• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jodå, Amstel. Erbjudandet står kvar. Vi finns här till den 25 oktober. Just nu har vi underbart väder o varmt i vattnet! Ring när ni närmar er. 0030 6945 121244. Mycket välkomna hälsar Björn o Lena!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Stilla flyter Donau sakta fram! Lite fortare än så rör vi oss väl men i år tar det ovanligt lång tid att komma söderut. Regnet fortsätter även idag och det är ovanligt kallt med nattemperaturen 9oC. Vi missade brödbilen i morse som kom kvart i åtta. Det var för varmt i sängen, ingen ville gå upp. Vi har heller inte bråttom. Det är ca. 350km till Stellplatz "Thomas & Ulli nära Spielfeld.
Vi köper en Vignette för 8,50€ på tappen, tankar fullt för 1,34€/ltr. och vi ger oss upp på Autobahn igen i riktning mot Graz. Här är stor risk för tunnelseende och vi tappar räkningen på alla långa tunnlar. Två av det tjugotalet tunnlar kostar Maut. Bosrucktunneln kostar 5€ och Gleinalmtunneln kostar 8€. För 3,5 ton husbil kostar det alltså 21,50€, ca. 200kr. att ta sig genom Österike, denna vägen, men det är det väl värd, särskild en sådan här trist dag. Av Alperna har vi inte sett något, det lilla som skymtade förbi mellan tunnlarna låg desutom höljd i dimma och regnmoln. Inga svåra backar eller serpentiner och fort går det, på dryga fyra timmar är vi framme vid dagens mål. Således har vi idag sponsrat Österrikes avancerade vägbyggen. Måste samtidigt framhålla att det är det absolut mest fantasilösa vägvalet vi har gjort hittills i Europa. Det var planerat så och vi hade tur med vädret! Tänk så förfärligt att köra denna väg när det är vackert väder!
Thomas & Ulli är en mycket fin Stellplatz-Camp som ligger endast ca. 1 km från den slovenska gränsen en bit utanför Spielfeld.
http://maps.google.com/maps?q=46.71561,15.67549&iwloc=A
Plats för ett fyrtiotal husbilar, stora som små, i en lantlig miljö. Mycket hög klass på dusch-&toalett-, disk-&tvätt-utrymmena, fri Wifi i restaurangen och även el.anslutning ingår i det facila priset, 10€ för två pers.+hund i husbil. Det bästa kommer nu: Restaurangen som drivs av Ullis son Oliver har så bra à-la-cartemat till rimliga priser att vi har suttit i restaurangen hela kvällen och kommer antagligen att stanna här mer än en dag.
Den här Stellplatzen får av oss fyra stycken Amstel, nej, vi ger den en Amstel till, fem Amstel. Det är hög klass på stället!
Det enda som drar ner glädjen något för en del av tjugotalet husbilar som står här just nu, är att det p.g.a. det ihållande regnandet, är något lerigt på en del av gräsyttorna. Vi kom tidigt, innan fyra, i värme och solsken, och valde det torraste ställe. De flesta ställer sig på de grusade yttorna och ingen vågar ställa sig bredvid oss. Vi är inte ledsna för det, varit med om värre. Heller inte mitt problem, det är platschefens problem, om det skulle bli det, vilket jag inte tror. Inget att gräva ner sig för!
Vi har en stor fin plats, mycket goda faciliteter och mycket god mat och dryck.
Inga tråkiga miner här inte! Undrar bara hur länge BFH tänker stå här?
SBJ / Julian
Thomas&Ulli1.jpg

Thomas&Ulli2.jpg

Thomas&Ulli3.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-09-24 Vi tar tillbaka en Amstel från Stellplatz "Dorfheuriger Thomas & Ulli", gräsunderlaget är skönt när det är farbart men när ett tjugotal husbilar kommer och går varje dag och pressar upp leran blir det gyttja på sina ställen. Kanterna av farbara grusvägar till gräsplatserna behöver stora mängder grus.
Omgivningen består dock av en vacker natur med fina promenad- och cykelstigar/-leder. Tyskar och Österrikare är alla ute och cyklar på dagarna. :D
De flesta har hund, några har flera hundar som alla flitigt promenerar i skogarna med sina hussar & mattar. Själva tar vi det piano, solar, promenerar, vilar, läser, äter och dricker. Wifi fungerar inte just idag, typiskt! Där ryker ytterligare en Amstel, endast tre kvar. Restaurangen får dock ta de två andra Amstel, de är väl värda fem. God mat och goda öl! Billigt!

