• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintring Portugal/Spanien

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

- "Saint" gurka S. Gregory "
Växten heter här i Portugal Pepinos S Gregorio.
Vid beröring av frukten sprutar den ut en vätska som kan orsaka obehag.
Används även för att bota bihåleinflammation.
Ha det fint på er fortsatta resa.

Tack för infon! Ska aldrig mer röra denna växt!:rolleyes:
/Eva
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

26 november. Lite strul med gasolen när vi vakande i dag, men det fixade Lasse när Ozzie o jag gick morgonpromenaden på stranden. +7 vid 7.30 o + 15 vid 10. Mitt på dagen upp mot +22, helt OK. Har hållit mig på ställplatsen och stranden mest hela dagen. Liten olycka, lekte med Ozzie på stranden, han kom som en kanonkula mot mig, hann inte undan ordentligt, så nu har jag ett vänsterknä som inte känns som det brukar...
Blev en lugn kväll i husbilen.!


27 november. Sovit lite oroligt inatt, var lite svårt att vända sig när ena benet inte ville följa med riktigt.... Nog med gnäll nu!
Morgonpromenad i Manta Rota.jpg

Åter en strålande dag, +9 vid 8-tiden. Fram på dagen tog vi våra cyklar och begav oss till Alagoa som ligger 3 km mot spanska gränsen. Cyklade en del på stranden, gick lätt nära vattnet, men på vissa sträckor fick vi gå.

Manta Rota.jpg
Morgon Manta Rota.jpg
Snäcka.jpg
I Alagoa träffade vi flera trevliga svenskar, så vi bestämde oss för att flytta husbilen dit. Tog den fina cykelvägen tillbaka till Manta Rota, packade ihop o åkte till Alagoa.
Blev en hel del prat med våra grannar!
I Manta Rota kostade det 4,50€/dag + 2,50€ för el som man fick använda dagtid mellan 8-20. WiFi ingick, tömning o påfyllning av tankar likaså!


28 november. +10 Morgonpromenad som vanligt med Ozzie. Köpte frallor av brödbilen som kom på morgonen. Inte lika klarblå himmel idag. Pratat mycket med Madde och Malte som också är från Vetlanda. Fick många fina tips om ställplatser i Spanien av dem. De gav sig av till Silves senare under dagen.
Hus o bilar.jpg
Ställplatsen
Husbilen.jpg
Letade reda på den lilla affären här i Alagoa o fyllde på i kylskåpet. Lite senare ser vi att en Pilote rullar in på ställplatsen, nu är vi återförenade med Leif o Siw för några dagar!
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

29 november. Sval morgon igen, +7, men det är helt underbart när solen börjar värma upp luften! Promenad längs en nästan öde sandstrand o känna hur solen värmer mer och mer. Eftersom det är så lite folk på stranden kan Ozzie få springa lös, både han o vi njuter!!!

Ozzie.jpg
Suttit i solen o läst en del. Tittat på boule-match mellan svenskar o fransmän som spelades på grusplanen där bilarna är uppställda. Siw o Leif bjöd på fika o senare på kvällen blev det yatzy som omväxling till Sequence!


30 november. +7 idag också. Åt frukost, gott med färska frallor som vi kan köpa på ställplatsen varje morgon. Sedan blev det en lång promenad på stranden. Vid Monte Gordon vände vi, häftigt att se hur båtar dras ned till vattnet och upp ur vattnet av traktor. Blev en tur på ca 8 km, kändes i benen!
Efter kaffet blev det en cykeltur till Manta Rota tillsammans med Siw o Leif. Blev en tur till affären också.
1:a advent i morgon så jag har fixat lite med vår adventsljusstake, blev lite snäckor o sand istället för mossa o tomtar.....
Kvällen avslutades på restaurang tillsammans med vännerna Siw o Leif!


