• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Hej alla!

Vi funderar på att använda vår husbil året runt men är osäkra på om det blir besvärligt eller ej. Det troliga är att vi kanske kommer att göra ett par turer i månaden(vi jobbar så det får bli på helgen). Nu till min fråga. Blir det inte besvärligt och riskabelt att kranar/pump fryser sönder när man kommit hem och tömmer vattensystemet? Det kan ju vara så att det är ett antal minusgrader, bilen skall stå hemma utan värme tills vi åker nästa gång.

Hur gör ni som vintercampar?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Jag suger ur systemet med en dammsugare från Biltema. Den klarar vatten och drar ur ca en halv liter ur systemet. Ha alla kranar öppna, även frystömningen, när ni suger ur systemet så att det kommer in luft i andra ändan.
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Hej Kalliviken!

Tack för svaret:). När du suger ut vattnet är det vid vattenpumpen, eller kranarna eller var?

Mvh Skogstuna
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Vi använder bilen på vintern men när vi kommer hem har jag tömt bilen på gråvatten och färskvatten eftersom vintertid står vi ofta på camping .
stäng av strömmen och öppna vattenkranarna så vattnet rinner bakvägen ner och sedan kan man även konrollera så det inte är vatten i vattenpumpen , fryser den så spricker den oftast .

När vi sedan är hemma sätter jag i strömkabeln och har värme på i bilen men bara så det ligger på plusgrader .
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Hej L och M!

Tack för svaret. Ja det är ju den enklaste lösningen. Vi brukar inte stå på camping men vi kan ju prova :wink:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Ska man tömma helt, så glöm inte att dra ut kranen med duschslangen (om det finns), så det inte blir fruset i en slangkrök under diskbänken/trättstället
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Hej!

Min erfarenhet säger mig att det fungerar bra om man stänger pumpen, öppnar kranarna, tömmer tanken och öppnar stora rengöringslocket så det luftar, töm varmvattenberedaren och öppna systemkranarna och eventuell frostkran.
Vattnet som forsar ut drar med sig det allra mesta. När allt är tomt och kranarna öppna och vattenpumpen fått gå 15 sekunder så stäng vattenkranarna i kök/handfat/dusch. Tag bort duschmunstycket och blås med munnen med bara den kranen öppen i kallt resp varmt läge. Stäng sedan den kranen och repetera med att öppna kranen vid handfat och kök. Blås igenom kranen på respektive ställe. När du är klar så låt alla kranar stå i öppet läge mitt emellan varm och kallt.

Tänk på att också skydda samtliga avlopp med exempelvis en liten skvätt glykol (propylen).

Njut av vinterlivet i er husbil. Det är rena hälsokuren :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Har vintercampat ca 60-70 dagar per år sedan 2005. Öppnar tömningsventiler till tankar och varmvattenberedare och ställer kranarna öppna. Ingen värme i bilen mellan helgerna.

Under alla dessa år har bara en plastkopp för vattenfiltret innan pumpen frusit sönder så det är inte så komplicerat.

Anders
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Jag hänger inte riktigt med i resonmanget har man tillgång till rl varför göraen massa åtgärder i onödan tappa ut vattnet ur tanken och v-v beredarenom man vill och känner för det det har fungerat bra i 45 år varför ha mer besvär än tvunget.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Hej Kalliviken!

Tack för svaret:). När du suger ut vattnet är det vid vattenpumpen, eller kranarna eller var?

Mvh Skogstuna

Via kranarna.

Så lämnar jag alltid kranarna öppna. Har en gång glömt detta och fått en sönderfrusen kran.

Om du inte suger ur systemet blir det alltid vatten kvar någonstans. Det betyder inte att det fryser sönder, slangarna tål en del men nu har tillverkarna av något skäl börjat med "snabbkopplingar" och plaströr, jag vet inte hur mycket kopplingar och rör tål, därför började jag suga ur systemet. Kanske någon som vet vad rören och de nya kopplingarna tål?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Jag hänger inte riktigt med i resonmanget har man tillgång till rl varför göraen massa åtgärder i onödan tappa ut vattnet ur tanken och v-v beredarenom man vill och känner för det det har fungerat bra i 45 år varför ha mer besvär än tvunget.