2014-09-25 Jag kommer inte ihåg om jag har nämnd Vignettefria vägen genom Slovenien, om man kör Graz - Zagreb - spåret! Här kommer i alla fall lite detaljer kring vägvalet, av resan över land till Grekland, vi har kört den idag.
För husbil 3,5 ton, kostar Slovenien-Vignetten 15€ men vägsträckan som kräver vignette är endast 3 - 4 mil lång. För dom som inte vill sponsra Sloveniens vägnät finns det en gratisväg för alla bilar om max. 7,5 ton.
Från Thomas & Ulli i Unterschwarza svänger man vänster och kör 3 km mot A9 till Maribor / Zagreb, om man vill sponsra Sloveniens vägnät. Är man snål svänger man höger, 2 km mot Lichendorf och ytterligare 12 km till Mureck. Själva är vi sparsamma, vi svänger alltså höger! I byn Mureck till höger går en vägbro över floden Mur. Mitt på bron är gränsstationen som är obevakat. Efter bron, vänster, vägnr.433, uppför 1,5 km serpentinväg, söderut ca. 15 km. mot Lenart. Enstaka avsnitt är asfalten som vägarna på Orust på våren. Mestadels är hela vägen lättkörd även för större bilar. I Lenart svänger vägen höger, efter 50m. vänster. Vi är fortfarande på vägnr. 433 men när den efter några km. går över motorvägen A9/E59, ändrar den till nr.229 som fortsätter ca. 20 km mot Ptuj. I Ptuj får man hålla tungan rätt i mun eller följa skylten Zagreb. Efter 1:a rondellen i Ptuj ca. 300m. rakt fram till korsningen där man svänger vänster (>Zagreb), vägnr.713, första rondellen rakt fram, andra rondellen höger (>Zagreb), efter ca. 1 km; 1:a rondellen rakt fram, 2:a rondellen höger, vägnr. 2 över den vackra bron och ca. 3 km. rakt fram, även i rondellen rakt fram tills man kommer till slutet av motorvägen A4/E59 där man kör på nr. 9/E59 (ej motorväg, endast påfarten är sista delen av motorvägen) i riktning mot gränsen och Zagreb.
Det är svårt att släppa de gamla öststatsfasonerna så passkontroll 2x finns kvar. "Are vi leaving EU already?" frågar Stina som blinkar flirtande till den uniformerade snygga pojken. Han ler ansträngd, jag förstår honom. En stund senare åker man på A2/E59 som kostar 90kr. till Zagreb och 225kr. på A1/E65 där vi svänger av till Selene/Starigrad. Motorvägen A1 från Zagreb söderut, är högklassig. Hög milkostnad men väl värd sina Kuna om man vill komma fort till värmen. Dieselkostnaden är å andra sidan låg, 12.50 kr. litern. Det jämnar alltid ut sig till syvende och sist.
Nu är vi vid Adriatiska havet och värmen är tillbaka.:)
SBJ / Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Här kring Starigrad, finns det lika många AutoCamp som svampar i skogen bakom vårt hus på Orust.
Kroaterna gillar att schackra (köpslå) om kostnad och priser. Flera av de ställen vi var på ville ha några euro mer än vad priset i kataloger anger, de kallar det skatt! Jag frågar då vem som tar skatten ägaren eller staten! Det tål dom inte. Frågar jag om skatten står specificerat på kvittot, undrar dom var jag kommer ifrån.
Den sista AutoCamperPark, där vi till slut ställde oss för en lugn natt, gick snacket i en salig bräcklig blandning av engelska och tyska. Jag borde egentligen skriva den exakt så som det blev sagt men då blir det farsartat obegripligt, därför skriver jag replikerna på svenska.
"Du får hålla dig till priserna i katalogen", säger jag vänligt, "annars går jag till din granne!" Då börjar han räkna: "Två personer, en husbil, el, en hund. 160 Kuna!" - I katalogen står 14 €!" säger jag och håller fram den. "Gammal katalog!" säger han utan att ens titta på den. Jag vänder på framsidan och visar upp den, "Det står 2014 på den!" Han börjar nu ivrigt bläddra i min NKC-katalog. "De måste ha skrivit fel!
Då tröttnar jag och frågar: "Ingår varm dusch för två personer?" - "Självklart!" - "Ingår varmdusch för hunden?" Han tittar en stund på mig och undrar om han hört rätt, men jag håller masken. - "No, no, no! - "Varför måste jag då betala för hunden, jag städar upp själv efter min hund?" Jag visar honom en svart hundpåse. "Hos din granne får jag betala 12€ utan ström!" ljuger jag, "men du skall få 10€, ingen el, jag använder inte duschen och plockar själv upp skiten efter min hund!" Han funderar en stund. Stina har redan vänt bilen på väg ut, han vet att vi kommer att åka. Då säger han: "Elva Euro!" Vi skakar hand och skrattar. När jag betalar dagen efter får jag inget kvitto vilket jag heller inte hade räknat med, han la heller inte på 2€ i skatt!
Det var igår det! Efter en god natts söm var vi på motorvägen igen, ett fint bygge som jämfört med förra året blivit ett antal mil längre även i år, de är nog snart framme i Dubrovnik, om Bosnierna tillåter det!
Vägsträckan från avfarten till Dubrovnik är seg. Idag betalade vi 164 Kuna, ca.205 kr. Hela sträckan från slovenska gränsen till avfarten Karamantici (riktning Dubrovnik), har kostat 520 kronor för ca. 520 Km motorväg av mycket hög klass. Vi känner oss nöjda med att ha sponsrat detta fantastiska vägbygge.
Vid gränsen till BosnienHercegovina kör vi i EU-filen, håller upp passen och blir vidarevinkat innan vi hinner stanna, 10 km senare upprepar sig detta och vi befinner oss i Kroatien igen. Stackars BosnienHercegovina fick 8 Km kuststräcka och om jag inte minns fel hade en svensk politiker, sina krigshetsiga fingrar med i denna smutsiga illasmakande syltburken. Så fick han ju ett fint gods i Kroatien också.
Efter ett besök hos "Lid lagom" hamnade vi i AutoCamp Kate i Mlini. Här är ganska fullt, tur att vi är tidiga.
Det är många trappor ner till stranden, men det ger god motion efter all stillasittande. Vi var nere ikväll och Mlini är förtjusande charmig. I morgon blir det bad- motions- och vilodag.
http://maps.google.com/maps?q=42.62372,18.20708&iwloc=A
Hälsningar från SBJ, i 23 gr.C (såväl på land som i havet)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-09-27
Tre nätter trivdes vi på AutoCamp Kate. På dagarna vill man ju gå ner och bada i Adriatiska havet, att gå dit ner är enkelt det lutar rejält, Kate ligger minst 50m. över havet. En fin bred stentrappa kringlar sig ner i en vacker miljö. Stranden är fin och havsvattnet är varmt om man håller sig en bit ifrån en stridig bäck som rinner ut i havet här. När man har badat och solat tillräckligt, måste man upp igen. En lång promenadbacke uppåt, i början, är inte besvärligt men sedan följer 183 trappsteg (vi har kontrollräknat) och de sätter sig i vaderna. När vi väl kommit upp, var vi så svettiga att vi ville gå ner och bada igen. Sex gånger ner och fem gånger upp, gjorde vi under 2,5 dagar! Vi har numera vältränade vad- och lårmuskler och värken i knäna är helt försvunnnen. Den 6e gången upp? Då gick vi hela strandpromenaden, till nästa by och landsvägen tillbaka. Redan första dagen flyttade vi husbilen närmast receptionen, längst ner på Campen funkar inte Wifi. När man kommer in hos Kate är det soligast på högersidans platser och skuggigare på vänstersidan. Vi stod på skuggsidan ty det var odrägligt varmt i bilen ändå, kring siestan. 2,5 dag och 3 nätter kostade 40 € inklusive el och Wifi.
2014-09-28
Sol, vila, bad och mycket motion i trappor. En del människor betalar faktiskt dyra pengar för lustiga träningsapparater som inte är hälften så bra.
2014-09-19
Resan till Shkodër i Albanien är bara 210km men tog ändå hela dagen. Hastighetsbegränsningarna och många halvdåliga vägar genom Montenegro drar ner på medelhastigheten. Vi kör D8/E65 till gränsen där Kroaterna vinkar och Montenegrinerna inte alls var så griniga som förra året. Rent av trevliga, efter pappersexercisen, lät det: "Welcome to Montenegro, Sweden!" Trevlig pojk! Vi fortsatte på E65/E80 till Herceg-Novi och Kamenari där färjan går över till Lepetani för 10€ men det gjorde vi förra året. I år skulle vi runt hela Kotorsjön, en omväg på ca. 25 km som var väl värt det, när det gav så mycket att se. Vi skulle också titta på världsarvet i staden Kotor men det kändes väldigt stressigt. Helt otroligt!!! Så många bilar det fanns i Kotor och fullt med turister, överallt, två stora cruisingfärjor låg på redden och två något mindre i hamnen. Inte en ledig parkering att hitta till husbilen, att vi överhuvudtaget kom genom stan var en bedrift, dessutom stank det av bilavgaser. Vi stängde all ventilation annars hade vi rökt två paket cigaretter på mindre än en halv timme. Nej, Kotor hamnar på framtidens besökslistan. Vi skyndade vidare till Budvas vackra stränder. Svettige Stefans ännu vackrare stränder och charmiga Petrovac. Den här kusten kommer inom några år, tveklöst, att bli en av de populäraste turistmålen i Europa, vilket syns på storleken och hastigheten med vilken hotellen växer upp här. Kusten är mycket vacker! Bar är en modern hamnstad, nästan också lite vackert!
Innan man kommer till Bar finns förresten en betalmotorväg E65 till huvudstaden Podgorica. Här ändrar vägen till Bar, nummer, till E752. Ett mycket gott råd till den som skulle hamna i våra hjulspår: Ta INTE den till synes kortare vägen genom berget från Bar till Sykobin via Krute!!! Vägen är smal och mycket dålig! Riktig skitväg! Nu vet vi det! Fast vi fick se lite av den Montenegrinska bergiga landsbygden. Förra året höll vi till höger utefter kusten, till Ulcinj och sedan Sukobin! Bra vägväl, ser ut som en lång omväg men man åker mycket bekvämare. Så stanna på E752 via Ulcinj till gränsen vid Sukobin, Muriqan.
Personbilsfilen var lång vid gränsposten men lastbilsfilen var tom. Vi tvekade aldrig, åkte förbi tjugo personbilar, visade upp pappren i två luckor och så åkte vi genom gränsposten inom någon minut och körde in i Albanien riktning Shkodër.
Förra året åkte vi til "Camping Albania" i Barbullush, i år ville vi testa "Lake Shkodra Resort". Det låter flott och det är det väl delvis också, fast den ligger vid en sötvattensjö och har ingen fin Swimming Pool som CampAlbania men det hindrar inte att vi stannar här några nätter och åker till CampAlbania senare.
I morgon får jag slänga fram lite bilder av resan.
God natt!
https://www.google.com/maps/place/4...19.46657,880m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
SBJ / Julian
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Amstel i Grekland