1:a advent, 1 december Den nykomponerade ljusstaken tändes till frukost, var bara lite för ljust ute....
Promenad till Monta Rota på morgonen, den här konstiga fisken låg i vattenbrynet....
fisk.jpg

Tittat på hur vi ska resa vidare, imorgon åker vi till Spanien så det kan vara bra att veta hur ställplatser o campingar ligger efter rutten.
Lite Skype med barn o barnbarn därhemma, härligt att få se dem allesammans!
Glögg o pepparkakor blev det sedan hos grannarna!


2 december. +10, kaffe o färska frallor till frukost och sedan långpromenad på den härliga stranden.
strand i Alagoa.jpg
Många musselfiskare höll på att plocka ihop sina redskap o sin fångst, det enda ”fångst” vi hade kunna ta var den här maneten.....
Manet.jpg


Dags för avfärd igen och det var lagom för gasen tog slut så det var dåligt med varmvatten till duschen....
Vemodigt att säga hej då till alla kompisar, men det finns ju fler på kommande ställplatser!

ställplats i alagoa.jpg
Idag återvände vi till Spanien. Vårt första mål var tankning av gas o det gjorde vi precis när vi passerat gränsen. Sedan var det dags att köra mot Sevilla och IKEA. Det är ju snart jul o vi inhandlade lite ”nödvändiga” varor där.
Dagens etapp avslutades i Ronda som ligger en bit in i Spanien. Fick åka upp o ner i bergen innan vi kom dit. Efter lite felkörningar hittade vi en parkering utanför ett fitness-center där vi slog läger för natten. Hade blivit mörkt när vi var klara, fanns några spanska bilar där också.


3 december. Varit kallt ute inatt, var +9 vid 8-tiden. Tråkig parkeringsplats med underbara vyer med berg i horisonten. Frukost o morgonpromenad, sedan gick Lasse o jag in till centrala Ronda. Ozzie fick vakta bilen...
Fanns en fin gågata med mycket affärer men vi fönstershoppade bara. Blev istället ett besök på den anrika tjurfäktningsarenan som finns i Ronda. Intressant att se men tur att det inte var något event på gång...
arenan.jpg
Ronda är byggt på en klippa och det fanns flera häftiga stup o vyer att se på. Även om det var stängsel o murar, fick jag en sugande känsla i magen när jag tittade ”över kanten”. Avslutade besöket i Ronda på MC Donalds, en wrap och WiFi kändes bra....
Bestämde att vi skulle åka till kusten igen, var kallt o blåsigt i Ronda. Fick en fin plats i Rincon de la Victoria, står med fronten mot en låg mur, sedan är stranden sedan är havet, härligt! Många svenskar står här, bl a Roland o Helena som vi träffat tidigare....


4 december. +15 vid 8 och molnigt ute. Har inte behövt någon extravärme inatt! Långrunda på stranden med Ozzie efter frukosten. Var marknad här idag så det blev en tur till den också. Fick med oss några påsar hem så alla var nöjda o glada.
Grillade idag, det är inte många gånger vi gjort det på redan. Eftersom molntäcket spruckit upp, kunde vi sitta ute o äta. Pratat med våra grannar Kjell o Annmari o fått fina tips om ställplatser här i Spanien.

Kommer lite mer bilder sedan, har lite dålig internetuppkoppling för tillfället!!

Hälsningar
Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit!
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Hej på er båda, mkt trevligt att läsa och följa er resa. Ser framåt att läsa hur ni bor och hur ni träffar en massa trevlig människor.
Hälsningar från ett pudertäckt/snötäckt Gotland. Ha det allra bäst.
Ulla o Roland
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Nu har vi tillgång till både el och internet så nu ska jag försöka fortsätta min lilla reseberättelse.
Först ska jag lägga in lite bilder som hör ihop med tidigare inlägg. Håll tillgodo!
1Ozzieo jag i Alagoa.jpg
Stranden i Alagoa
2Badhund i Alagoa.jpg
Ozzie i badet
13Traktor o båt.jpg
Traktor som hjälper båten ner till havet
14Båt i sjön.jpg
Båt i havet!

