• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasregulatorn?

F

F.d. 29964

Guest
Har problem att få gasolen att passera gasregulatorn? Monterade ner den och det droppar olja ur den. Skall det göra så? Finnas olja i den ? Den knapp undertill skall den inte fastna i intryckt läge ? Som ni förstår är ovan med gasolen men konstaterat att gasflödet stoppat vid regulatorn. Går det att göra något åt detta eller är inköp alternativet. Det är en truma secuMotion.
 
Lösning
S
Sv: Gasregulatorn?

Har fått ett liknande problem, gasolen går inte fram till förbrukarna. Skulle du eller Knut kunna förklara vad som ska demonteras för att få ut ev olja?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasregulatorn?

Den grønne knappen skal åpne for gasolen, men du må holde den inne i minst 2 sekunder og slippe langsomt ut. Det med olje i regulatoren kommer fra oljerester i gasolen - det finnes alltid litt olje i gasolen, men blir det for mye så kan det lage problemer.
 
F

F.d. 29964

Guest
Sv: Gasregulatorn?

Tackar för tipset och detta var nog vad jag misstänkte. Har nu den nedmonterad för att se om det räcker att låta det droppa ur.
Någon som vet om det är möjligt att enkelt avlägsna oljan och få det hela att fungera igen?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29964

Guest
Sv: Gasregulatorn?

Tackar Knut !
Har låtit Regulatorn stå i solen för dropp ( allt för att få oljan lättflytig i ett par tim) och slutligen medan den var varm så tog jag dammsugaren i 10 minuter och lät den suga det sista och därefter montage. Till min glädje så fungerar spis och kylskåp och så även värme efter kontroll. Tips för någon som råkat ut för samma problem.
Hälsningar Kjell
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Gasregulatorn?

Har fått ett liknande problem, gasolen går inte fram till förbrukarna. Skulle du eller Knut kunna förklara vad som ska demonteras för att få ut ev olja?
 

Bilagor

  • IMG_3230.jpg
    IMG_3230.jpg
    33,2 KB · Visningar: 656
  • IMG_3232.jpg
    IMG_3232.jpg
    47,8 KB · Visningar: 654
Lösning

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasregulatorn?

Punkt 1. Kontroller at det ikke er av de grønne som har løst ut.

Åpne kranen på flasken og trykk inn knapp for knapp fra flasken og til rørkoblingen.
Hver knapp hldes inne i noen sekunder for så å slippes sakte ut igjen - ved bråslipp spretter den ut og stenger gassen.

Som et tlite tillegg kontroler at venderen peker på rett slange.

Oljen vil hs deg først samle seg i slangen, så om du har slangen løs fra flasken og holder den nedover mens du holder inne den grønne knappen på enden av slangen så vil det komme ut noe olje om det finnes olje samlet opp noe sted. Kommer det ingen olje her så skal det mye til at du har et problem.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Gasregulatorn?

Punkt 1. Kontroller at det ikke er av de grønne som har løst ut.

Åpne kranen på flasken og trykk inn knapp for knapp fra flasken og til rørkoblingen.
Hver knapp hldes inne i noen sekunder for så å slippes sakte ut igjen - ved bråslipp spretter den ut og stenger gassen.

Som et tlite tillegg kontroler at venderen peker på rett slange.

Oljen vil hs deg først samle seg i slangen, så om du har slangen løs fra flasken og holder den nedover mens du holder inne den grønne knappen på enden av slangen så vil det komme ut noe olje om det finnes olje samlet opp noe sted. Kommer det ingen olje her så skal det mye til at du har et problem.

Tack Knut för ditt råd, sitter du alltid vid datorn?
Jag får med skammens rodnad berätta att jag helt enkelt inte tryckt tillräckligt hårt på de gröna knapparna, får väl skylla på att händerna blivit trötta p g a det primitiva jordbruk (golf) jag utövat några timmar i värmen idag.
 
F

F.d. 29964

Guest
Sv: Gasregulatorn?

Hej Sören

Hade problem som du såg. Vad jag gjorde när jag upptäckte att det fanns olja i regulatorn var att jag ställde den i solen, det var väldigt varmt den dagen och med den inkommande sidan ner på ett hushållspapper, Värmen gjorde oljan flyktig och droppade ur inga mängder men droppe då och då. Den stod så nästan hela dagen och det sista jag gjorde sög jag med dammsugaren i 10 min. Detta var tydligen ett bra sätt och nu 1 vecka efter detta så fungerar gasolen smärtfritt (peppar peppar) men har i alla fall löst ett akut problem. Det är den du visar på bild 1 jag monterade ner.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasregulatorn?

Den gula "oljan" är luktämnet som är tillsatt gasolen (som är luktfri) för att man skall kunna upptäcka en gasol-läcka.

Oljan bildas när systemet står under tryck utan att man använder någon förbrukare under en tid, särskilt under den kalla årstiden. När gasolen står i ledningarna och blir kall så övergår gasolen och luktämnet till flytande form. När man sedan öppnar någon förbrukare så förgasas gasolen direkt medan luktämnet blir kvar på de kalla ytorna i slangar och apparater.

Åtgärd för att detta skall föhindras är därför att stänga av gasolen på flaskorna och släppa ut trycket i systemet. Filter förhindrar inte denna process.

Se även tidigare tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/111206
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Gasregulatorn?

Någon som vet trycket på en gasolflaska före regulatorn?
Det bör väl vara rätt konstant tills den är slut, det är ju en av finesserna med just sådan gas.

de
Roy
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasregulatorn?

Trycket i flaskan är beroende av temperaturen, vid rumstemperatur ca 9 Bar.

Säkerhetsventilen löser ut vid ca +65 C-grader = ca 25 Bar.
 
Toppen