Kanske lite O.T. men jag undrar hur du gör med "införsel" av hund till Albanien. Accepteras EU-pass? Och vad gäller när man ska vidare till Grekland eller Italien? Vi funderar på att resa Adriatiska havet "runt" därav frågan.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Obsolut inte O.T.!
Inga som helst problem! EU-pass och giltig rabiesvaccination är enda kravet. Jag har lusläst alla regler och lagar.
Mera tveksam är jag kring hundens försäkring men jag fick positiv (telefoniskt) besked från Folksam. Man skall passa sig för Leptospiros! Bonnie har nu fått två nya vaccinationer (fyra veckors mellanrum) som skall skydda mot ytterligara några varianter av Lepto. (det finns flera varianter och de som förekommer här är inte samma som där). Regelbunden avmaskning med Milbemax och Frontline i nacken. (vi har slutat med Scalibor pga. pälsbortfall)
Hel vetenskap detta, en kostsam vakt- och utkikshållning!:)
Ingenstans har tullen/gränspolisen frågat efter hunddokument, inte ens när jag erbjuder dem att titta i hundpasset, ingen bryr sig.
Lösa gatuhundar håller sig borta med meterlång bambu pinne i handen.
Ser dom friska och trevliga ut får de ta kontakt, Bonnie morrar oftast och då försvinner de fort.
Faktiskt besvärligare (enstaka gånger) med västeuropeernas lösspringande hundar men det problemet löser sig oftast med ett vänligt samtal, hjälper inte det, brukar det hjälpa med en "bred käft".:mad:
Vi tar färjan till Italien tillbaka, där frågar de heller inget, men vi får betala för att få med hunden.
Julian
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Amstel i Grekland