1Vi lämnar Portugal.jpg
Hej då Portugal
2Morgonpromenad i Ronda.jpg
Morgonpromenad i Ronda
3Gågata i Ronda.jpg
Gågata i Ronda, julen är på väg
6Ravinen.jpg
Ravinen i Ronda
4 Högt eller djupt.jpg
Högt upp ellerlångt ner??
14Ronda högt.jpg
Svindel!!!!
7Stranden Rincon dela Victoria.jpg
Stranden i Rincon de la Victoria
8ställplats Rincon de la Victoria.jpg
Ställplatsen i Rincon de la Victoria
9Solnedgång  Rincon de la Victoria.jpg
Solnedgång i Rincon de la Victoria
16Ställplatsen Rincon.jpg
Ställplatsen Rincon de la Victoria

Återkommer med mer text inom kort!

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Här kommer fortsättningen på vår resa....

5 december +14 o klarblå himmel. Under morgonpromenaden såg vi att en strandbar hade brunnit ned under natten. Ingen brandkår som vaktade... När vi en kvart senare passerade platsen igen var det både brandkår o polis där, men nu fanns det knappt något att släcka...
Under dagen har vi njutit av stranden och solen, underbart!
9Solnedgång  Rincon de la Victoria.jpg
10solnedgång R d l V.jpg
11Samling inna middag.jpg
Vid 19-tiden på kvällen var vi ett gäng på 12 personer som gick till en restaurang o åt tillsammans. Hög stämning o god mat, mycket husbilsprat!!


6 december +11 o blå himmel! Lasse tog långturen med Ozzie själv, jag var kvar i husbilen o städade... Rätt var det var kom Annmarie i husbilen bredvid o sa att det hoppade delfiner i havet utanför! Jag hann och se dem också, långt där borta, en härlig syn!


Annmarie o Kjell lämnade ställplatsen idag, de skulle flyga hem till Sverige o återkomma i början av nästa år. Vi fick nya grannar, nu står Jan-Åke och Linda bredvid oss.


På em var vi och åt tapas tillsammans med Vincente, Bosse o Berit o ett annat par. Vincente är spanjor men bor i Sverige halva året, var väldigt bra att ha någon med sig som vet vad det står i menyn o vad man ska beställa! Blev lite kallt vid 18-tiden så kaffet blev inomhus , en mycket trevlig em/kväll.
12Tapasdags.jpg

7 december +9. Var uppe innan 8 o gick med Ozzie. Vi mötte soluppgången strax efter kl 8. Helt underbart!
13Soluppgång Rincon de laVictoria.jpg

Efter frukost gick Lasse med Ozzie, jag städade bort lite hundhår under tiden.
Ca ½ tim efter det de gått, ringde Lasse. Ozzie hade rymt med en tik!!! Han har fått gå lös på stranden och det har gått jättebra, men idag hjälpte inga inkallningar!!! Jag informerade grannarna o sedan sprang jag iväg för att leta. Det går en trafikerad väg strax ovanför ställplatsen och den hade de sprungit över!! Kom till en park, där såg jag Ozzie och tiken!! Ropade på honom men jag fanns inte i hans värld! Ringde Lasse o talade om var de var, hade knappt hunnit ringa färdigt förrän de gav sig av till stranden o havet igen. Om det inte varit min hund som jag ville fånga in, hade jag nog insett att det var ett vackert kärlekspar som sprang ut i havet o in på stranden igen.... Många samtal mellan Lasse o mig för att tala om var hundarna befann sig. Så sprang de upp till parken igen. Lasse kom dit. Ägaren till tiken fanns där och även Vincente som vi åt lunch tillsammans med igår. Han hjälpte till att tolka mellan tikägaren o oss. Lugnade ner oss, satt o väntade in hundarna, men de försvann igen. Tikägaren gav sig iväg, var borta länge men när han kom tillbaka hade han båda hundarna med sig!!! Åhhh vad skönt det kändes!!! Tackade för den hjälp vi fått o tog vår kopplade hund o gick hemåt. Jag tror Ozzies tunga var minst 5 cm längre än vanligt.....
18Ozzie efter rymningen.jpg

Ps. Tiken hette Linda, hade rymt dagen innan så ägaren letade efter henne. Hon var opererad, så vi har inte några obehagliga överraskningar framöver....

