• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG vad är det

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Det skrivs en del om LPG. Är det något som kan nyttjas i stället för Gasol?
Kan man tanka det lite överallt och hur ser ekonomin ut i jämförelse med Gasol??
Hur går jag tillväga om jag vill skaffa mig en sådan anläggning?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: LPG vad är det

LPG står för Liquified Petroleum Gas och är det samma som Gasol. Det benämns även Motorgas eftersom det finns fordon som drivs med denna gas. I latinsk språkiga länder heter det GPL i stället.
Gasen skall inte förväxlas med fordonsgas CNG son står för Compressed Natural Gas även benämnt biogas.

Om man har en påfyllnigsbar gasflaska kan man tanka LPG på många vanliga bensinmackar i större delen av Europa. Det kostar 150 -200 kr att fylla en 11 kg flaska.
Påfyllningsbara flaskor skall vara fast monterade i fordonet och kan köpas på några ställen i Sverige för 3000 - 4000 kr.
Enligt de förteckningar jag har så är tillgången på LPG-mackar god i hela Europa med undantag för Sverige, Finland, Spanien och Grekland. I Sverige finns ca 30 ställen att tanka LPG och i Spanien ca 50.

Leif Torså
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: LPG vad är det

En komplettering till mitt tidigare inlägg.

Det finns en alldeles utmärkt hemsida www.myLPG.eu med uppdaterade förteckningar över LPG-stationer i Europa.

Jag ser där att jag hade fel om Grekland. Det finns gott om LPG-tankställen i Grekland men Finland finns inte med i förteckningen.

Leif Torså
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: LPG vad är det

Några synpunkter från min sida, med då poängen, min åsikt...

* Fasttank är riktigt behändigt, men det går även i viss mån/bemannade stationer att tanka P11.
* Fasttank beror på monterings utrymme, mellan 3x till 5x en P11 i storlek.

Mycket behaglig prisbild för enbart tankningen! Fast då var min tank redan monterad & klar... :wink:

Mvh. Magnus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG vad är det

Wynen har fått laget en serie med tanker på rundt 50 liter som passer inn i de fleste gasskasser. Kostnad som for et par grønne tankflasker, men med engangsbesiktigelse - ikke prøvetrykk etter 10 år.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: LPG vad är det

Det bör nog påpekas att Lpg är en blandning av Propan och Butan oftast i förhållandet 60/40, kan variera efter årstiderna och var man befinner sig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG vad är det

60/40 butan/propan er vanlig i Frankrike og om sommeren i Syd-Tyskland.
Resten av Tyskland har oftest 40/60 året rundt, selv om en kan finne steder hvor de selger Propan 95 på LPG pumpene.

I Norge er propan 95 standard året rundt - samme som fylles på P11.
Regner med at svenske LPG stasjoner også bruker Propan 95, selv om jeg ikke har funnet dette skriftelig.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: LPG vad är det

Är CNG verkligen biogas? Är inte CNG naturgas, dvs som har pumpats upp kring oljekällor direkt i gasform? (Jämfört med LPG som är en raffinaderiprodukt gjord av olja?)

Biogas är ju vad man gör av exempelvis matavfall eller gödsel, såvitt jag har förstått i huvudsak metan? Tror tillochmed det finns en förkortning för biogas (eller två snarare), CBG resp LBG beroende på om den är flytande eller bara komprimerad.

En brasklapp på mig själv här dock, det finns en text om biogas under artikeln om naturgas på engelskspråkiga Wikipedia, eftersom huvudbeståndsdelen är samma sak (metan), så jag vet inte riktigt hur dom tänker där, men ovanstående är hur jag har uppfattat det iallafall.

Angående det här med butan vs propan, grejen är att butan har en betydligt högre kokpunkt, -1 - +1°C, mot propanens ca -42°C, vilket ju gör det helt begripligt att det blir svårt att elda med butan om det är kallare än sagda ca 0. Därför försöker vi i kallare länder ha ren propan i flaskorna medan det i varmare länder går att ha en mer eller mindre hög inblandning av butan i gasen och det funkar ändå.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: LPG vad är det

Jag uttryckte mig nog lite otydligt beträffande CNG.

Fordonsgas är metangashttp://sv.wikipedia.org/wiki/Metan, antingen fossil CNG (Compressed Natural Gas), biogashttp://sv.wikipedia.org/wiki/Biogas eller en blandning av dessa två.

Detta betyder att man tankar naturgas och biogas på samma sätt och det är inte säkert att man vet om det är naturgas eller biogas.