Tack för det!
Här i Frankrike får vi vaccin mot några Lepto-varianter samtidigt med den årliga Rabiessprutan.

Man har ju lite andra uppfostringsmetoder för sina hundar i södra Europa, dom blir tuffa bakom galler men väldigt fega (läs strykrädda) när dom är lösa, det räcker oftast att stampa lite i backen. Men som du säger - en käpp eller motsvarande är alltid bra att ha med.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

1439-A01.JPG
I Unterschwarza träffar vi Ollie & Stan som diskuterar om Tomten är full eller inte.

1439-A02.JPG
Bron över Drava vid Ptuj, vägnr.2

1439-A03.JPG
Den vackra och högklassiga A1an från Zagreb till Dubrovnik (nästan)

1439-A04.JPG
Mandarinlundar i Neretva deltat. Vy mot Ploce.

1439-A06.JPG
Welcome to Bosnia-Hercegovina

1439-A07.JPG
Luxuös kuststräcka i Bosnia-Ha

1439-A08.JPG
10 km senare: Goodbye Bosnia! Hello Kroatia! Long time no see!

1439-A09.JPG
Dubrovnik från nord

1439-A10.JPG
Dubrovnik söderifrån
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

1439-B01.JPG
Så här ser det ut på AutoCamp Kate i Mlini

1439-B02.JPG
Med utsikt mot Adriatiska Havet

1439-B03.JPG
Ca. 50 m. längre ner, rinner en kall bäck ut i havet, bredvid stranden.

1439-B04.JPG
Stranden som ser ut så här! En liten prick syns en bit ut från stranden!

1439-B05.JPG
Lilla pricken är jag! "Hej på er! Här är det gôtt!"

1439-B06.JPG
Måvar, här som hemma, ständigt i bråk om födan!

1439-B07.JPG
Några av de 183 trappsteg som leder tillbaka upp till Kate!
Om jag tänker mig att Kate är en vacker kvinna som bjuder på något läskande gott, då springer jag fortare upp!

1439-B08.JPG
Halvvägs upp vid korgen, står en vilobänk för mesar!
Jag har bråttom upp till Kate, hinner inte vila!

1439-B09.JPG
Sista dussinet trappsteg, nästan framme hos Kate!