17Njutbart i Rincon.jpg
Resten av dagen satt vi i solen o bara pustade, Ozzie sov gott när han väl hade lugnat ner sig!
En härlig solnedgång fick viockså njuta av!
2013-12-05 Stranden rincon.jpg

8 december, 2:a advent. +11 och ännu en härlig soluppgång! Idag är det 40 år sedan vi förlovade oss. Firade det hela med restaurangbesök. Mycket folk ute, det är långhelg här i Andalusien. Njutit av sol o hav idag också. Pratat med grannar, härligt med det lättsamma umgänget som är mellan husbilåkarna.
Pratat med sonen hemma i Sverige, känns väldigt bra att vi är här när stormen Sven o snöfall härjar i vår del av Sverige.


9 december +14, en härlig soluppgång idag också, men under fm var det lite moln på himlen.
13Soluppgång Rincon de laVictoria.jpg
Tagit bort mattorna i husbilen, var för svårt att hålla dem fria från hundhår, nu behöver jag bara sopa golvet, mycket enklare!
Helg här idag också, den obefläckade avelsens dag. Den inföll egentligen igår men eftersom det var söndag då flyttades den till idag, måndag! Det hade aldrig inträffat i Sverige! Precis när vår middag var klar kom grannarna o sa att bord var beställt och middag skulle intas på restaurang! Vill ni följa med? Det ville vi ju, men vi nöjde oss med att äta desserten tillsammans med dem. Vi var 14 st vid ett långbord!


Under eftermiddagen/kvällen har det blåst ganska mycket, så det har varit skönt att sitta i husbilen!


10 december +14 o en fin soluppgång även om det var lite moln på himlen. Idag är det dags för uppbrott igen, vi ska vidare upp Alicante. Lite bestyr med att plocka iordning allt när man stått still 1 vecka. Det var många svenskar att säga hej då o GOD JUL till! Tack alla ni som stått i Rincon de la Victora under denna period, vi har haft trevligt tillsammans!!
Rincon de la Victoria är en ”fri” ställplats, vatten finns att hämta på en toalett, tömning av gråvatten o toan på en annan toalett....


Vårt etappmål för dagen var Roquetas de Mar, där vi skulle inhandla Masmovil-kort för att kunna surfa här i Spanien. På vägen dit körde vi på otroligt vackra vägar, ett smakprov på vyerna kommer här:

2013-12-10 strandvy1.jpg 2013-12-10 strandvy.jpg 2013-12-10 vy.jpg 2013-12-10 vy1.jpg 2013-12-10 havet.jpg

När vi kom till affären var den stängd idag!! Vad gör vi nu då? Hungriga var vi så det blev en runda till Lidl. Nu var nästa fråga, var ska vi landa för natten? Hade koordinater till en ställplats, men vi kom in på så smala vägar att vi gav upp. På vägen in i Roquetas de Mar hade vi sett en skylt om camping så vi beslutade oss för att leta upp den. Efter ett antal småvägar var vi äntligen på Camping Roquetas o här stannar vi inatt! Fanns tvättmaskiner så nu blev det dags för en tvätt igen! Skönt att få det avklarat!
Träffade på ett par smålänningar, Marianne o Torgny, satt på campingens pub på kvällen, tog några öl o pratade husbilsliv o livet i allmänhet! Ett trevligt par o en trevlig kväll igen!
Camping Roquetas hade allt som ska finnas på en camping. WiFi fanns för 3€/dygn, elen betalades per kWh. För el, bil, 2 pers o 1 hund betalade vi 21.96€. Då var det även varmvatten i duscharna....


