• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Jag har sedan två veckor fått problem med att motorlampan tänds. Detta har hänt 5-6 gånger. Felkoden är P0402 EGR-ventil Intermittent. Jag har börjat märka ett visst mönster när det sker. Alltid vid ca:1800 varv och vid lätt/jämn gas och efter 3-4 mils körning. Det har aldrig hänt vid acceleration. Innan motorlampan tänds kan man märka en viss kraft minskning i motor styrkan, sedan tänds motorlampan och bilen går sen som normalt igen.
Bytade EGR-ventilen eftersom felkoden tydde på detta, bara för att upptäcka att det inte blev det minsta bättre.
Bilen är en Fiat Ducato 3.0 2011.

Tja vad gör man nu....är det någon som har några tips.

Semestern börjar på måndag och har en bokad biljett Trelleborg-Rostock och hade tänkt köra vidare till Italien.

Läste i en annan tråd, någon som hade kopplat bort EGR-ventilen, pluggat vakuum slangen. Kan det vara en idé?
//Nilhen
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Enl. nedan är det oftast fel på differentialtrycksensorn, men de flesta byter EGR-ventilen bara för att upptäcka att felet återkommer.


With a P0402, it is common for people to replace the EGR valve, only to have the problem return. The most likely solution is to replace the DPFE sensor. Check the voltage at the DPFE sensor both at idle and when the EGR is open Replace the DPFE sensor
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Jag har sedan två veckor fått problem med att motorlampan tänds. Detta har hänt 5-6 gånger. Felkoden är P0402 EGR-ventil Intermittent. Jag har börjat märka ett visst mönster när det sker. Alltid vid ca:1800 varv och vid lätt/jämn gas och efter 3-4 mils körning. Det har aldrig hänt vid acceleration. Innan motorlampan tänds kan man märka en viss kraft minskning i motor styrkan, sedan tänds motorlampan och bilen går sen som normalt igen.
Bytade EGR-ventilen eftersom felkoden tydde på detta, bara för att upptäcka att det inte blev det minsta bättre.
Bilen är en Fiat Ducato 3.0 2011.

Tja vad gör man nu....är det någon som har några tips.

Semestern börjar på måndag och har en bokad biljett Trelleborg-Rostock och hade tänkt köra vidare till Italien.

Läste i en annan tråd, någon som hade kopplat bort EGR-ventilen, pluggat vakuum slangen. Kan det vara en idé?
//Nilhen
Koppla INTE bort något om du inte vet att det är det felet!!!!!! Bilen är ju så pass ny,då har du väl GARANTI kvar på den. Så åk till en Fiet verkstad och låt dom koppla in data för felsökning, då får du besked vad det är fel. Blir säkert billigare än att hålla på och exprimentera själv!!! Jag hade nåt liknande fel på min h-bil, det var fel på luftmängdspjället, blev tvungen att byta det. Fick det på motorförsäkringen pga. att garantin hade gått ut. Lycka till, Ove.:mh4::bye:
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Jag har redan haft bilen på en auktoriserad Fiat verkstad i Malmö, 3 timmar senare ringer verkstaden och säger att jag kan komma och hämta bilen. Det ända som de gjort är att radera felkoden!!?

Tyvärr så har den 2-åriga nybilsgarantin precis gått ut, det man kan trycka på är den 5-åriga avgas garantin.
För att denna ska gälla så påstår verkstaden att de fått följande instruktioner av Fiat:
Om det i felkods läsaren står att det är ett intermittent fel, oavsett felkod, så ska verkstaden radera felkoden, provköra bilen och får man inte fram felkoden igen, så kommer det enligt Fiat troligen aldrig att hända igen. Att jag som kund säger att det hänt flera gånger de senaste två veckorna, men alltid efter 3-4 mils körning och senast samma morgon som jag kör bilen till verkstaden, bryr man sig inte det minsta om.

Därför bytade jag själv EGR-ventilen som ett sista desperat försök att få ordning på bilen till semestern.

Betyget för den här auktoriserade Fiat verkstaden i Malmö blir inte högt.
//Nilhen
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Enl. nedan är det oftast fel på differentialtrycksensorn, men de flesta byter EGR-ventilen bara för att upptäcka att felet återkommer.


With a P0402, it is common for people to replace the EGR valve, only to have the problem return. The most likely solution is to replace the DPFE sensor. Check the voltage at the DPFE sensor both at idle and when the EGR is open Replace the DPFE sensor

Tack för svaret, men var sitter DPFE sensorn någonstans?
Vad jag kan förstå, så styrs hur mycket EGR-ventilen ska släppa igenom av fyra olika sensorer, air flow meter, engine rpm sensor, water temperatur sensor och throttle valve assembly.
Kan det vara någon av dessa du menar eller finns det mer som styr EGR-ventilen?
//Nilhen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Har du partikelfilter?
I så fall är det sensorn som känner av om filtret behöver regenereras. Den känner att skillnaden i trycket före/efter filtret är för stort.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Har du den senaste programvaran i boxen ... Den löser problem med p0402 ...

Om bilen går illa så kontrollera att inget skit finns mellan luftfilter samt Luftmängdsmätaren . inga hål i slangarna till egr ... Samt att magnetventilen fungerar ..
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, Felkod P0402 och motorlampan lyser

Har du den senaste programvaran i boxen ... Den löser problem med p0402 ...

Om bilen går illa så kontrollera att inget skit finns mellan luftfilter samt Luftmängdsmätaren . inga hål i slangarna till egr ... Samt att magnetventilen fungerar ..


Om jag har den senaste programvaran är lite svårt att veta. För 1,5år sedan var bilen inne på ett annat garanti ärende och då kontrollerade de att den senaste var i data boxen. Men det kan ju kommit fler uppdateringar sedan dess.

Bilen går inte dåligt, det ända jag märker är en halv sekund innan motorlampan tänds så tappar den lite i styrkan. Sen går den som vanligt igen.
//Nilhen
 
Toppen