• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besikning av Husbil

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej finns de någon som hört något om de nya priserna på besiktiga husbilar över 4 ton.

Berra
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Snacka om stöld.
Kollade priset nu 860:- sek hos Besikta. :(
För en knappt 1 år gammal HB, ok de hittar väl förhoppningsvis inga fel!
Men på vår gamla HB var två lyktor fel ställda vid första bes vilket medförde ombes. Vad denna ev. obes kan kosta idag vet jag inte.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Har gjort samma iakttagelse nu efter telefon samtal med annan medlem.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besikning av Husbil

Var och besiktigade hos Dekra Karlstad idag. Priset som personbil klass 2. Mycket nitiska besiktningsmän. Fel på över hälften av hjullagren (3 av 4 bak), (justerbara lager).
En anmärkning på dimljuset har jag lite svårt att förlika mig med då fordonet saknar just "dimljus". (de kanske inte kunde skilja mellan DRL och dimljus, vad vet jag)
Att man inte orkade dra tillräckligt hårt i handbromsen är väl fråga om personlig styrka, eventuellt endast en justeringsfråga då nya wirar är endast ett år gamla.
Att avgasvärdena inte var vad de borde vara kan jag nog inte skylla besiktningsföretaget för, men tyvärr en svår felsökningsprocedur som följd.
Men nu har jag hela förb---ade vintern på mig så det skall nog lösa sig fram till dess.:)

"Besikta" är nog alternativet när inga andra alternativ återstår. (besiktigade en personbil hos "clearcar" för en månad sedan, pris 290:):)
 
Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Jo prissättningen är lustig.
Särskilt med husbilar som kan ha samma format med totalvikter på vardera sida om 3.5t.
Men får vara beredd att åka en bit. Det går väl ann för oss som bor i Mälardalen och andra tätbefolkade områden.

Jag får tydligen åka till Flen för att tjäna dryga 300:-. Minus diesel då förstås :-(
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Besiktiga tar 860-
Bilprovningen 530-
Opus 480-
Det kan med andra ord löna sig att åka en bit. Man bör ju ändå komma till besiktningen med en genomvarm bil för att avgasvärdena skall bli bra.



Precis! Såå dyrt hos de nya "Besikta"! De hittar alla möjliga "fel" för att få till en ombesiktinig!
För ,tror jag 275;00 till, i tillägg den ordinarie besiktningen!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Besikning av Husbil

Tydelig at jeg har flaks - bilprovningen i Säffle er overtatt av Opus, og det er for meg den nærmeste som kan ta stor bil. Litt over 20 minutter og de hjalp meg med justeringen av lyktene :D jeg sa i fra at de var litt ute av justering, men at jeg ikke hadde bra nok utstyr selv.

Som det skal være et blankt papir :D;) og 480 SEK for 20 min å 2 mann er heller billig.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besikning av Husbil

Priset hos Dekra i Karlstad går ju inte att anmärka på Kr. 370:- för PB kl.2 över 3,5t.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Med avseende på att vi är runt 10.000 HBK-medlemmar, så kanske det skulle gå att göra en deal med något besiktningsföretag? "Fri konkurrens" innebär självklart inte enbart att höja utan även att SÄNKA priser/kostnader. Grundtanken med och i all fri konkurrens är att man konkurrerar om oss kunder vilket normalt leder till konkurrenskraftiga priser, dvs lägre och inte omotiverat högre priser än tidigare.

Aktuell prisbild för besiktningsföretagen som nämns ovan och utför identiska tjänster, verkar vara;
Besikta; 860:-
Bilprovning; 530:-
Opus; 480:-
Dekra; 370:-
Besikta sticker ut med ett pris som är 216%(!?) högre än Dekra, ska vi som kunder acceptera det?

BESIKTA's namn borde mot denna bakgrund bytas till OCKRA och bojkottas av oss husbilister (inom HBK i vart fall)!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Besikning av Husbil

Är det inte väldigt dåligt med prisuppgifter på besiktningsföretagens hemsidor?

Inte ens kostnad för vanlig personbil var jag kan se hos de flesta.

Om konkurrensen skall funka måste ju vi konsumenter veta vad det kommer kosta innan vi bokar tid.

Det är väl bara att mailbomba alla besiktningsföretag inför varje besiktning. Just nu 5 bilar och småningom även en Ambulans...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Besikning av Husbil

Med avseende på att vi är runt 10.000 HBK-medlemmar, så kanske det skulle gå att göra en deal med något besiktningsföretag? "Fri konkurrens" innebär självklart inte enbart att höja utan även att SÄNKA priser/kostnader. Grundtanken med och i all fri konkurrens är att man konkurrerar om oss kunder vilket normalt leder till konkurrenskraftiga priser, dvs lägre och inte omotiverat högre priser än tidigare.