1439-B10.jpg
Där väntar Kate med en källarkall öl! Tack min älskade!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-09-30
Lake Shkodra Resort är en camping med relativ hög standard, rena moderna faciliteter och en bra restaurang. De hyr även ut en stor lägenhet och luxuösa tält i olika storlekar. Många solsängar med parasol vid stranden som ligger vid den stora sötvattensjön Lake Shkodar. Här har vi två lugna dagar för 14€/natt.
Här träffar vi även HBK-medlemmarna Nethea och Göran som vi redan hade träffat på Camp Kate i Mlini.
CO har bestämd att vi skall stanna en dag till och så länge Wifi fungerar bra fogar jag mig i det.
2014-10-01
Vi är iväg tidig för att göra ett besök i staden Shkodër eller Shkodra. Vi skall tanka diesel, där de tar emot MasterCard och vi behöver Euros, vill helst slippa albanska Lek. Det första tar lång tid efter många försök, det andra visar sig nästintill omöjligt efter ännu fler försök. Nu har vi Lek i flera tiotusental.
Det mesta i Albanien är mycket billigt och med så många Lek som vi har på fickan nu, känner vi oss som riktiga kapitalister.
Shkodër är Albaniens äldsta, historiskt mest betydelsefulla stad och huvudsakligen katolskt. En mycket intressant stad med många roliga affärsgator. Här hittar man affärer för allt möjligt, alla är specialinriktade. Bagare, slaktare, mjölkhandel, skräddare, osthandel, möbelsnickare, plåtslagare, järnaffär, porslinsaffär, barer, caféer, restaurang, tygaffär, klädaffär, m.fl, m.fl. ungefär som i Sverige på femtiotalet. Det kryllar av människor som i en myrstack.
Mysigt, charmigt, exotiskt, trevligt och mycket kontrastrikt! Endast bilar och mopeders avgaser (mycket 2-takt) förstör atmosfären och efter en timme känner jag att nu har jag rökt minst två paket cigaretter. T.o.m. för vår rökande CO blir det lite väl mycket även om hon nu får röka gratis. En klart häftig stad där det finns mycket att se och uppleva, i gatulivets virvlande virvar. Cyklister, mopedister, trehjulingar, gamla bilar, dyra bilar, hästvagnar, åsnevagnar och alla dessa tiotusentals fotgängare verkar röra sig till synes utan någon som helst regler genom gator, torg och rondeller, på längden tvären och bredden, precis hur som helst, var och en efter eget behov. Många poliser finns där, men ingen ingriper, låt gå så länge allt går bra! Alla ler och skrattar, inga sura miner och alla verkar tolerera detta fullständiga kaos. Men kul är det!
Det finns även mera mondäna affärsgator men de är lika tråkiga som i Västeuropa.
Vi får hoppas att de stora drakarna, Ikea, C&A, Lidl, Carrefour, m.fl. aldrig kommer hit för då är det slut med småföretagsandan som man upplever så tydligt i Shkodër.
Katastrofen vid vårt besök är förlusten av ett SDcard till kameran med ca. 250 bilder av gatulivet. Shit happens!
Efter att ha fylld kylskåpet och förråd, åker vi vidare till Camp Albania. Det är odrägligt varmt idag så vi slänger oss genast i den svalkande poolen.
2004-10-02 - 03
All motion de senaste dagarna, temperaturväxlingarna, från solen till poolen, varma dagar, kalla fuktiga nätter, jag vet inte vad, men nog har vi drabbats av förkylning och muskelvärk. Inte är det bilens AC för den gav upp i Alptunnlarna. Vi kurerar oss på Camp Albania och slöar till ganska ordentligt. CO har dock bestämd att imorgon (lördag), drar vi vidare. Vid solnedgången sjunger minareten ut sin vackra böneutrop över Barbullush och Camp Albania, denna fredagskväll. Ljudet studsar mot bergen runt omkring och hundarna i när och fjärran börjar yla och skälla. De håller på till strax innan midnatt.
Natti, natti!
SBJ / Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

1440-01.JPG
Svetti Stefan, Montenegro

1440-02.JPG
Färjeläget Kamenari-Lepetane, Kotorsjön, Montenegro

1440-03.JPG
Kotorsjön

1440-04.JPG
Camp Lake Shkodra Resort

1440-05.JPG
Tälten man kan bo i på Resorten

1440-06.JPG
Bekvämligheterna insidan tälten

1440-07.jpg
Kontrasternas land, dyr Mercan bakom häst&vagn i Shkodër

1440-08.JPG
Camp Albania ger oss lite "refreshment"

1440-09.JPG
Landortsbyn Barbullush
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

1440-10.JPG
Här låg sophögarna föra året, nu har de fått containrar

1440-11.JPG
Kvarstår att bestämma om vem som skall fylla dessa

1440-12.JPG
Skolslut 1-9 skola

1440-13.JPG
Barnen är alltid glada

1440-14.JPG
Glatt vinkande och hälsande

1440-15.JPG
Även den flottaste villa har kor som betar gräsmattan

1440-16.JPG
Denna villaägare har kvar sin åsna

1440-17.JPG
Ibland är det mycket fattigt

1440-18.JPG
Maten går i trädgården

1440-19.JPG
Präktig bagge och getabock, är nyfikna på turisthunden
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

1440-20.JPG
Härradsbetäckaren, går runt i byn och känner efter om det finns någon villig ko.

1440-21.JPG
Förra året vaktade här en tik med fem valpar. En av valperna har tagit över uppgiften: att kedjad stå och skälla, resten av livet antagligen

1440-22.JPG
En del har häst emedan andra får nöja sig med en åsna

1440-23.JPG
Stora lass med hö, alla får arbeta upp till sin förmåga

1440-24.JPG
Denna kvinna med lie får symbolisera det hårt arbetande albanska folket.
De har vår respekt!

