• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkät

F

F.d. 25203

Guest
Jag jobbar en hel del med att sammanställa uppgifter och skriva till politiker angående ställplatser mm.

Men det enda som biter på politiker är pengar och uppgifter på hur mycket pengar som husbilar genererar. Jag har läst flera utredningar angående detta, men jag tänkte komplettera med en egen undersökning.

Hur mycket pengar spenderar ni per dag, när ni är ute med husbilen på semesterresa?
Tänk på alla poster. Bränsle, mat, campingavgifter, ställplatsavgifter godis, shopping. och allt vad det nu kan vara.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Enkät

Vi är 2 personer, och vi spenderar ungefär 1500 kr om dagen, vi är inga shopping fantaster, men går ganska ofta på restaurang.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Enkät

Minsta möjliga...det är en del av vitsen med att ha med sig sitt boende, eller... Annars kan vi ju bo på hotell
Korrupta politiker finns överallt och tror mig veta att de är omättliga. En ställplats enligt mig skall inte vara vinstdrivande för varken kommun eller annan. Inte heller skall det vara en belastning för innehavaren av ställplatsen utan man bör betala skälig kostnad men enbart för kostnadstäckning.
Vet att några nu kommer att tala om orimliga krav men vi betalar ju redan en del via skattsedeln till bl.a kommunen
Säger som CO Hermansson---nån jävla ordning får det väl va. Enda jämförelsen för min del.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Enkät

Vi är 2 personer, och vi spenderar ungefär 1500 kr om dagen, vi är inga shopping fantaster, men går ganska ofta på restaurang.

Klart vi önskar er som medlemmar.
När vi börja åka husbil för 15 / 20 års sedan, nog spenderar inte så mycket, vi har ändrat vårat husbils åkande sedan dess, Då var camping som gällde, med 2 barn. Ja livet ändras, Ja vissa år spenderar vi säkert 1000 / 1500:- om dagen. Ja kanske nu i snitt 1000: då Lunch, Middag & lite vin.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Enkät

Jag har inte riktigt vågat räkna efter helt.

Vi bränner pengar helt efter utbud. Kommer vi exempelvis till en camping som har en trevlig restaurang i närheten och kanske lite musik på kvällen så rullar det ofta iväg en rejäl slant från mat och drickakontot. Är det tråkig miljö så får grillen jobba och drickan komma från kylen. Oftast är matvarorna handlade under resan.
Shoppingen är mest begränsad till det man behöver under resan. Ja, om man inte är på väg hem från Tyskland förstås...:D

Räknar man in lite annat som vattenland och snabblunch, kaffe, glass m.m. i kioskerna där(dyrt) så är vi nog uppe i 2.000 på en dag. Vi snittar säkert på minst 1.500:-.
2 vuxna och 1-2 14-åringar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Enkät

Fyra inlägg som inte handlar om trådskaparens fråga är flyttade till egen tråd här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t74104/

Jag vill samtidigt framhålla att det finns årsmötesbeslut på att Intresserade kan skriva upp till 300 inlägg. Därefter stoppas möjligheten till att starta och svara i trådar.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Enkät

Enligt TUI 2007 gör ett husbilsekipage (med två personer) av med ca 700 kr/dygn. Det är samma som man räknar med att en fritidsbåt med 2 pers gör av med.
TUI = Turismens UtredningsInstitut.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Enkät

Vi använder bilen ca 30 dygn resp kör ca 500 mil per år,

mest under för- resp sensommaren
nästan uteslutande i Sverige och i samband med hundaktiviteter
nästan uteslutande på campingar eller hos familj el bekanta
nästan aldrig på restauranger eller motsvarande
mat och dryck har vi med oss hemifrån - för övrigt endast "vanliga" matinköp lokalt

bekväma, välutrustade, hundvänliga campingar med bra omgivningar för strövtåg och annat är prioritet nr 1

ställplatser, P-platser, kyrkogårdar, hamnar el motsv är inga alternativ för oss

summa summarum:

boende på campingar ca 22 x ca 225.- = ca 5.000.-
drivmedel ca 650 l x 14.50 = ca 9.500.- (motsvarande förbrukning hade vi haft med våra två personbilar om vi hade stannat hemma)

Vi utger oss inte för att tillhöra någon "mycket köpstark" kategori som besökta tätorter med sevärdheter och andra lockande turistattraktioner ska kunna tjäna stora pengar på!

Om man försöker räkna in kapitalkostnader och kostnaderna för skatt, försäkring, service, värdeminskning och annat underhåll, så lär man inte kunna komma under hundralappen per mil - dvs minst 50.000.- per år!

Det är det nog värt, det passar in i vårt sätt att leva!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Enkät

Jag är singel och kör oftast ensam och då är det inte lika roligt sitta på restaurang t.ex, men då blir det desto mer handlat istället.

