• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rasad Fiat växellåda

F

F.d. 12848

Guest
Min växellåda rasade efter 8000 mil det är160 hr motor, magnetfilter var full med delar efter kuggar, finns det några fler med det problemet undrar illåsen
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

Det här med fiat:s minst sagt usla växellådor:swoon: verkar följa med även på någorlunda nyare husbilar.
Det kan man b.la läsa sig till på här på forumet om inte annat, en del hävdar att lådorna från 02 är av bättre kvalitet, av vilken anledning det skulle förhålla sig så, ja det vet jag inte. Men om man tittar på lådor från 02, men även 03 (http://bilder.lagabasen.se/delar/1060/1060524447vy1.jpg) så ser man att femte växeln ligger utanför lådan, alltså inte integrerad i själva lådan, och hur det förhåller sig med smörjningstekniken på 03-lådorna vet jag inte, men om det är samma teknik som på äldre lådor, ja då får man väl kanske tänka om vad gäller husbil byggt på fiatchassi.

Hur det förhåller sig i frågan om kvalitet på ännu nyare lådor, låt säga från 05 och framåt överlåter jag till alla experter här på forumet, men så här ser i alla fall en låda från 05 ut http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077299310vy1.jpg, och jag undrar om inte femte växeln ligger utanför även på en så pass ny växellåda.

Men visst, kanske körteknik också är en avgörande faktor, men jag säger inte att det är så i det här fallet som beskrivs, jag skrev ju kanske.

Men gärna en utförlig beskrivning av skillnaderna mellan årsmodellerna och dess fördelar, och varför en viss årsmodell är bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

matsjonsson skrev-

Har en Fiat 2012 150 hk fick byta låda efter 1200 mil:eek:

Ja vad ska man säga?
Hoppas bara att det fanns någon teknisk förklaring (tekniskt fel) till raset, och förhoppningsvis att det finns någon typ av garanti som kan åberopas i detta fall.

Fick du någon förklaring till varför lådan behövde bytas ut?

Nä, om jag nu kommer att köpa en nyare husbil ,får det allt bli ett annat fabrikat än fiat, italienskt junk får vara för mig.
Visserligen blir utbudet en aning begränsat då, men jag tar hellre det, för jag vill kunna köra på vilka växlar jag vill utan att behöva åka omkring och känna en oro.

Jag förstår att många åker omkring med samma typ av växellådor som beskrivs i olika inlägg om den "förhatliga femte växeln" som kommer att säga- min har gått 25000mil utan bekymmer, men det hjälper inte de som har/haft kassa lådor, och det får en ju onekligen att fundera på andra märken.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Italienskt junk är nog inte helt sant.
Flera motorfabriker-tillverkare använder samma delar. T:ex motor - låda. Renault, Peugeot, Citroen, Fiat, Nissan, Opel m.fl
Tror att en del beror på att lådan belastas maximalt hela tiden då bilen oftast går med nära nog maxlast. Tror dessutom att de flesta gamla lätta lastbilarna hade en beräknad maxvikt av upp till 3,5 ton. Efter det har maxvikten egentligen bara ökat tillsammans med motoreffekten. Konseptet med bakbjulsdrift är troligen mera hållbart och pålitligt tyvärr.


PS vägkung, borde du inte pynta in hundringen för full medlemskap i Sveriges bästa husbilsklubb? :wub::wub: Bara en undran. DS
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

Jo, det är typiskt italienskt junk.

Om det nu är som du säger (och jag har ingen anledning att misstro dina teorier/kunskaper) så är det ju, minst sagt, lite märkligt att fabrikanterna av delar (du nämner ju några stycken) inte "följer med" i utvecklingen av allt tyngre och motorstarkare husbilar. För som det nu är drabbas ju märket av mycket dålig reklam. Nu tror jag ju inte att det betyder så mycket i sammanhanget, det är ju husbilar vi pratar om här, och då verkar det vara helt OK att köpa varor som man inte kan lita på.

I normala fall, förväntar vi oss att en vara åtminstone ska ha en livslängd som är acceptabel, visserligen skiljer sig acceptansen för hur länge en vara kan tänkas hålla från person till person, men det som är lika, är att man inte accepterar att det man köpt går sönder p.g.a "normal" användning, för tillverkar man en växellåda som man vet kommer att sitta i en tung husbil, ja då kan man ju tycka att densamme ska vara dimensionerad för ändamålet.