1440-25.JPG
Särskild, eftersom vi själva är så priviligerade och har förmånen att svalka oss i poolen igen.
VH SBJ / Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-10-04 Kontrasterna i Albanien är, med västeuropeiska mått mätt, ofantliga! Åsnekärran och flottaste Mercedesen bakom varandra i samma rondell. En fullständigt förfallen gård & bostad kan ligga granne till en abnorm lyxig villa. Modernaste nybyggda hotellkomplex ligger bredvid ett rivningsfärdigt bostadshus med många fattiga invånare. En modern bensinstation mittemot en 30-tals gammal bensinpump. Det byggs och byggs, stora planer, stora drömmar, stora vyer, helst lyxiga, stora projekt, dyra projekt. Framtidstron tycks vara oändligt positiv. Bostadshus skall helst vara större en grannens, med påföljden att det efter ett år fortfarande inte finns fönster och dörrar i huset hos en del, trots att familjerna bor i huset, de tomma hålen fylls ut med stora krukväxter. Många planer går aldrig i lås, en del misslyckas och blir stående som tomma skelett, tyvärr allt för vanligt. Andra bygger stora lyxiga hotell utefter fina strandområden men där det saknas all form av infrastruktur, väg, vatten & avlopp, el och sophämtning. Brunnar i gatan kräver ständig uppmärksamhet, brunnslock saknas ofta. Anslutningar och avslutningar till nybyggda motorvägar kan var mycket dåliga vägar med asfalt från sjuttiotalet. En ny motorväg kan sluta tvärt i en smal grusväg. På motorvägens vägren kan man möta åsnekärror, trehjulingar, mopeder, cyklister och gående, i båda riktningar, t.o.m. bilar som tar en genväg. Det är ofta farsartat men efter några dagar har man vant sig vid det regellösa idiotiska trafikbeteende. Vi skrattar och tar den hänsynen som behövs för att inget allvarligt skall hända. Man vänjer sig fort. Albaner är naiva, snälla, tolerante och mycket vänliga människor som saknar förutom trafikbildning väldigt mycket säkerhets- & miljötänkande. Men de är så lätta att tycka om. När man som vi, nu för andra året, har rest genom Albanien någon vecka så upptäcker vi att de tre mest expansiva (läs aggressiva) marknadsaktörer som på stora reklamskyltar tydligt marknadsför sig är, i ordning: Amstel, Vodafone och Påven som god trea. Jag har många goa åsikter om dessa tre men av ideologiska, politiska och religiösa skäl, avstår jag från att torgföra dem här.
Istället kan jag berätta att vi efter att ha lämnat Camp Albania, tyckte att vi hade bivackerat mer än tillräckligt på campingar, sedan vi lämnade Sverige för två veckor sedan. Vi åkte till Durrës och kryssade genom centrum för att handla några specialiteter och äta lunch vid stranden. Vem f-n har tagit bort alla brunnslock i Durrës? Även på gångbanorna utefter strandpromenaden!
Vi åkte en relativ bra väg till den stora nationalparken vid Divjakë, nära Karavastasësjön. Här fanns en liten camping med det fina namnet Piccolo Paradiso, helt i framtidstroendets goda anda. Den var risig, sunkig och såg ut att vara stängd. Namnet är viktigare än innehållet! Likväl försökte ägaren dra in oss här för 15€/natt. Glöm det! Vi skall stå på stranden och den var väldigt stor. Skummelövsstrand skulle inte hittas här! Hur mycket plats som helst! Av säkerhetsskäl ställde vi oss inte allt för långt från sista restaurangen där polisen satt och tog sig en drink. Vi frågade, inga problem och polisen kom den natten, tre gånger förbi i sin Landrover. Det var bara 300m till polisstationen där vi också fick stå men då står man i skogen och vi ville stå på den STORA stranden. Eftersom vi står vid påfarten till stranden är det många bilar på söndagfsutflykt som saktar ner, stannar, skrattar, hälsar och är nyfikna på oss. I alla fall upplever vi det så. Natten var mycket lugn och trygg.
Nästa morgon efter strandpromenad hälsar vi på hos "Park Inspector" (tyvärr glömt hans namn) en bit in i skogen. Vi har en "shat" på hyfsat engelska och han välkomnar husbilsbesökare från utlandet, kommer de inte för många samtidigt, får de gärna parkera vid hans hus, Info Office, med tillgång till vatten, avlopp och toalett. Hans hus är f.ö. granne med Polisstationen.

2014-10-05 Efter besöket i Divjaka-Karavasta National Park skulle vi byta från natur till kultur, hamnade på en motortrafikväg till Fier där vi svängde höger till Apollonia som är en arkeologisk utgrävd stad från 700-600 år före år 0 som ligger vackert på ett berg. Klostret är antagligen det enda som inte behövde grävas ut och har fått existera sedan dess i många ombyggnadsskeden från olika tidsperioder. Här finns även ett vackert museum över allt som har grävts fram och bevarats. Ett sevärt ställe med möjlighet att parkera husbil även nattetid. Apollonia Parking http://maps.google.com/maps?q=40.7212, 19.4701&iwloc=A
Vi fortsatte efter lunch på en helt ny EU-finansierat bit motorväg A2 mellan Fier och Vlorë, den var inte lätt att hitta och den slutar lika abrupt som den startade, anslutningsvägarna är katastrofala men man vänjer sig. Dåligt väder är på gång och vi vill inte över Llogara passet i regn dis och dimma. Vi stannar i Dion nära Orikum och hittar en bra parkering med fint och lugnt läge i Dions fiskehamn. Ägaren som har stuguthyrning där vill ha 7€ för parkeringen men nöjer sig med 5€ när jag talar om för honom att jag inte önskar något annat än en parkeringsplats för natten. Ägaren till Camping Dion som ligger granne med fiskehamnen vinkade ivrigt in oss och ville ha 12€ för en bit äng nära vägen. "Some other time!" Det regnade och åskade mest hela kvällen och natten på Bojo Resort i Dion http://maps.google.com/maps?q=40.34422, 19.48148&iwloc=A