11 december +14 lite molnigt på morgonen. Liten tur med Ozzie, städning av husbil o dusch av oss, sedan var det dags att köra vidare igen. Vi åkte in till Rouqetas del Mar igen, skulle skaffa Wifi, men det var stängt idag också.... Ny lapp på dörren som informerade på spanska....


Vi bestämde oss för att köra vidare. Tog motorvägen norrut. I början var det vackert runtomkring,men sen..... bara rak motorväg, inga bilar o ingen natur att njuta av. Tankade i Mazarron o tittade på ställplatskoordinater som vi fått av andra husbilsåkare. Fanns en 1,5 mil därifrån, Canada de Callego, så vi åkte dit! Var många som fricampade här. Vi hittade en plats i lä o parkerade för natten. Blåste en del men solen var varm.
Även här fanns det svenskar så vi utbytte lite erfarenheter.
2013-12-12 Canada stranden.jpg 2013-12-12 Husbilar i Canada.jpg 2013-12-12 Morgonmöte.jpg
Kan ju inte säga att platsen var mysig, men solen värmde o havet fanns precis intill. Fanns en brunn att tömma i, frukt-och brödbil kom o tutade och på fredagar kunde man byta gasoltub.
Inga kostnader för att stå där, mer en en rejäl städning av husbilen eftersom det dammade så...

Ha det gott!

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

12 december +11 och även här en fin soluppgång. Lite morgonaktiviteter sedan åkte vi mot Alicante. Vackrare väg igen. Dagens etapp blev till Santa Pola och ställplatsen som finns där. En uppgrusad och indelad plan med tömning, vatten, el o tvättmaskin.
131214 Santa Pola.jpg
Vy över Santa Pola o ställplatsen

En svensk husbil körde in på ställplatsen o parkerade bredvid oss, så nu har vi svenska grannar igen!


Tog cyklarna och körde in till Aldi o handlade. På vägen passerade vi den berömda campingen i Santa Pola. Får väl ta oss dit någon dag och se hur de har det där....


13 december +6 idag, så nu var det vantar på! Solen kom upp över horisonten o temperaturen steg. Vi hade inget luciafirande här men adventsljusstaken var i alla fall tänd till frukosten.
Finns en tvättmaskin här, så det blev en omgång där. Torkväder var det ju också!
Cyklat in till Santa Pola o tittat på alla båtar i hamnen. Finns alla sorter!!


14 december + 11 men lite molnigt idag.
131214 Soluppgång Santa Pola.jpg 131214 Soluppgång över ställplatsen Santa Pola.jpg
Men solen gick upp o det blev fina färger på himlen!
Våra svenska grannar skulle flyga tillbaka till Sverige idag o vara hemma över jul. Innan de gav sig iväg hann vi diskutera olika ”öden” som man råkar ut för när man åker husbil, både positivt o negativt.....
På eftermiddagen gick vi in till Santa Pola, passade på att gå in på campingen o titta. Det var väldigt många svenska bilar där, men tomt utanför de flesta o ingen som vi kände igen....
Blev lite shopping på kinesen, mat på MC Donalds o promenad hem igen. Bättre väder på em så en stund i solen blev det!
Kvällen avslutades med en dvd-film o därefter hundpromenad!


Ställplatsen kostade 11€/natt, då ingick tömning o fyllning av vatten, toatömning och WiFi. Toalett o dusch med kallt vatten fanns också. Tvättmaskinen kostade 3€/tvätt men man kunde bara tvätta när ”värden” var där, o det var han inte så ofta eller länge..... Ställplatsen låg inte vackert (industriområde), men det var gångavstånd in till Santa Pola.