Förutom skillnaden i kemisk sammansättning mellan LPG och CNG är det olika sätt att tanka de båda gaserna på. LPG är i vätskeform och CNG i gasform.

För oss med husbil är det bara viktigt att veta vilken skylt vi ska leta efter när vi behöver tanka gasol. Benämning varierar i olika länder. Vilka benämningar som finns i olika länder och vilka adaptrar som behövs framgår av hemsidan www.MyLPG.eu.

Leif Torså
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: LPG vad är det

Bland det bästa vi gjort när vi skaffade LPG-flaska (Stattena i Hälsingborg).
Dessutom med utvändig påfyllning, behöver bara skruva dit adaptern och tanka.
Inget knölande med att lyfta i och ur flaskor i trång gasolkoffert.

I Tyskland kan man tanka på nästan alla mackar för ca 0,75€. I Frankrike inte lika många mackar men ändå lätt att hitta, ca 0,85€ per liter.

Så med solcell och LPG känner vi oss ännu mer oberoende av el.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LPG vad är det

Bland det bästa vi gjort när vi skaffade LPG-flaska (Stattena i Hälsingborg).
Dessutom med utvändig påfyllning, behöver bara skruva dit adaptern och tanka.
Inget knölande med att lyfta i och ur flaskor i trång gasolkoffert.

I Tyskland kan man tanka på nästan alla mackar för ca 0,75€. I Frankrike inte lika många mackar men ändå lätt att hitta, ca 0,85€ per liter.

Så med solcell och LPG känner vi oss ännu mer oberoende av el.

Jag kan bara instämma med Brogu. Jag har bara tankflaskor med yttre uttag. Även i Sverige är det lätt att tanka LPG speciellt på Preem i både Stockholm och Göteborg, men det finns ca: ytterligare 40 ställen. Det är både billigare och enklare. Lämnar man landet kan man tanka utan problem. T.o.m i Spanien. (Jag var med Jappe i Guardemar och fyllde hans tank i förrgår.) Vistas man i Frankrike är det nästan det ända alternativet.

42__guardamar-lpg%201.jpg

Guardamar del Segura LPG

Köper man tankflaskor istället för att montera in en tank kan man enkelt flytta dessa när man byter bil, eftersom de sitter där ordinarie gasolflaskor ska sitta. Jag är lite förvånad att inte fler husbilssäljare har detta i tillbehörslistan.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: LPG vad är det

För oss som huvudsakligen använder husbilen söder om Danmark är tankflaskor helt suveränt. Jag förstår inte varför man skall hålla på och krångla med utländska flaskor.
Vi står sällan mer än några dagar på samma ställe men för de som ställer upp husbilen på en camping i flera månader kan det naturligtvis vara annorlunda.
För de som enbart använder husbilen i Sverige är det nog en tveksam investering.

I våras åkte vi ner till Spanien via Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike. Det var i månadskiftet mars-april och vi hade vinter tills vi hade passerat Bretagne. Vi fyllde gas tre gånger på vägen ner. Hur skulle vi klarat detta utan tankflaska?

När vi installerade vår tankflaska hos JR Larmcenter i mars 2012 så fick vi rådet att alltid ha en vanlig P11 med också. Den har vi aldrig behövt använda. Jag lutar mer och mer åt att lämna denna hemma och bara ha tankflaskan. När man kan tanka gas lika enkelt som diesel så finns det ingen anledning att släpa på en extra gasflaska.

Förutom i Sverige, Danmark och Finland är tillgången på tankställen mycket god i de flesta länder. Enligt MyGPL finns det följande antal tankställen i några aktuella länder: Finland 0, Norge 153, Sverige 31, Danmark 6, Tyskland 5781, Holland 1740, Belgien 719, Frankrike 2382, Spanien 293, Portugal 290, Italien 2169.

Leif Torså
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: LPG vad är det

Det finns nu ett EU direktiv på gång.
Det föreslås att påfyllningen av gasen inte får sitta på insidan i husbilen (garaget) utan på utsidan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: LPG vad är det

Kan man sätta anslutningen i luckan till gasolutrymmet?
Ni som har tank,kör ni med en tank eller två?
Funderar på att montera en tank och ha en P11 kopplad som reserv,antar att automatisk omkopplare funkar.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LPG vad är det

Det finns nu ett EU direktiv på gång.
Det föreslås att påfyllningen av gasen inte får sitta på insidan i husbilen (garaget) utan på utsidan.

Nya lagar/direktiv brukar bara undantagsvis gälla retroaktivt. Så tills dess att direktivet (om det går igenom hela processen) vinner laga kraft som lag/förordning i sverige är det lugnt.
 
Toppen