Aktuell prisbild för besiktningsföretagen som nämns ovan och utför identiska tjänster, verkar vara;
Besikta; 860:-
Bilprovning; 530:-
Opus; 480:-
Dekra; 370:-
Besikta sticker ut med ett pris som är 216%(!?) högre än Dekra, ska vi som kunder acceptera det?

BESIKTA's namn borde mot denna bakgrund bytas till OCKRA och bojkottas av oss husbilister (inom HBK i vart fall)!

Då fungerar ju konkurrensen trots allt, iallafall om man bor på en större ort ! Allt var inte bättre förr.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Har ca 2 mil t/r till Bisikta/Ockra. Som jag bojkottar 840kr.
Närmaste annan station som kunde ta en 5 tonnare var Bilprovningen 530kr.
Åker ca 10 mil t/r så jag kanske inte sparar så mycket.
Men det känns mycket bättre.
Försökte med Dekra. De kunde bara ta min bil i Karlstad eller Gävle.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Besikning av Husbil

har man en bit till en fördelaktigaqre bes.kan man ju göra det i form av en liten utflyckt över ngra.dagar.Gör min service på det viset.Enligt hemsida har även Opus höjt priset över 3,5 ton uppgivet pris numera 790:-
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Besikning av Husbil

Om ett företag höjer priset så inbilla er inte att de övriga inte följer efter.
Så det är nog ingen ide att jaga Sverige runt effter billigaste priset.
Och inte minst blir det svårt att få tider skulle jag tro.
Så sitt lugt i båten.
2179:music-icon:
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Jag fortsatte kolla lite om priser bla. med ett mail till Besikta, se svar nedan.
Jag ringde även Dekra och fick besked att de endast har två stationer i hela landet som kan besiktiga HB.


Hej Per!

Tack för ditt mail. Jag kan förstå att med bakgrund av de tidigare oerhört låga priserna för tunga husbilar så ter sig vår, och flera andra aktörers prishöjningar negativ för varje enskild husbilsägare. Vi har medvetet höjt priset för våra tunga husbilar, och jag vet att även Opus nu följt efter och ligger idag på ett pris på 790 kr för samma tjänst. Anledningen är att detta pris tidigare varit direkt fel, dvs övriga fordon har subventionerat husbilspriset kraftigt. För att besikta de riktigt tunga husbilarna krävs att de tas in på våra lastbilsbanor, vilket kräver betydligt fler (och dyrare) resurser i anspråk. Det går inte att jämföra med en personbilsbesiktning, som denna kategori tidigare varit prissatt i närheten av.

Vi vill ge alla våra kunder besiktningar med hög kvalitet, med de bästa teknikerna och den bästa utrustningen och samtidigt bidra med extra värde i form av utökade besiktningspaket, något vi nu infört för personbilar och som vi kommer att utöka även till er husbilsägare framgent. Vi ger också våra kunder tillgång till besiktningsboken, både i pappersform men framförallt på nätet, där du som kund kan samla alla dina fordon, hålla koll på när de ska besiktas och ha alla dina besiktningsprotokoll på ett och samma ställe.

Jag hoppas att ovan har gett svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar

Mariette Lindsjö
Marknadschef Besikta
 
J

Jarn

Guest
Sv: Besikning av Husbil

När det blir dags att besikta min och hustruns bil, då kommer intre jag att välja Besikta pga deras ockerpriser på husbil över 3,5 ton.

De senaste gångerna jag varit där har det tagit max 15 min och de har varit två man de första 5 minuterna.

Jag tror på iden att HBK kan lägga fram en förfrågan om bra pris hos någon av aktörerna. De borde väl vara intresserade av några tusen bilar, tycker man.

Är detta något som faller under någons ansvar i HBK, typ de som anvarar för rabatter och företagsforum?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Besikning av Husbil

Fortsättning på min konversation med Besikta.

Hej och tack för ditt svar.
Det jag inte förstår är skillnaden mellan en bil under 3500 kg och en över!
När jag har besiktigat mina tidigare 5 husbilar under 25 års tid, har det aldrig tagit mer tid än när jag besiktigat mina vanliga personbilar! Fyra av husbilarna har varit på max 3500 kg. Varje gång har jag fått köra in på lastbilsbana.
Jag är även nyfiken på skillnaden på en PB2 och en PB1, enligt mej är det till och med färre punkter som kontrolleras på en PB2.
Min HB har en totalvikt på 4500 kg men kan även köpas som 3500 kg, exakt lika bilar!

Vi är ca 10000 (tiotusen) husbils ägare som inte kan förstå detta!

Förklaring ???????


Hälsningar Per Tibemo



Nu får jag invänta svar!
 
Toppen