2014-10-06 Vad skall vi göra i det här skitvädret? Visst är det roligare och mindre spännande att erövra Llogarapasset i solsken, men vi gjorde det förra året så för det vackra vyerna är det inte nödvändigt med solsken. Väl, vi fick åska, tung regn, och tät tjocka hela vägen upp och nästan hela vägen ner. Väglaget upp var sämre än förra året och nu dessutom i knappa 20 m. sikt men vägen ner i var bra och sikten förbättrades när vi kom ner till Dhermi. Vi hittade samma parkering, utefter stranden i Jalë, som förra året. http://maps.google.com/maps?q=40.118403,19.702291&iwloc=A
Natobasen hade antagligen blivit förvarnade att vi kom för deras portar var stängda. Förra året cyklade jag, helt ovetandes, in på militärt område och fick reda på att Nato hade/har "Headquarters" här sedan 2009 då Albanien anslöts till Nato. Man får lära sig mycket när man reser i Albanien! http://maps.google.com/maps?q=40.116997,19.700497&iwloc=A
Natten kändes verkligen som det utkämpades ett krig någonstans. Cheeses! Vilket åskovädret och vilka vattenfall. Vår lilla husbil är iallafall fullständigt tät. Tyvärr fanns det tre hundar från "basen" som försökte vara kaxiga men de fick smaka på piskan och höll sig på behörigt avstånd men deras skall i tid och otid är tjatig. På morgonen hade de vant sig vid att vi fanns där, då höll de tyst.

2014-10-07 Ovädret har dragit förbi, solen skiner och värmer gott igen. Vi fortsätter i riktning mot Sarande och äter lunch vid Palo Palermo som såg än mer risig ut än förra året. Avfartsvägen ner till stranden var klart mycket sämre, efter en timme fortsätter vi och passerar Borsh där det ligger en restaurang rakt över ett vattenfall, där tankar vi gott vatten utanför på gatan. Sarande är nästa anhalt, modern stad med liten puls. Flanerade på strandpromenaden och tog en öl.
Ksamil och Butrint såg vi förra året, vägen söderom Butrint är inte körbar efter regnet så vi skippar färjan även denna gången. Vi är nästan färdiga med Albanien, för i år! Vi vill in till Grekland men först måste vi se in i det blåa ögat. Naturfenomenet "Blue Eye", på albanska "Syrin I Kaltër är en mycket kraftig vattenkälla som pumpar upp ca. 5 kubikmeter vatten per sekund (värdet varierar från 2 - 8 kbm/s beroende på årstiden),
10 gradigt kristallklart vatten ur underjorden. P.g.a. de omgivande bergen och den enorma växlighet reflekteras endast det blåa ljuset, vertikalt, särskild i källans djup, ett djup som bara har utforskats till 50 m. Den vackert bubblande källa ser ut som ett stort blått öga. Naturen runt omkring är sagolikt vacker och vi står kvar för natten på parkeringen vid restaurangen, i ett härligt lugn med endast ljudet av porlande vatten runt omkring oss. http://maps.google.com/maps?q=39.92316,20.19139&iwloc=A
Tack för tipset Carina! Vägen dit och tillbaka var dock, efter två dagars ihärdigt regnande, en utmaning. Det är ofattbart hur turistbussar får köra sönder det lilla som är kvar av den undermåliga vägen.

2014-10-08 Vi köper upp alla våra Lek och tankar fullt innan vi går över gränsen vid Konispol, skyndar oss till "vår" strandparkering Sagiada3 och slänger oss i havet. Det tog oss bara tre veckor att komma till Grekland men nu är vi här, steker oss hela dagen i solen, badar flera gånger och dricker Amstel Radler. Vi är i paradiset igen!
http://maps.google.com/maps?q=39.64101,20.14104&iwloc=A

P.g.a. dålig bandbredd blir det inga bilder idag!
I morgon skall vi köpa Internetcard till routern, hos Wind i Igoumenitsa. 7GB/månat för 17€, 3G i städer och 2G vid stranden, det får duga t.v. till vår kommunikation, i fall vi inte hittar några fria Wifi.

We're on the sunny side of the beach again!
SBJ / Julian
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Hej Amstel
När man ser sådana vatten så brukar man ta fram flugspöt och prova lite. Skulle kunna bli en
forell till middan. Inget du sysslar med? naturligtvis tar vi alltid reda på om man behöver
fiskekort och vad som gäller.
Vill passa på att tacka er för att ni tar er tid med denna tråd. Kommer säkert en tråd i Amstels
däckspår. Tror att ni har väckt intresset för den delen av Europa hos många av oss.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Sedan dagen före och dagen efter Llogarapasset, har vi haft himla gott väder igen. Och vid vårt återinträde i EU- Grekland, tom. svettigt varmt. Jag tycker inte om att svettas så när vi landade på vår kära strand vid Sagiada Strovili blev det många bad och lite fiske i solnedgången. Jodå Anton, i våras återupptog jag spinnfisket igen efter påverkan av Peter i Monemvasia. Men jag fångar aldrig något! Kanske beror på läromästarn?
Dagen efter skulle vi storhandla i Igoumenitsa men egentligen hade vi velat vara kvar här på stranden. Efter en svettig förmiddag i Igoumenitsa, mycket folk och många bilar, skyndade vi oss söderut. Kusten kan vi sedan tidigare så vi tog stora vägen till Preveza, vilket gick på två timmar. Förra året tog kuststräckan 8 dagar (om jag minns rätt). 5 km innan Preveza har vi ett annat drömläge vid kust och strand, Mytikas. Här har vi nu stått i två dagar, promenerat med hunden, ätit gott, dryckit många Radler, pratat med befolkningen och solat och badat. Solen lyser från en klarblå himmel hela dagen och skall tydligen göra så minst en vecka till. 25 gr. i luften (20-18 på natten), 25 gr. i havet. Vi fryser inte och vi svettas inte och här är så vackert. Vi har kommit till paradiset! :D
SBJ / Julian

