det knäpptyst kostnad 45 .-
 
Toppen