• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Jappe hvorfor slite med Autobahn? Vi livsnytere kan bruker B og L veiene, nesten aldri kø og fartsgrense 100 for småbiler og 80 for tunge biler over 3500 kg. Har normalt ingen problemer med cruisecontroll på 80 - men ok jeg har og fartsgrense 100 på A-bahn :D

I moderat hastighet gjennom landskap, sakke av til 50 gjennom den ene dorf etter den andre og suge inn visuelle opplevelser. Det er å reise, skal en bare raskest mulig frem så er fly raskere og billigere.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

En del vägar utanför Autobahn är riktigt bra men ibland svåra att hitta. Risken är att man hamnar på enormt dåliga vägar kantade av milslånga alléer med fartgräns 100 som där man knappast kan köra fortare än 40-50. Dessvärre är "Strassenschäde" (vägskador) mer regel än undantag. Med stenhårda däck på en husbil märks de!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Gunillas Kent! Med all respekt! Vad menar du? Jag betraktar detta som ett allvarligt ämne! Att toleransen är obegripligt stor för vissa människors sätt att uppföra sig vägarna vet jag men jag tycker ända att "gräddfilen" inte är "up to date". Jag var med på den tiden när vi vanliga människor hade respekt för den här sortens företeelser men jag vill tro att den tiden är förbi och ansvariga myndigheter, t.o.m. i billandet no. 1 Tyskland, kan tänka sig att införa begränsningar i det här avseendet allom till gagn, även fart- och motorgalningarna, den lilla lilla procenten som har ett ansvar här, ett inte litet sådant.

Ska vi börja buga för klockaren igen?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jappe i Portugal

Jag menar att jag trivs inte där det är idioter på vägen. Klarar inte alls av att köra i Amsterdam. Jag vill flytta min husbil med helikopter från Skåne till Medelhavet. Sen i lugn och ro rulla runt där på små vackra vägar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Ursäkta min råa ton. Jag har varit lite ur gängorna ett par dagar nu. Fr.o.m. idag ska det bli andra bullar, hoppas jag. I går var det bara en liten förfest i Wintrich. Idag drar den riktiga vinfesten igång om ett par timmar! Festplatsen ligger bara 100-200 meter från ställplatsen! Livet går vidare....

wi.jpg

wi2.jpg
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Dagen för den stora festen. Orkestrarna kom marscherande precis bakom häcken till ställplatsen och det var inga spröda toner. Sådana här orkestrar med mycket blås hörs långt. Festen började lite trevande men så småningom blev det fullt ös!

wi.jpg

Vindrottningar i massor

wi2.jpg

men sedan kom regnet!

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Men Jappe har du kommit på villovägar?. Men jag tror att det är det sista fotot som har dragit dig:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Dålig fart på festplatsen idag! Endast några trogna vinfantaster fanns där ikväll.

wi.jpg

Vid ölvagnen hängde några som nog hellre hade varit på Oktoberfest. Är det inte Kurt Haarfagre som står där borta?

wi 2 öl.jpg

Ödsligt värre!

wi 3 ödsligt.jpg

Brända mandlar och spunnet socker har alltid varit populärt på vinfester där "det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli".

wi 4 söt.jpg

Till slut, tysk språkövning.

wi 5 dröm.jpg

Jag hade lite otur med vädret den här gången. Förmodligen blir det bättre längre söderut. I morgon drar jag till Frankrike!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag hade tänkt stanna längre tid i Mosel men eftersom vädret inte var det bästa så övergav jag Wintrich och Kurt Haarfagre och for mot Trier. GPS:en (Beirut 3) försökte envist lura mig att lämna B53:an men jag motstod lätt hennes attacker! Hon ska inte inbilla sig att hon kan hantera mig hur som helst. Hon ska vara glad att jag inte slängde henne i Mosel för några dagar sedan när hon verkligen var i sitt esse!

I Mehring tyckte jag det var dags för lite frukost och därför svängde jag in till en liten parkeringsplats strax före den första ställplatsen i Mehring med sin härliga vinbonde!

01 stpl Mehr.jpg

Strax efter Piesport ligger en stor "Edeka" livsmedelsaffär och där fyllde jag på förråden med korvar och ostar m.m. Jag hittade en utsökt "Esrom" fra Danmark som jag inte har haft förmånen att få smaka på decennier. Den livsnödvändiga Falukorven heter här "Lyoner" och är oftast ätlig. Falukorvens gastronomiska höjder når den aldrig riktigt men den får duga i resebilen! Jag noterade att priserna i den manuella charken låg långt över dem för de plastförpackade sönderskurna produkterna. Stor skillnad, tyvärr!

02 frukost.jpg

Bliven mätt och belåten gick färden vidare på B53 mot Trier och jag trotsade stoiskt Beiruts knäppa vägförslag. Snart var jag i Trier och där gällde det att läsa skyltarna rätt och här fick faktiskt Beirut en uppgift. Jag genomskådade lätt hennes försök att smålura mig men hon fungerar bättre i städer än utanför sådana och jag kunde konstatera att gasolpåfyllningsstationerna låg där de brukar ligga. (De fyller även svenska gasolflaskor). Först kommer Westfa

04 Westpha Trier.jpg

och strax därefter Maxgas.

05 Maxgas Trier.jpg

Eftersom jag hade gott om gasol tack vare Folke i Falkenberg (nyinköpt "gasoltank" med fyllstopp) så hade jag inget behov att nyttja deras tjänster och strax därefter var jag på P-ställplatsen vid McDonalds i Trier.

Fylla/tömma-apparaten var på sitt allra bästa humör och gav mig tre € tillbaka när jag stoppade in mitt eneuromynt. Jag konstaterade här att en liten abbrovinsch krävdes för få automaten att prestera så bra! Bra handlag med dessa ibland trilskande apparater brukar ge resultat!

03 Trier f t.jpg

Snart dags för det stora äventyret, att köra igenom Frankrike mot Medelhavet utan att använda betalvägar! Det har jag inte gjort på decennier!

Jappe

PS. C:a 5 mb med Vodafones Europasimkort i nallen!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Snart dags för det stora äventyret, att köra igenom Frankrike mot Medelhavet utan att använda betalvägar! Det har jag inte gjort på decennier!
Jappe

Klarar Beirut att lotsa dig förbi franska betalvägar eller måste du plocka fram Flyern med en navigeringsapp?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Riktig papperskarta inköpes i morgon. Nu sitter jag i regn och kyla (thermobyxor på) på ställplatsen utanför en stadscamping i centrala Metz efter en märklig resa genom Luxembourg. (Soppan kostade 1,25€.) Beirut är fullständigt galen, förmodligen sponsrad av oljebolagen. Jag såg ingen motorväg före Thionville. Jag har inte råd med elektronisk skojnavigering längre; det blir dyrt med alla omkringkörningar och dessutom vill jag veta var jag är någonstans när jag reser. Elektroniken kan fungera vid stadsnavigering, dock, ibland.

me tö.jpg

Ställplatsen är gratis. Tömning finns (syns på bilden) men vattenpåfyllningen lämpar sig bäst för vattenkannegänget men de får inte vara rädda för kolibakterier!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Det verkar vara farligt att vistas nära dig utomlands. Du verkar dra till dig dåligt väder.

Vodafones Europasimkort 5 GB verkar intressant. Funkar det även på Iberiska halvön?

Här håller sig temperaturen på ca: 28 grader.

2013-09-05 13.26.28.jpg

2013-09-08 16.20.29.jpg
Ps! Hyrbilen går i 126 miles/h.

2013-08-22 11.49.56.jpg

Få se om du är där nere någonstans då vi tutar ner i oktober.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Jappe, är du inte lika farlig på vägen med när du vecklar ut ett gäng papperskartor???:wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Vodafones Europasimkort fungerar i hela Europa. Man betalar först en slant för simkortet (39.90€ tror jag) och sedan kan man fylla på med pengar efter behag. När jag köpte det (det har blivit dyrare nu, tror jag) kostade 100 mb 2€ per dag. Går man över den magiska gränsen 100 mb/dag försvinner de insatta pengarna snabbt. 100 mb räcker dock till ganska mycket om inte vill ha rörliga bilder.

Pont à Mousson:

P a M.jpg

Nära Nancy hittade jag en trevlig liten stpl. vid la Mouselle.

Mi 1.jpg

Den här gubben har hållit på ett bra tag med sin vattenkanna, fram och tillbaka till F/T-platsen.

Mi 2 vann.jpg

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag körde ner i Nancy - det skulle jag inte gjort!

Nan skylt.jpg

Bakom den låsta grinden stod en husbil!

Nan stpl.jpg

Nancy har kanske kvalitéer men jag tappade lusten efter en hel del krångel i stan så jag fortsatte till den här platsen!

Ba.jpg

Nancy har säkert goda sidor också - någon som vet?

Jappe
 
Toppen