Men vare sig jag, eller du, kommer någonsin att kunna lösa problemet med junkiga växellådor tillverkade i italien (eller var de nu är tillverkade).
Folk kommer även i fortsättningen att köpa nya/nyare husbilar med växellådor som man inte på ett någorlunda "normalt sätt" kan köra med utan att känna en viss olust. Fabrikanterna av skräpprodukter ser bara att det säljs, de gör bara den enkla tolkningen, att detta måste vara bra, för att inte tala om vilken förtjänst de gör/gjort.

Fram med lite hederlig konsumentupplysnig och belys problemt, på det sättet vann ju bilmärket skoda många kunder.
Ni som kommer ihåg programmet trafikmagasinet, minns säkert när man välte med en skoda i programmet, efter det gjordes en omrekonstruktion av företaget, man förbättrade bilen, ja egentligen byggdes en helt ny konstruktion, och idag är det väl ingen som kan säga att de nyare modellerna av skoda är lika dåliga som tidigare, de är snarare att ses som en mycket bra bil.

Jodå, nog kan jag betala de 100:- fast jag förstår nog inte varför jag borde:wideeyed:, jag kommer att meddela när jag gjort det, jag lovar:yes:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Har en Fiat 2012 150 hk fick byta låda efter 1200 mil

Enligt Fiat-verkstan i Aabenraa,dras man med dessa usla lådor även
på dagens modeller.Det är det hyppigaste felet på dessa bilar,är vad
dom säger .

Min sambos brorsa skulle för 2 veckor sen,kjøra av färjan till Marocko,men
fick inte flytt bilen. 12 dagar på hotel före det hadde byts låda.Som tur
var hadde han driv-linjeförsäkring,men inte går det fort där nere inte!!!:rolleyes:


Ottar
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat växellåda

Ni som kommer ihåg programmet trafikmagasinet, minns säkert när man välte med en skoda i programmet, efter det gjordes en omrekonstruktion av företaget, man förbättrade bilen, ja egentligen byggdes en helt ny konstruktion, och idag är det väl ingen som kan säga att de nyare modellerna av skoda är lika dåliga som tidigare, de är snarare att ses som en mycket bra bil.

Var ikke det MB A-serien og "elg-manøveren" - et av de dyreste TV program for noen bilfabrikk, men bilen ble bra. Det ble starten på en masse morsom elektronikk - ESP.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fiat växellåda

Alldeles rätt, mercedes hade tillverkat en rent ut sagt livsfarlig bil, och så här ser klippet ut på Youtube- Mercedes A Class - YouTube

Och här står mer att läsa om merceds A-klass-http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgtest


Ytterligare en -http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_A-klass

Programmet fick stor genomslagskraft, men till skillnad från fiat, så gjorde mercedes det enda rätta, gör om och gör rätt.

Det är just sånt här som måste till för att fabrikanter av skräpprodukter skärper till sig, men nu gäller det ju husbilar, och då verkar det som om ribban sänkts vad gäller normalitetsnormen som talar om kvalitet i förhållande till priset.

Tänk om något program med stor genomslagskraft, kunde visa hur uselt deras produkter fungerar vid normal användning, kanske man då kan tro att det skulle sluta tillverka "pajasgrejer".

Ottar & Else- Det är alltid lika tråkigt att höra när sådant händer, men samtidigt var det ju tur att de hade försäkring som gäller för drivlinan (italienskt junk):aja:)

Kimobo- Jag kan hålla med dig om att förarens körteknik kan påverka, men jag kan också tycka att man ska tillverka produkter som har en "viss förlåtande marginal" inbyggt i systemet (växellådan i det här fallet).
Man kan förvisso inte svära sig helt fri från fel på produkter, men rena usla lösningar på dyra husbilar det har jag svårt för.
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Förhållandevis är det nog inte fler växellådor som pajar på Fiat än på husbilar av andra märken.

