• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår första tid med husbilen

NaBa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Klippan
HBK-Nr
13300
Medlemskap
2024
Efter mycket funderande fram och tillbaka köpte vi vår första husbil i Juli detta år. Vi blev också medlemmar i HBK. Vår tidigare erfarenhet av det rörliga livet var en husvagn från åren 89-96 då våra barn ville följa med.
I år har vi kört ca 500 mil med husbilen inom Sverige och besökt bla de fyra stora metropolerna Göteborg, Stockholm, Malmö och Ullared.
Vi har provat både campingplatser, ställplatser och fricamping.
Den första veckan vi var ute hade vi två barnbarn med ( 9 och 3år)..
Då är det att föredra en camping eftersom ställplatser inte är så barnvänliga. Men för övrigt känns inte campingplatser med husbil så rätt för vår del.
Det har varit mycket bra hjälp av HBK att hitta platser att hålla på.

Bilen köpte vi av en handlare som importerat den beg från Tyskland
Hade säkert kunnat importera själv och sparat en del pengar men lite osäkert med garantier med mm. Nu fick vi ett års garanti på bodelen
Den är utrustad med solceller, invertor 1000W, och en KATHRIN självsökande parabolanten. Alla instruktionsböcker är på tyska och det är inte lätta att förstå med 3 års skoltyska för 50 års sen.
Har kunnat hitta en hel del med hjälp av HBK.

Antennen är kopplad till en reciver utan kortplats vi fick den att leta upp en massa tyska kaneler. Eftersom vi har Viasat med parabol och tvillingabonemang hemma ville vi kunna använda även den i HB. Så vi tog en av boxarna med ut. Vi lyckades ställa in parabolen så den hittade Sirius satelliten och genom att koppla ihop bilens reciver och boxen lyckades vi få det att fungera. Tyvärr går Viasatboxen på 220v men tack vare att det finns en invertor så gick det att lösa, nu är frågan hur mycket effekt det går åt.

När vi har behövt navigera har vi använt Iphone med tillhörande karta.
Eftersom vi läst lite om detta på HBK förstod vi att man bör kolla den förslagna rutten. Trots detta har det blivit lite galet ett par gånger. Vi försöker nu bilda oss en uppfattning vad man skall ha för navigering med hjälp av Era synpunkter, Har köpt appen IGO W Europa. Har inte gått att testa denna eftersom det inte går att hämta de Scandinaviska kartorna i OS 7.02 en lösning lär vara på G.

Har följt lite olika forum på HBK där det går att hitta och lära sig mycket, så tack till Er alla för alla inlägg, reseberättelser och synpunkter

HB hälsningar
Nils o Britt-Marie samt hunden Bella
 

NaBa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Klippan
HBK-Nr
13300
Medlemskap
2024
Sv: Vår första tid med husbilen

Tack för tipset har skickat ett mail om förfrågan om lösenord till de skandinaviska kartorna.
Nils
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Vår första tid med husbilen

Grattis till bilinköpet, gjorde ni det i Helsingborg precis som jag? Det jag annars tänkte på var Viasat-boxen. Har själv köpt en av Viasat men en som går på 12 volt, smidigt.
 

NaBa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Klippan
HBK-Nr
13300
Medlemskap
2024
Sv: Vår första tid med husbilen

Vi köpte bilen i JKP.
Tack för tipset om Köp av 12v Box av ViaSat skall kontakta dem.
Får väl förbereda mig på en lång telefonkö.
Nils
 
Toppen