• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hitta husbil lämplig för hundar?

F

F.d. 25710

Guest
Jag är ny medlem i klubben och ny här i forumet, och dessutom nybliven förstagångshusbilsägare, samt hundägare. Tänkte dela våra våndor och slutligen lösning som vi fastnade för i valet av husbil och transport av hundarna.
Vi har aktivt letat husbil sedan i våras och besökte bla Elmia mässan i höstas för att få svar på vilken sorts husbil vi behöver. Vårt hushåll består av 2 vuxna och 2 stora hundar (Hovawart). Vilken husbil kan passa till oss frågade vi oss? Sele kändes inte riktigt som ett alternativ, Kabe har en modell med EN inbyggd hund bur som är för liten för våra båda hundar. Slutligen trodde vi att vi hittat den modell som skulle passa oss, en Adria Twin. Där kan man ju öppna bakdörrarna och hundarna kan enkelt krypa in under/emellan sängarna. Efter att ha letat Twins ett tag så stannade jag till hos en husbilshandlare i Lomma som jag beskriv vårt behov för. Kom skall jag visa dig något sa säljaren som var mycket hjälpsam. Det var en McLouis med våningssäng bak som han menade att han enkelt kunde modifiera för våra behov. Just det exemplaret föll oss inte i smaken men jag började då leta efter alkovbilar med våningssäng bak och hittade slutligen en nästan ny McLouis Steel 535G med stort garage och våningssäng. Efter inklädning av madrassen i konstläder och ganska enkel montering av 3 st stålgrindar (se bilder nedan) så har vi nu en lösning som verkar passa oss. Halva nedersängen är "omgjord" till hundbur där hundarna kan se ut genom fönstret bak. De kan sitta inlåsta med öppen garagedörr och få frisk luft när vi står still, plus att vi har kontakt med dem i bilen när vi kör. Vi har ju även gott om lastutrymme kvar. Ni kan säkert se fler fördelar och kanske få idéer eller inspiration av bilderna nedan. Kommentarer? Kanske vi syns på någon ställplats i sommar?

Totte
 

Bilagor

  • IMG_0294.jpg
    IMG_0294.jpg
    278,6 KB · Visningar: 43
  • IMG_0295.jpg
    IMG_0295.jpg
    276,5 KB · Visningar: 32
  • IMG_0297.jpg
    IMG_0297.jpg
    276,3 KB · Visningar: 32

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Snygg lösning! Själva har vi en bur i garaget med ingång även mellan långbäddarna, har tagit bort två trappsteg mellan sängarna och där fått en öppning.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Mycket elegant lösning. Framförallt luckan ut med galler!
Så skulle jag vilja ha det...

/M
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Mycket elegant lösning. Framförallt luckan ut med galler!
Så skulle jag vilja ha det...

/M

Precis så med utgång åt två håll är vår bur också. Mycket praktiskt i tex sånt här väder vi har i Värmland nu. Ska fixa bilder på det.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Vi vill också berömma den lösningen - som vi själva har och anser fungera mycket bra sedan sju år - i en Dethleffs Advantage A 6981, en stor alkovbil med våningssängarna på tvären längst bak.

Det ger oss stor golvyta, stor dubbeldinett och plats för allt.
 
F

F.d. 25710

Guest
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Tack för era kommentarer. Till grinden via garageutrymmet skulle jag vilja ha en ramp som gör det enkelt att ta in och ut hundarna den vägen. Har ni några bra ideer?

Vänligen

Totteh
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Tack för era kommentarer. Till grinden via garageutrymmet skulle jag vilja ha en ramp som gör det enkelt att ta in och ut hundarna den vägen. Har ni några bra ideer?

Vänligen

Totteh

Jag har köpt en på Pets som är vikbar på mitten, gjord i trä med halkskydd på. Kan återkomma med bild senare om det är av intresse.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

En sån vikbar i trä hade jag till min leonberger, numera är den suverän när jag skall rulla in cykeln i husbilsgaraget :D
HÄR ser den ut.

Numera finns det flera olika modeller bla ihopskjutbara och hopvikbara i plast
 
F

F.d. 25710

Guest
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Tack Lundsholm och Majsan. Skall mäta och se om den stora är tillräckligt stor för att nå upp via garageförren.

Mvh
Totteh
 
S

Sibbaboda

Guest
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Fantastiskt bra och praktiskt! :D En fråga: var har ni köpt grindarna?
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hitta husbil lämplig för hundar?

Ser jätte fint ut....MEN vad händer vid en påkörning med grindarna, ser inte ut att vara krocksäkra......alla är inte lika petiga som jag med bälten och krocksäkra burar.

Med 2 schnauzrar passar det med hundbälten perfekt, för att inte det skall bli några missförstånd så är det inga dvärgschnauzrar utan schnauzrar.

Petmaja Eva:wideeyed:
 
Toppen