• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler Europa husbil klass2

F

F.d. 30355

Guest
Hej på er
Jag har en Golfstream byggd på freightliner chassie
10 ton
10 meter
Över 2,55 bred

Vad gäller ? Känner en kille som åkte dit på färdskrivare i tyskland då Polisen sa att allt över 7,5 ton skall ha färdskrivare

Sedan vad gäller bredden min bil är lite över 2,6 i papperen och gränsen för alla länder är ju normalt 2,55 utom i Sverige,Finnland, Ryssland
Och i sverige är det 2,6 men min är ju några cm över det i papperen
 
5

500518

Guest
Sv: Regler Europa husbil klass2

Hej

EU-Regelverket om färdskrivare säger att alla motorfordon med totalvikt över3,5 ton skall ha färdskrivare. Undantaget är fordon som används för hobby och fritid, dock skall sådana fordon som har en totalvikt över 7,5 ton vara utrustade med färdskrivare, så tyska poletzei har rätt
 
F

F.d. 30292

Guest
Sv: Regler Europa husbil klass2

fat det kan ju inte stämma, det som gäller här måste ju även gälla i tyskland, det måste ju vara nån övergångsregel eller nått.
ska väl inte vara meningen att man ska montera färdskrivare på husbilen... som man dessutom kör med b-kort?

läste lite mer noggrant.. gäller fordon som är registrerade som lastbil eller buss.
mao så borde våra usa bilar som går som personbil vara undantagna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen