• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra vackra landskap

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Våra vackra landskap

Anders, bildevisningen i den utgaven av vBulletin som benyttes bruker som miniatyrer som produseres ved opplastning. Når en trykker på miniatyren så lastes fullformat ned til webleser og skaleres til maks i et javascript, her ligger så muligheten for visning av ikke skalert bilde.

Nyere forum motorer gir mulighet for å velge ved opplastning om bildet skal vises som miniatyr eller fullformat, denne mangler vi i dag så Håkan valgte å øke miniatyren til noe nær det maksimale av hva alle kunne bruke.

En ytterligere økning kan fortsatt lage problemer for enkelte, i tillegg til at forumet ville bli delvis nede i noen tid mens alle miniatyrene ble omformet.

Din bakvei til større format via bilder som ikke ligger i forumet vises ikke rett på alle platformer, du kan selv teste ved å kjøre en webleser i et vĩndu, om du fortsatt har noe annet enn IOS.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Våra vackra landskap

Knarreviks metod att visa större bilder redan som miniatyrer i sina inlägg fungerar ju dessutom bara så länge bilderna ligger kvar på 1.bp.blogspot.com. Skulle den sidan förändras eller upphöra eller dylikt kommer inte bilderna att visas alls, eller hur.

Jag läser några andra forum om foto där enda sättet att visa bilder är att först ladda upp dem till en lagringssite. Därefter länkas det till bilden i inläggen. Tittar man då på framför allt äldre trådar så är det mycket vanligt att bilder är ersatta med ett kryss för att bilden har flyttats inom lagringssiten, tagits bort därifrån eller skribenten slutat prenumerera på siten. Detta ser väldigt tråkigt ut i trådarna. Jag föredrar nog systemet med något mindre miniatyrer och omaket att behöva klicka en extra gång på en bild tycker jag är att föredra framför ett framtida kryss i inläggen där bilderna skulle varit.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra vackra landskap

Knarreviks metod att visa större bilder redan som miniatyrer i sina inlägg fungerar ju dessutom bara så länge bilderna ligger kvar på 1.bp.blogspot.com. Skulle den sidan förändras eller upphöra eller dylikt kommer inte bilderna att visas alls, eller hur.

Jag är medveten om detta, det är därför som jag föreslog att bildbehandlingen i detta forum skulle utnyttja storleken på hela inläggets yta. Alltså öka antalet pixlar från 500 till 700 vilket betyder dubbelt så stora bilder. Ingen ändring i övrigt.

På HBKs Facebooksida visas större format och har dessutom enklare procedur vid uppladdning.

Kanske har Facebook och andra forum modernare verktyg och vBulletin hamnat på efterkälken?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra vackra landskap

En ytterligere økning kan fortsatt lage problemer for enkelte, i tillegg til at forumet ville bli delvis nede i noen tid mens alle miniatyrene ble omformet.

Tack för ditt svar!

Det verkar alltså vara hopplöst att med denna versionen av vBulletin visa bilder i rimlig storlek.

Synd tycker jag, att bilderna blir styvmoderligt behandlade i jämförelse med andra forum. HBKs Facebookgrupp är bättre på att visa bilder men inte lika intressant i övrigt.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Våra vackra landskap

Håller helt med att forumets bild behandling inte uppfyller nya/alla behov.
Bilder och videos är och kommer att vara allt viktigare för att göra ett sånt här forum intressant på sikt. Texter och reseberättelser i all ära...men bilder och videos ger mer info. Förstår att en teknik-begränsning finns i plattformen idag , men jag är beredd att betala mer för en modernare plattform, känns lite som HBK har fastnat lite i nuläget. Risken finns att nya husbilintresserade söker info och använder ex Instagram, Snapchat , Facebook eller liknande plattformar istället...en tanke !
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Våra vackra landskap

Lite information när ni nu diskuterar begränsningar i vår version av v-bullentin.

Styrelsen har beslutat att uppgradera forumet eftersom vi behöver modernisera, så att vi hänger med i utvecklingen. Det är dock ett omfattande arbete och det kommer att bedrivas under året med förhoppningen att kunna presentera ett nytt forum innan jul.

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Våra vackra landskap

"Var sak har sin tid".

"Bättre sent än aldrig".

"Tjata hjälper" sa' flickan.

Liten tuva (Knarrevik) stjälper ofta stort lass (HBK).

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Våra vackra landskap

Arbetet med att förnya hemsidan och byta plattform startade för ganska lång tid sedan där Håkan var involverad. Vi har under den gångna tiden utvärderat ett antal olika programvaror och detta arbete fortsätter.

Jag hoppas att tidplanen med ny plattform i år kommer att hålla. Det är många faktorer som spelar in. Inte minst möjligheten att föra över nuvarande innehåll till det nya.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Våra vackra landskap

Knarrevik! Fortsätt lite till så lämnar du fotografivärlden och hamnar i ............ vad vet jag. Läckert!

Jappe Rabulist
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Våra vackra landskap

Det var inte så jag menade! Jag antydde att du förädlar orginalbilderna på ett konstnärligt sätt och ibland blir det riktiga fullträffar!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra vackra landskap

Det var inte så jag menade! Jag antydde att du förädlar orginalbilderna på ett konstnärligt sätt och ibland blir det riktiga fullträffar!

Jappe

Jag förstår!

Inte mycket förändring dock, justerar horisonten och lägger till en tunn ram, mobilen har visat sig vara överlägsen min dyra kamera när det gäller motljusbilder.

Men jag är trött på kyla och snålblåst, längtar till värmen, ser att mellersta Frankrike har riktig vår.

image.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra vackra landskap

Nackdelen med Frankrike är att det är glest mellan aires (ställplatser) med WiFi jämfört med Tyskland. Telenoravtalet med endast 0,5 GB/månad är inget för mig. Eller är det 0,5 GB/dag?

image.png
Ställplatser med WiFi
 
Toppen