Nja.....man läser om så mycket här på nätet,som kopplingen,oljetrycket,kamrem som fryser sönder p.g.a. is,väksellådor o.s.v. Men...man tycker väl bäst om bilen man
själv har kanskje?:rolleyes: Det här är ju fel som återkommer jämnt.

Mycket lite ser man skrivet om Renault - Mercedes - Ford - VW - Citroen - Peugeot
med flera,även att det finns otroligt många utav dom med utmed vägarna,ock särskilt
i yrkestransport.

Ottar
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Undantag finns, nu min femte Fiat 89 - 09 aldrig haft det minsta fel på växellådan fast jag kört mellan 93000 km - 140000 km. Nuvarande bil körd 93000 km, men den som lever får se hur det blir.

/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat växellåda

En sak jeg har tenkt på er at husbilen ofte er valgt med største motoralternativ - bra med tanke på at bilen går med maks vikt hele tiden. Men lådan er den samme som med mindre motor, en dravillig motor også ved lavt turtall og en låda som muligens er litt lett for den tunge bilen. Det klassiske problemet med 5an kunne en redusere ved å ikke bruke denne veksel under 80 kmh, selv om motoren faktisk klarte dette.

Hadde selv et ras av 2an innenf Fiat sin garantitid, selve drevet sprakk og det ble en ulyd som gjorde at jeg klaget før det ble mer skade. Feilen såg da ut til å være en herdefeil i stålet som drevet var freset fra. Selve drevet var produsert av ZF - som og leverer lådor til flere personbil merker.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat växellåda

Hej
Jag snackade med en känd växellådsrenoverare för ett tag sedan och han sa klart och tydligt att felet på Fiatlådorna oftast är förar/ägar betonat.

" Motorn är så råstark så jag behöver knappt aldrig växla ner", låter det:oops:

Moderna vridmonstermotorer kanske i samband med ett "chip" och lite feskörning så är snart ett växellådsras ett faktum:rolleyes:.

Undrar hur den verkliga sanningen ser ut i sambandet rasade lådor och eftermarknadschipning?

Det får man ju aldrig så klart veta, men man kan ju undra?

Anders
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat växellåda

Hej
Jag snackade med en känd växellådsrenoverare för ett tag sedan och han sa klart och tydligt att felet på Fiatlådorna oftast är förar/ägar betonat.

Undrar hur den verkliga sanningen ser ut i sambandet rasade lådor och eftermarknadschipning?
Det får man ju aldrig så klart veta, men man kan ju undra?
Anders

Ja du,men varför händer det här så sällan med dom andra bilarna,i alla fall
hörs inget om det.:confused: Inte är det vel bara dom som kör Fiat som rattar bilen
så man riskerar att lådan går sønder,eller...........?

Ottar
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat växellåda

Ja du,men varför händer det här så sällan med dom andra bilarna,i alla fall........................

Att man uppfattar att det är mindre fel på andra motorfabrikat är inte så konstigt.

Fiats drivpaket är dominerande på marknaden och sitter i de flesta husbilar, så självklart är det därför vi hör mer om Fiat än andra fabrikat. :)

Jag har kört över 25 000 mil med Fiat har haft ett enda fel på drivpaketet och det var just den "berömda" 5:ans växel som jag beskriver på min hemsida.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat växellåda

Sambo til min datter er tekniker i MB systemet i Norge. Og han blir aldri arbeidsledig, ei heller mht gearkasse problemer på både lette og tunge MB kjøretøy...... (det er ikke bare ekstreme rustproblemer på MB, men også andre feil).

Det vil alltid være risiko for feil på enkelt komponenter fra produksjonen. All mekanikk vil kunne ryke istykker.......

Men størst påvirkning har sjåførene. Husbiler med gamle og snåle pensjonister :) som seigdrar kassene på lave turtall og tung belasting.
Der er IKKE slik at om det går og det kjennes greit, så er det bra for låden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat växellåda

Selv om jeg har sagt nok i denne tråden er det et poeng - motor og drivverk må få gå ledigt. Drivverket er konstruert for å jobbe nær motorens optimale turtall, høyest mulig dreiemoment hele tiden. Selv om dreiemomentet fortsatt rekker til så veksla ner når turtallet kommer noe under det optimale, dette gir lang levetid på hele drivverket.
 
Toppen