• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"To be or not to be" a member? CC klubb

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Då damp medlemstidningen från Caravan Clubb ner i brevlådan. Denna gång med inbetalningskort för nästa år. Anledningen till vårt medlemsskap har varit de där korten...camping card europe och campingcard international. Skall tydligen vara bra att ha. Men vid närmare eftertanke så har vi inte använt dessa hittills, ja förutom en gång förra sommaren då vi var en natt på Grebbestads camping och dom tyckte det behövdes.. Nu är jag lite skeptisk till organisationer med kansli, generaldirektörer och sånt..som gärna "företräder" mig, "vi har xxx tusen medlemmar och de tycker..."
Men man röstar ju med plånboken i dessa fall. Nästa år blir det nog Kroatien och eventuellt Frankrike som resmål, har man nytta av de där korten då? Under våra nästan 5 veckor i Tyskland behövdes de inte, gott om ställplatser där.
Så vad säger ni rutinerade husbilsglobbetrotters :)

Caravan Clubb ?
Bu eller bä...
Med vikt på resor till ovan nämnda länder...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Jag kan inte svara för Kroatien, men i övriga länder utom norden är det enda som behövts ACSI och ADAC. Mest ACSI. Dom köper du i tysk bokhandel på väg ner eller på nätet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25045

Guest
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Ska man åka till GB så gäller svenskt medlemskap ej där även om de ibland låter nåd gå före rätt, bättre o bli medlem där.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Har åkt skidor i Idre de senaste åren och då lönar det sig att vara med. Finns ett brett rabatt erbjudande också hos CC.
 
Senast ändrad:

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Kollade lite på ASCI som Sir Maclain skrev om. Det verkar för mig som ett rabattsystem för lågsäsong, inget fel i detta, men som jag har uppfattat det så i Sverige så tillåts du inte ta in på vissa campingplatser med rätt kort och avgift betald... Är det så i Europa också ? Att campingägaren skickar dig på porten om inte rätt kort uppvisas?
Kan vara ide att skaffa ett ASCI då vi planerar Europaresan i juni 2014, och då är det lågsäsong enligt dem.

Jag tänkte så här:
Camping card Europa krävs för Svenska campingplatser
Då kanske camping card international krävs inom EU
Och då kanske det finns ett camping card universe som krävs utanför EU
:):)
Å så finns det kanske ett obligatoriskt camping card vintergatan för resten av planeten...
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Du får ju det internationella camping kortet som du lämnar i campingens reception istället för passet. Det brukar vara mellan 5-15 % rabatt på campingplatserna. Kortet inkluderar även en försäkring om du skulle vara vållande till tex en brand på campingplatsen. Kortet är gratis om du är medlem i CC. Sen får du rabatt på färjor och på en hel det prylar som visas i ett häfte som medföljer CC. Jag tror det är 6 st nummer av deras tidning som är väldigt vettig och trevlig att läsa. Det finns mera att läsa på deras hemsida Caravanclub.se medlemsrabatter.

JOE
 
J

Jarn

Guest
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Jag funderar också på om jag skall vara med i CC nästa år.

Detta året har jag haft husbilen försäkrad hos dem men det blir inte aktuellt nästa år.
Sedan har jag fått rabatt på några campingplatser i Italien vilket ju är bra, samt även rabatt på färjelinjer. Vilket man iofs kan få från andra håll med.

Tycker också det är bra med det Internationella Campingkortet.

Någon som vet om det går att köpa utan att vara med i CC ?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

För egen del har jag bara bott på camping en gång i Sverige. Det motiverar inte att köpa ett Campingkort, men jag har nog nyttjat campingar utomlands 100 tals nätter. Man behöver oftast inget mer än pass för att få bo där, men det är bra med ett ACSI/ADAC för rabatters skull och speciellt under låg säsong.

I Sverige tvingar dom på en ett dyrt kort utom på fria campingar utanför SCR, men jag har ju inget större behov. Men om dom inte gjort det hade det nog varit fler gånger.

Campingarna har ju även börjat med sk Quickstop och ställplatser som inte kräver några kort. En SCR camping på Öland (Stenåsa) krävde inget kort och vi stod där en natt i sommar.

Men i Sverige är ju gästhamnarna härliga och ligger rätt.

Men ska ni åka i Frankrike skaffa då boken Camperstop Europe Camperstop Europe 2014

Cover_Camperstop2014_240x340.jpg


Där hittar du gratis och ställplatser till låg kostnad (I hela europa utom Norden). Eller bo på franska vingårdar gratis (Fransk Passion).
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Förra året fick vi rabatt i Kroatien eftersom vi hade det internationella campingkortet, som vi skaffade genom CC. Vi slapp också att lämna ifrån oss passen när vi checkade in på camping där. På stellplatser, som visserligen är ont om i Kroatien, behöver du ej korten. Det är en CC-förmån som kom när man är medlem, som vi använt i 2 år sedan vi blev medlemmar i CC, och det är på Calles o Fleegard där vi fick 2 flaskor vin på varje ställe. Det skulle varit en varningsväst och 1 flaska vin men västarna var slut båda åren och då blev det 2 fl på varje ställe. Vi tycker CC medlemsskap är värt pengarna trots att vi sällan ligger på camping.
Bengt
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

För egen del har jag bara bott på camping en gång i Sverige. Det motiverar inte att köpa ett Campingkort, men jag har nog nyttjat campingar utomlands 100 tals nätter. Man behöver oftast inget mer än pass för att få bo där, men det är bra med ett ACSI/ADAC för rabatters skull och speciellt under låg säsong.