Skulle du vilja ha vänligheten att förklara vad du skriver, helst på vanlig svenska och utan förkortningar som jag inte förstår ("rl").
Att enbart tappa ur vatten "om man känner för det" låter inte bra vid kallställning.

aake
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Skulle du vilja ha vänligheten att förklara vad du skriver, helst på vanlig svenska och utan förkortningar som jag inte förstår ("rl").
Att enbart tappa ur vatten "om man känner för det" låter inte bra vid kallställning.

aake

Kan det vara så att han menar "el". Tangenten för "r" och tangenten för "e" ligger ju intill varandra, fipplar själv lite med fingrarna ibland.
Om man har tillgång till el och inte behöver spara på strömmen så kan man ju ha lite värme på så att inte vattnet fryser och då behöver man ju inte tömma allt mellan turerna. Kostar en del men med vattenburen värme har det fungerat ganska bra för mig.
EssoJ
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Kan det vara så att han menar "el". Tangenten för "r" och tangenten för "e" ligger ju intill varandra, fipplar själv lite med fingrarna ibland.
Om man har tillgång till el och inte behöver spara på strömmen så kan man ju ha lite värme på så att inte vattnet fryser och då behöver man ju inte tömma allt mellan turerna. Kostar en del men med vattenburen värme har det fungerat ganska bra för mig.
EssoJ

Hej EssoJ!

Kanske lite vanskligt om strömmen skulle gå vilket händer då och då!
Och Vidhem och BeRoka......då spelar det ingen roll om man har en sk. vinterhusbil!!!!
Med vänlig hälsning
Pilot
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Säger som Peter Dalle: Tänkte inte på de!
Vi är bortskämda med pålitliga elleveranser. Inte ens Gudrun förmådde ställa till det för oss mer än några timmar. Men man har ju hör talas om annat....
För att vara säker behöver systemet tömmas helt.
EssoJ
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Trådskaparen frågar om rutiner för kallställning, därför trodde jag att BeRoka skrev om detta.
Att lämna värmen på över vintern kommer inte på fråga i Norrländskt vinterklimat och jag föreställer mig att det kan bli vinter även i Borås.

aake
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Trådskaparen frågar om rutiner för kallställning, därför trodde jag att BeRoka skrev om detta.
Att lämna värmen på över vintern kommer inte på fråga i Norrländskt vinterklimat och jag föreställer mig att det kan bli vinter även i Borås.

aake


Det är precis det som beskrivs ovan som var frågeställningen. Ett antal bra svar har vi fått så nu är det bara att fundera ut vad som fungerar bäst för oss.
Tack!:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hantering vattentankar/kranar vintercamping

Via kranarna.

Så lämnar jag alltid kranarna öppna. Har en gång glömt detta och fått en sönderfrusen kran.

Om du inte suger ur systemet blir det alltid vatten kvar någonstans. Det betyder inte att det fryser sönder, slangarna tål en del men nu har tillverkarna av något skäl börjat med "snabbkopplingar" och plaströr, jag vet inte hur mycket kopplingar och rör tål, därför började jag suga ur systemet. Kanske någon som vet vad rören och de nya kopplingarna tål?
Har hatt rør og snabbkoplinger siden 2000 i mine Flair, når jeg klargjør bilen for kaldt opphold så stenger jeg pumpen åpner tappingene fra tank, kaldtvann og varmtvann og åpner i tur kranene inne slik at vatnet suges vekk fra kranene - rørene tåler det lille som blir liggende igjen til slutt.

Har aldri hatt noe som har frosset i stykker, selv vatnlåsene i vasker og dusch får greie seg selv - her gjør jeg en kontroll med hånden på våren og presses sammen igjen koblinger som har forskøvet seg noen mm av frosten.

Hele klargjøringen for lagring tar 5 minutter og vatnet fortsetter å renn til tankene er tomme. Hender om vinteren at det ligger litt is så vi må vente et par timer før vi kan tappe vatn når vi har fyrt opp Alde pannan. Ett par ganger har jeg og måttet vente litt på at tappekranene tiner før jeg kan fylle vatn.
 
Toppen