15 december +11 idag också. Omvända roller idag, jag fixade kaffet o Lasse gick morgonturen med Ozzie. Dags att packa ihop igen. Idag har vi förflyttat oss till den camping i El Campillo som vi ska fira jul o nyår på. Fick en plats med morgon- och förmiddagssol på. Så länge det inte kommer någon granne har vi eftermiddagssol också!
Gått ner till stranden, den ser helt underbar ut!
131215 Stranden El Campello.jpg
Suttit ute o ätit lunch o eftermiddagsfika, men vid 16-tiden var det gott att krypa in i husbilen igen!
Eftersom vi kommer att stanna här en månad, kommer jag inte att lägga in kommentarer om varje dag, utan det blir nog veckovis framöver!

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 
F

F.d. 30264

Guest
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

I dag 19:e stannade vi på ställplatsen i Cartagena, vekar som om vi är på väg motsatt håll från er. Åkte från Sverige d 16:e och planerar att gå runt via Portugal till den 6 januari.... Synd att vi inte sågs på vägen, uppskattar era reseberättelser mycket!
Marie
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

16-19 december
Nu har vi varit några dagar på vår långtidsvistelse här på campingen. Allt är mycket välordnat, lugnt o skönt. Har blivit riktiga campare, dvs vi använder campingens duschar o toaletter... Jag har också nyttjat tvättmaskinen!

131217 Tomten i bilen.jpg
Tomten har flyttat in till oss! Lite julstämning känns OK!


Lasse jagar fortfarande en öppen Masmovil-butik, häromdagen cyklade han in till Alicante, affären som han hade adress till var naturligtvis stängd, dvs den fanns inte där, ny adress o samma resultat.... Var lite spännande innan han kom hem, batteriet höll på att ta slut i telefonen som också var hans gps.... Tog lite längre tid än beräknat men som väl var hittade han ”hem”.

131318 Parabol.jpg
Under mina promenader med Ozzie upptäcker jag en del roliga saker,bl a den här fina parabolantennen!

Vi har umgåtts med våra holländska grannar Marianne o Rick och de enda svenskarna Gullan o Dan (förutom vi) som finns här. Det har också blivit ett besök hos den lokala frissan, nu har jag nyfärgat o nyklippt hår igen!

131219 regnbågen.jpg
Lite regn gjorde att vi fick en fin regnbåge att titta på!

Gjorde ett besök i Alicante tillsammans med Gullan o Dan. Var enkelt att ta sig dit med lokaltåget som går från byn o tog oss in till den gamla delen av Alicante.

131219 park i Alicante.jpg
1312919 skridskor.jpg
Strosat omkring lite, härliga träd o ungdomar som testar att åka skridskor!

131219 Lasse o Gullan i Alicante.jpg
131219  Eva o Dan i Alicante.jpg
Vi åt en god lunch tillsammans med våra vänner. På kvällen blev det lite glögg o pepparkakor hos oss i husbilen. Gott att sitta inne för regnet smattrade på taket!!!
Tack för en trevlig dag Gullan o Dan!

Regniga hälsningar från Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit!
 

gullan

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1009
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Det är vi som skall tacka för två väldigt trevliga dagar! Nu har vi kommit till Santa Pola där vi fick ett väldigt fint mottagande av Bonzo som informerade oss om både staden och campingen. Vi blir kvar här över jul och nyår och förhoppningsvis kommer vi att se under vår och er fortsatta resa utmed Spaniens och Portugals kuster. Vi önskar er en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!:spinny:
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