I Sverige tvingar dom på en ett dyrt kort utom på fria campingar utanför SCR, men jag har ju inget större behov. Men om dom inte gjort det hade det nog varit fler gånger.

Campingarna har ju även börjat med sk Quickstop och ställplatser som inte kräver några kort. En SCR camping på Öland (Stenåsa) krävde inget kort och vi stod där en natt i sommar.

Men i Sverige är ju gästhamnarna härliga och ligger rätt.

Men ska ni åka i Frankrike skaffa då boken Camperstop Europe Camperstop Europe 2014

Cover_Camperstop2014_240x340.jpg


Där hittar du gratis och ställplatser till låg kostnad (I hela europa utom Norden). Eller bo på franska vingårdar gratis (Fransk Passion).




Campingkortet får du med utan extra kostnad om du är medlem i CC

JOE
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Jag håller helt med Karin och Bengt bl.a.
Vi är nästan aldrig på campingar i Europa förutom i Kroatien, där finns inte så många ställplatser och du kan inte fricampa där.
Internationella campingkortet som ingår i medlemskapet visade sig vara lönsamt, många rabatter och lätt att lämna i receptionen då du inte kan lämna kvar passet på campingen för du behöver en legitimation inför bank, polis m.m.
Anita
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Har varit med ganska länge i CC. Bra nr, Cc33323. Kommer att fortsätta. Bra tidning och många rabatter. Campingkorten och internationellt körkort och varit med på något möte. Hade HV stod i Ånnaboda vinterhalvåret innan HB-livet började. Tycker det är värt 450:-. Det är som ett restaurangbesök för två om man har tur.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Sitter med samma fundering, är medlemskapet värt 450 kr?
Stig

Samma tanke!
Jag blev medlem för att få billigare försäkring. Nu har Trygg Hansa blivit försäkringsgivare och jag har den inte längre.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Har också varit med i CC (nr; 523939) i en del år, jag tycker nog att man får ut en hel del för årsavgiften = 445:-/för 2014! Förmåner består t.ex av;

¤ Korten Camping Key Europe och Camping Card International ingår i medlemskapet!
¤ Mycket bra och seriös CC-tidning 6 nr/år med vederhäftig info!
¤ Massor av rabatter t.ex; från 10 och upp till 25% rabatt på de flesta färjorna, 12% på Batterilagrets alla batterityper, rabatt på diesel, rabatter på campingar i Sve och även i Europa med mycket mera.

För min del går CC-medlemskap mycket väl ihop sig ekonomiskt med de rabatter som erhålls vid färjeresorna med TT- alt Finnlines, drivmedels- och campingrabatter!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Vi står också i valet och kvalet. Efterhand som inkomsterna krymper i takt med åldern, så får man börja prioritera.
Camping card international är ju bra att ha.
Det går ju också att skaffa om man är medl. i M eller SMC.
M tar 110 kr för det och gäller från det datumet det är utställt och ett år framåt.
CC gäller det i stort sett bara 11 mån.
Från febr. till 31 dec. Men ingår i medlavg.
Så för övervintring i Spanien och Portugal så har M en fördel för den som tar in på camping med tanke på C.c.i. försäkringen.
Men där är en månad kvar att fundera.
Krister.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Hej!
Är med i CC sedan många år, men börjar i bland tvivla på värdet precis som andra jag känner.

Bortsett från det internationella campingkortet (IC), vinet och västarna på Calles och Fleggad så har det inte renderat i något på plusskontot. Det är till och med dyrare att handla ACSI-campingcard via CC. För övrigt brukar det gå lika bra att i stället för IC lämna en kopia av passet på campingplatser.

Rabatterna i övrigt har varit tveksamma då det gäller färjor. Det kräver vissa rutter har vi upplysts om och i caffeterier har man ställt sig helt oförstående (inklusive befälet på båten).

Tidningen har blivit mer och mer utslätad och spretig sedan den bytt namn till Fritidsmagasinet Caravan. Full av annonser och ganska/helt ointressanta tester för den som inte skall köpa husbil. Vissa artiklar har ingen som helst koppling till vare sig fordon eller fritid. Man borde tänka på Thorbjörn Feldins ord "Den som vill vara alla till lags har inga vänner".

Slutligen vill jag passa på att ge en känga till deras tekniska inlägg som både varit vilseledande och högst tvivelaktiga i ett objektivitetsperspektiv.
//Conny
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Hej
Är oxå medlem CC o tänker fortsätta vara, De har trevliga campingar till ett hyffsat pris.
Vi får oxå rabatt på Finnlines bla. Så 1,20 kr/dag tycker jag inte är så farligt... än iallafall.
Jämnar nog ut sig med rabatterna på Färjan. Sen försöker vi undvika SCR-anslutna campingar som tar hutlösa priser. Nu om man är i Spanien kan man ju skicka efter bara acsi-kortet, Har inte hittat nåt ställe i Spanien som säljer.
Gun
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: "To be or not to be" a member? CC klubb

Hej

Har nyligen köpt vår nya Subaru,(den tredje i ordningen)
skickar in reg.papper till CC, och får då 3000kr.
rätt ner i fickan. Det plus andra förmåner får oss att
fortsätta som medlemmar

Berra o Anita
 
Toppen