• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasolläckage

F

F.d. 24145

Guest
Hejsan!

Jag upptäckte idag att det bubblade i synglaset när kylskåpet gick på gasol. Kollade med läckspray på alla kopplingar men såg inga läckage någonstans. Tänkte att det är säkert regulatorn som har gett upp då den är lika gammal som husbilen, en 87:a. Så jag har bytt den och slangen men inte blev det någon förändring. Är det något mer jag kan göra själv så här på resande fot? I annat fall; klarar en bilverkstad, typ Mekonomen, av att hjälpa mig eller måste man till någon speciell "gasolmeckare"?

Förövrigt så har jag för första gången fyllt på gasoltuben för en vecka sedan, inte bytt in den som jag brukar, kan det ha något med saken att göra?

Tacksam för svar :)
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: gasolläckage

Hejsan!

Jag upptäckte idag att det bubblade i synglaset när kylskåpet gick på gasol. Kollade med läckspray på alla kopplingar men såg inga läckage någonstans. Tänkte att det är säkert regulatorn som har gett upp då den är lika gammal som husbilen, en 87:a. Så jag har bytt den och slangen men inte blev det någon förändring. Är det något mer jag kan göra själv så här på resande fot? I annat fall; klarar en bilverkstad, typ Mekonomen, av att hjälpa mig eller måste man till någon speciell "gasolmeckare"?

Förövrigt så har jag för första gången fyllt på gasoltuben för en vecka sedan, inte bytt in den som jag brukar, kan det ha något med saken att göra?

Tacksam för svar :)

Hej.
Om du med synglas menar läckagetestare så skall du ha alla förbrukare avstängda när du testar.
Om kylen (eller något annat) går när du testar så blir det bubblor i synglaset.
Testen går till så att du stänger alla förbrukare men har flaskventilen öppen, om du ser bubblor i synglaset då har du ett läckage någonstans, kommer det inga bubblor är systemet OK.

M v h / Roland
 
F

F.d. 14201

Guest
Sv: gasolläckage

Hej
Jag kanske är dum nu, men menar du som du skriver att du tittar på en läcktestare "synglaset" att när kylskåpet är igång så ser du att det bubblar?

Det är i sånt fall helt normalt, det ska bubbla om man förbrukar gas. Om du däremot har kylskåpet avstängt, så skall det ej synas några bubblor ifall allt annat också är avstängt.

Ha en bra sommar!
LEE
 
F

F.d. 24145

Guest
Sv: gasolläckage

Jamen dåså :oops: Inga problem alltså, säkert ändå bra att få de där gamla sakerna utbytta!

Alltid lär man sig nåt nytt :) tusen tack!!
 
Toppen