20-23 december
Lite nytt från campingen i El Campello!!
Vi har haft blandat väder de här dagarna! Mycket regn o tråkigt natten o morgonen den 20:e. Klarnade upp sedan så vi kunde ta med oss Ozzie på strandpromenad.
Helt vanliga sysslor som att tvätta o handla har också stått på dagordningen. Det är skönt när det finns torktumlare också, särskilt regniga dagar....
Ibland letar vi ju efter cachar och det finns sådana här också. Hittat en av dem, saknade dock penna så den är inte loggad än.
Lördagen tog vi tåget in till Alicante o strövade omkring där. Mycket folk o julhandel. Hamnade i en medeltidsmarknad där det fanns mycket att handla för den som ville. Vi nöjde oss med att titta!
Söndagen visade sig från sin bästa sida, sol o klarblå himmel, ingen vid. Därför tillbringade vi stor del dagen i våra solstolar, härligt!
Fick lust att baka en sockerkaka i omnia-ugnen o det gick riktigt bra!
131222 Sockerkaka.jpg
Strandpromenaden fram på eftermiddagen var också underbar!
131222 Havet.jpg
131222 Mot Alicante.jpg
131222 Mot Benidorm.jpg
131222 Stranden.jpg
Eftersom julen ska firas lite här också, har jag plockat fram skinkan från frysen (den vi köpt på IKEA i Sevilla) o griljerat den på grillen. Senare ikväll blir det skinksmörgås med senap!! Tradition som vi tar med oss även hit. Var o kollade i receptionen om det fanns någon julpost till oss o det fanns det!!! Härligt med lite bilder på barnbarnen!
När jag satt här o knackade ner de senaste händelserna blev jag avbruten... Tjejen från receptionen kom med en jättefin julblomma till oss, det var en hälsning från barnen som värmde hjärtat!
131223 Julkort.jpg

Vi önskar alla våra följare en jättehärlig jul var ni än befinner er!!!

GOD JUL o GOTT NYTT ÅR!!!!:holly-3-icon:

Vi vill tacka alla som följer vår tråd om övervintring, det är jätteskoj att få era kommentarer och era tack! Det sporrar att skriva vidare!

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

24-26 december
Så var då julhelgen här. Förmiddagen började med solsken, vi satt ute o drack vårt förmiddagskaffe. Lasse fick gå själv med Ozzie o under tiden fixade jag med vår julmat. Gick alldeles utmärkt att göra en Jansson i omnia-ugnen. Tack vare råd av Vincente i Ricon de la Victora om vilken grädde jag skulle använda, fick jag en Jansson med bra konsistens.
131224 julbord.jpg
Efter maten (som vi åt inne pga ökad molnighet) blev det lite TV med Kalle Anka. Jag kan inte påstå att julafton märktes så mycket här på campingen, var tydligen nåt långbord nån gata bort. Skype med barn o barnbarn på kvällen avrundade en fin dag!
131224 julpynt.jpg

Juldagen var mycket regnig!!! Vi hade dock något trevlig att se fram emot den här dagen. Våra kompisar Stefan o Marie har kommit till Alicante o stannar här en dryg vecka. När regnet avtagit tog vi tåget in till Alicante o det blev ett härligt återseende. Vi strosade lite i stan och åt lunch tillsammans, timmarna bara flög iväg.
Annandagen kom med sol men mycket blåst, har blåst under natten också. Vi har suttit i lä i solen o då har det varit gott. Fram på dagen kom Stefan o Marie till oss. Var gott att kunna sitta ute tillsammans med dem. De är vana husbilsåkare o nu ”tog de över” vår bil o fixade brunch till oss alla! Hade en härlig eftermiddag även om det blåste en hel del!!

God fortsättning till er alla!
Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit!
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

27-31 december
Dagarna bara flyger iväg!!! V har varit en tur till Benidorm tillsammans
med Stefan o Marie. Det är enkelt att ta TRAM, som är vårt lokaltåg här!!!
131227 i väntan på tåget.jpg
Vi tog en liten fika innan tåget kom...

Gick o strosade i sakta mak mot stranden, en mysig affär var öppen o där hittade jag skorna som jag letat efter!!!! Lunchen intog vi på en liten restaurang innan det var dags att ta TRAM hem igen. Det får ju inte gå för många timmar när det finns en hund i husbilen som längtar efter sina ”föräldrar”!
Vi har varit inne i Alicante flera gånger o testat lite olika restauranger o affärer. Det finns många småaffärer som är mysiga att gå in i, o rätt vad det är har man med sig en påse ut.....