Föredrar att inte räkna ut vad husbilslivet kostar, för då skulle jag säkert tycka att jag inte hade råd ;)

En sak stämmer dock alltid - ju mer stadsnära jag kan parkera/övernatta, desto mer spenderar jag på plats!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Enkät

Jag skulle tro att vi snittar 1500 kr dygnet .Vi går ganska ofta på konsert små lokala tillställningar då rullar kulorna .Jag förväntar mig inte ställplatser till självkostnadspris och att folk jobbar gratis .Det gör inte jag och tänker aldrig göra det .Lägga det på skattebetalarna är bara dumt.Var och en verksamhet måste bära sig speciellt när det gäller att folk utövar sin hobby. Tycker jag.
Lycka till men din undersökning :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Enkät

Jag jobbar en hel del med att sammanställa uppgifter och skriva till politiker angående ställplatser mm.

Men det enda som biter på politiker är pengar och uppgifter på hur mycket pengar som husbilar genererar. Jag har läst flera utredningar angående detta, men jag tänkte komplettera med en egen undersökning.

Hur mycket pengar spenderar ni per dag, när ni är ute med husbilen på semesterresa?
Tänk på alla poster. Bränsle, mat, campingavgifter, ställplatsavgifter godis, shopping. och allt vad det nu kan vara.
Att vi genomsnittligt skulle spendera upp till 1.500:-/dygn i de kommuner som vi (2 pensionärer) råkar komma till verkar lite överdrivet. I vårt fall skulle det innebära utgifter på totalt 90.000:- "skattade pengar/år" när vi använder vår husbil. 90.000:-/år kan i viss mån ses som pengar utöver husbilens (andra nöjeskostnader) fordonsskatt (ca 5.000-8.300:), försäkring (3.000-7.000:), service (ca 2.000-4.000:), ev reparationer och garagering (?), besiktning (ca 400:) och ev amortering.
Vi själva "måste" avsätta våra skattade pengar till boende/villa, övriga fordon och andra kostnader som vi har, husbilen är bara en del i våra kostnader. Att ge ut 1.500:-/dygn under årets 365dgr skulle fö landa på totalt ca 550.000:- (= skattade pengar), förnuftsmässigt inte så många av oss som klarar av ekonomiskt!

Vi använder vår husbil 60 dygn i år, varav 15 i Sve! Vi har stor kyl/frys i husbilen som "alltid" är fylld DÅ VI ÅKER HEMIFRÅN, vi flyttar bara över hemmets mat och vice versa! Utöver maten … så ”shoppar” vi till 99,9% allt hemma i Kungsbacka/Göteborgstrakten, bortsett från starkvaror som köps i Tyskl, vi använder alltså inte husbilen som shoppingbil, om vi bodde mer ödsligt kanske det skulle vara en helt annan sak, men 1.500:-/dygn (och i snitt?)?
Vi köper alltså näst intill ingenting (<100:- div) på våra resor i Sve utöver campingplatsavg, i år 5 ggr (a’ 150:-/dag) och övrigt samt gratis ställplatser, dvs totalt 750:15dgr i Sve = 150:-/dygn totalt som kan komma Sve kommuner tillgodo förutom mina "avgaser ... "!

I t.ex Tyskl blir det annorlunda, vi äter ofta huvudmål/inkl vin ute i 75% av fallen och betalar ibland för ställplatser och övrigt, totalt snitt blir klart under 400:-/dygn!

Betr; bränsle, godis och shopping i övrigt finns för oss ingen koppling till just husbilsåkandet och kommuner (men säg ändå <100:-/dygn), speciellt inte i Sve!

Om "man" få till stånd en seriös kalkyl (/underlag) för att den vägen övertyga kommuner (= våra valda politiker) att investera i ställplatser (dvs, prioritera ner vård, skola och omsorg!), så måste kalkylen anknyta till en realistisk verklighet, ingen av oss har obegränsat med pengar enbart för att man "äger en husbil", många av oss kanske av olika skäl vill/måste begränsa sina totala utgifter?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Enkät

Vår kalkyl ligger på 1000 skr/dag. När vi summerar våra resor stämmer det nästan exakt oberoende vi åker till Danmark, Italien eller Frankrike. De resor vi gör inom Sverige blir billigare.

I kalkylen ingår också kostnaden för de "souvenirer" (vinflaskor) som vi tar med oss hem i Maja. Men de pengarna spenderas ju också hos olika vinodlare/näringsidkare i vinområden vi besöker.
 
Senast ändrad:

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Enkät

Jag har inte riktigt räknat på detta men när vi är ute på våran 4 veckors semester gör vi av med ungefär 500:- om dagen och då har vi stått mestadels på ställplatser och har kört ungefär 300 mil.Resten av året köper vi med oss den mesta av maten innan vi åker iväg och fricampar så då är det bara bränsle kostnaden för oss.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Enkät

ner i europa med färje/bro avgifter lite mer, på hemmaplan lite mindre.
Om man har längre transportetapper under resan eller inte
Frukost i bilen, fika o mat oftast ute + några inträden

cå 1000kr/dag är nog ett ganska bra medelvärde
 
Toppen