SagiadaStrovili1.JPG

SagiadaStrovili2.JPG

PrevezaMytikas1.JPG

PrevezaMytikas2.JPG

PrevezaMytikas3.JPG
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-10-11 - 12
Liksom på stranden vid Sagiada har vi även i Mytikas hamn ständigt tillgång till fint färskt vatten både i kran och i stranddusch. Grekerna är helt fantastiska med detta, varje strand värt namnet, har en stranddusch och nästan överallt fungerar den.
Det är inte civiliserat att tvätta bilen vid strandduschen men det var precis det jag gjorde kl. 01.00 på lördagnatten, i hamnen vaskade jag av all lera från husbilen. Vi står lite utanför ljuset så ingen såg oss. Nej, jag skäms inte för det! Men jag vet att man inte bör göra så! Hör till saken att jag inte är lika civiliserat, ännu, som Grekerna. Även hör det till saken att det finns väldigt många Greker som grisar ner sitt vackra land genom att slänga allsköns skräp omkring sig. Det ser ut som f-n på många ställen! Vi har frågat oss många gånger varför de gör så?:confused: Vi, är i alla fall såpass civiliserade att vi aldrig slänger skräp omkring oss. De har en del att jobba med i Grekland!
Lite grekisk filosofi:
Häromdagen, tidigt på morgonen, pratade Stina med en fiskare som just hade lagt till sin båt efter att ha vittjat sina garn. Han gick iland endast med en liten plastkasse och det föreföll som han inte hade fångat något nämnvärt. "No fish today?" frågar hon. - "No more fish! Finito with fish!" svarar han uppgiven. - "There must be something wrong with the sea!" säger hon. - Han svarar: "No, no, nothing wrong with the sea! But there is something very wrong with the people living around it!" Hon nickar. Han nickar.
Lite grekisk historia:
Det sägs att 300 av de duktigaste krigare från Sparta en gång för länge sedan, hjältemodigt offrade sina liv för att uppehålla en persisk invasion av Grekland (hjältemyten om slaget vid Thermopyle/ "The 300 Spartans").
Slaget vid Thermopyle – Wikipedia
Greklands parlament består idag av 300 ledamöter.
Förra året hade jag långa diskussioner med en bokhandlare i Gythion om orsaken och verkan av den grekiska ekonomin. Vi köpte en del resehandböcker i hans affär och han tyckte jag skulle ha den T-shirten som jag sedan dess bär ofta här i Grekland, för att göra mig populär(?)(se bild). De flesta Greker ler faktisk när de läser texten.
Nåväl även om det är så himla skönt i Mytikas, får vi passa oss att vi inte slår rot här. Det är söndag, det är mycket varmt och solen står på en klarblå himmel, igen. Vi lämnar hamnen i Mytikas, och vår trogne säkerhetsvakt som har bevakat oss sedan vi kom. Bonnie var nog gladast för hon undrade jämnt om han (vi kallade honom Securitas) verkligen fick komma så nära vårt hem.
Vi kör genom Preveza city, trevlig stad där endast serveringarna är öppna.
Fortsätter genom Prevezatunneln (5€) mot Vonitsa / Lefkade och den extremt dåliga vägen till Lefkas, inte ens i Albanien är vägarna så dåliga!?!
Väl där är det svettigt värre (kom ihåg att ACn inte funkar!), så vi tar lunch med bad vid stranden.
Vi följer den östra strandvägen söderut tills vi kommer till Vasiliki där vi hittar en mycket fin parkering vid, gissa!
Just det mindre än fem meter från stranden. Flera bad, lattjo lajban, dax att äta middag! Ingen har lust att göra mat i denna värmen (27 gr.) så vi hittar en av många trevliga restauranger kring hamnen i denna pittoreska trevliga by.
Skulle inte förvåna mig det minsta om vi står kvar här en dag till.
https://www.google.com/maps/place/3....6052073,445m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0

SBJ / Julian
Mytikas.JPG

Vasiliki01.JPG

Vasiliki02.JPG

Vasiliki03.JPG

Vasiliki04.JPG

Vasiliki05.JPG
PS Tro inte att vi bara dricker Amstel!
I grekland dricker vi oftast grekiskt öl, Mythos! DS
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Ser ut att vara präcis samme restaurang vi har ätit på:yes:
Vasiliki är ett härligt ställe.
Ser att det inte blåser på bilderna.
Normalt blåser det mycket i Vasiliki och därfär också surfernas paradis:)

fölger er resa med stort intresse:)
 
Toppen