131228 Grilldax.jpg
Grillen har varit igång ofta de senaste dagarna!
Vi har haft fint väder o en hel del sol de här dagarna, vad kan då passa bättre än en picknick på stranden!!
131230 förberedelse.jpg
131230 Picknick.jpg
131230 Stefan o Marie.jpg
131230 Strandpromenad.jpg
Våra gäster hade med sig lite godsaker när de kom till oss o vi hade det hur härligt som helst på stranden.
131230 badare.jpg
Vad sägs om en hurtig herre (okänd) som vågade sig på ett dopp i havet!! Dagen innan nyårsafton!!!
131228 Bad i december.jpg
Någon dag tidigare när vi gick på stranden var det en kvinna (okänd) som vågade sig på samma sak!!
Stranden här är oändlig och det finns olika namn på den beroende på var man är på den. På den del som kallas Costa Blanca stod det husbilar uppställda.
131228 Costa Blanca.jpg
131228 Ställplats.jpg
131228 Ställplats1.jpg
Det var inga svenskar där men de som stod där hade härlig vy över havet. Jag vet inte vad lokalbefolkningen tyckte om det hela, för det var parkeringsförbud för husbilar där de stod.


Efter lite diskussion kom vi fram till att det var trevligast att fira nyår i husbilen.
131231 kräftor.jpg
Kräftor till förrätt, grillat kött med vitlökspotatis som huvudrätt o tårta till efterrätt o lite gott att drick till!!
131231 Nyårsgänget.jpg
Kvällen rusade iväg o 12-slaget firade vi tillsammans med övriga campinggäster. Blev visst en lite eftersits utanför vår husbil också....

140101 Nyår.jpg
140101 Nyårsnatt.jpg
GOTT NYTT ÅR alla husbilsåkare
önskar
Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

1-3 januari 2014
4 smått sega nyårsfirare intog frukost utanför husbilen på nyårsdagen. Våra kompisar tog TRAM-tåget tillbaka till Alicante, sen blev det lite städning o lite vila. Solen lyste från en blå himmel......
Torsdagen var sista dagen tillsammans med Marie o Stefan. Var lite småregnigt så vi åkte till Alicante o shoppade lite tillsammans med dem. Vi han även med ett restaurangbesök ihop. Tråkigt att behöva skiljas från goda vänner men vi ses till sommaren i husbilssverige!
Om dagen finns inte mycket mer att säga än att den har varit underbart skön. Vi har suttit i våra solstolar o njutit, gått på stranden med Ozzie o bara känt hur bra vi har det!!!!!!
20140103 vackert väder.jpg

Återkommer!!!!

Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 

lillan

FD HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2174
Medlemskap
2022
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

Jättekul att följa er på er resa. Vissa platser känner vi igen från vår höstresa till Spanien
men vi får också många nya tips!
Ha en fortsatt skön resa.
Hälsningar från Gunilla och Kurt, grannarna på Breviks camping.:twitcy:
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Övervintring Portugal/Spanien

4-6 januari
Har varit helt underbara dagar!!! Solen lyser från en molnfri himmel o det är underbart att bara sitta i solen!
Härliga promenader på den nästan folktomma stranden är underbara!!!
2014-01-06 16.01.51.jpg
Natten till söndagen blåste det en hel del, var vaken vid 5 på morgonen o lyssnade på vinden, när jag vaknade nästa gång vid 7-tiden var det tyst utanför, skönt!!!!
Har haft temperaturer upp till +20 i skuggan, så dagarna har vi tillbringat i solstolarna.
140106 Eva.jpg
Måndagen har varit så bra så att alla måltider är intagits utomhus, munkjackan fick åka på fram på kvällen men det gör ingenting! Vi har pratat om att lämna campingen, men eftersom vi har så gott väder stannar vi nog några dagar till. Vi har reserverat vår plats till den 15 jan så vi har tid på oss än!!!


Husbilshälsningar
Eva Lasse Ozzie o ugglan Kermit
 
Toppen