• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service, underhåll och nya påhitt...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej på er där ute på vägarna...

Nu har jag i dagarna sju, servat och underhållit min HB.

10 000 mil service vilket inkluderade:
Luftfilter
Pollen filter
Oljefilter + 9,7L Biltema helsyntet olja
Bränslefilter
Automatlådefilter + 5L biltema halvsyntet DXIII olja
Pinjong olja ;)
bromsolje byte
bromsar bak + Handbromsbackar
Ny kondensor då den gamla läckte köldmedia.
olja till AC kompressor och nytt Kylmedia.

Dessutom har jag monterat en LED-strålkastare på "akterspegeln" på 20W, den lyser upp ganska bra ;) Monterat PDC-vid dörrarna som tjuter och startar övervakningskamerorna om någon kommer för nära, Sjukt bra funktion! Ni som gärna parkerar på skumma ställen för natten borde verkligen ha sådana installerade, finns till en låg penning hos "feltema" ;)

Installerat ett grenrör på gråvattenutloppet, Samt en magnetventil som jag kan manövrera från förarplats 8USD från kina. Smidigt att bara köra över ett avlopp o öppna utan att springa runt bilen o öppna luckor för att komma åt den manuella ventilen.

Har även beställt en förvaringslåda i aluminium för att ersätta dragkroken med, Där skall mitt gaskonverterade elverk sitta och övriga bra att ha saker som man kan behöva när man bor på heltid i bilen. Elverket har jag mest som backup om gasen eller pannan dör under vintertid.

LED lister under markisen är nu installerat, inte riktigt nöjd med kontrollern. Får nog öppna något av mina andra LED-paket med pixelstyrda dioder istället och komplettera med, då blir det mer disco under markisen ;)

Sen har jag avslutat med en storstädning och tvätt av samtliga dynor och mattor. Har en maskin från Kärcher som sprayar vatten med högt tryck in i tyget för att sedan direkt suga upp det igen, Ett par tvättar och retur vattnet är svart och fullt med sand och äckel som man inte visste att man hade i bilen.. Även förarplats och stolarna fick sig en omgång, välbehövligt när man ser vattnet som man tömmer ur maskinen.

Nu är ju bara frågan....
Vart skall jag åka utan att smutsa ner igen ;) Efter allt arbete så är bilen redo för en tur till... Ja vem vet, Tror jag lämnar landet och åker någonstans där det är salt i havet och varmt o gott... Men först kanske jag borde släpa med Jappe ut till kusten för att dricka lite sprattelvatten och hojtarolja, eller? ;)

Ha det gött på vägarna :)

MvH

Freddy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Hej Freddy
Var köpte du magnetventilen ?
Vad menar du med PDC och hur fungerar den ?
Var finns den att köpa ?
Kommer till Göteborg imorgon. Det vore kul att se hur det fungerar ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Hej på er där ute på vägarna...

Men först kanske jag borde släpa med Jappe ut till kusten för att dricka lite sprattelvatten och hojtarolja, eller? ;)

Ha det gött på vägarna :)

MvH

Freddy

Gillar du sprattelvatten så har jag en Bollinger som har legat några år i källaren. Dags att ta den nu. Bara inte SirMcLain får höra talas om detta för då kanske han vill vara med och smaka, fast det får han naturligtvis. Här finns plats för några bilar, lite sluttande mark men det går ju att lösa. GB är bortrest så här är fritt fram! Nästan som FF förr i världen! :D

Nyfiken på PDC:n är jag naturligtvis.

Jappe
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Freddy.
Vad har du för övervakningskameror?
//Lars :rolleyes:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Låter ju utmärkt.


Om det är fler som är intresserade kanske vi skulle arrangera en "träff" där vi kan avnjuta olika drycker och funderingar i tekniska lösningar och prylar, någonstans vid havet ;)

Jag hör av mig om några dagar när jag är på väg mot Göteborg igen..

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Freddy.
Vad har du för övervakningskameror?
//Lars :rolleyes:

Jag köpte ett paket med 4st ip67 kameror med ir dioder för fullgott nattseende, samt en kontrollenhet för dessa. Mycket bra bild och så kan man se allt online med ;) Mycket bra när bilen står parkerad och man vill ta en titt vad som händer o sker runt den.

De är rörelse aktiverade, men man kan också tvinga igång dem med en signal från yttre källa. Bra om man står i motljus eller liknande och rörelsevakten inte reagerar. Köpte ett paket i från Asien för 800:- och allt är 12V.

/Freddy
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Har du nån länk till var du köpte kamerorna?
//Lars
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Service, underhåll och nya påhitt...

Låter ju utmärkt.


Om det är fler som är intresserade kanske vi skulle arrangera en "träff" där vi kan avnjuta olika drycker och funderingar i tekniska lösningar och prylar, någonstans vid havet ;)

Jag hör av mig om några dagar när jag är på väg mot Göteborg igen..

//Freddy

Låter intressant med en teknikträff.
Lennart
 
Toppen