• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas under färd

F

F.d. 53284

Guest
Jag köpte en Pössl Roadcruiser i Tyskland och fick då förmaningen på olika sätt att man får absolut in 'ha gasen igång' under färd. Samtidigt läser jag i detta forum om fördelen att köra kylskåpet på gas i st f 12 volt.
Vad gäller? Tacksam för svar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gas under färd

Många inlägg var det.
Kan dock inte påstå att jag blivit klokare.

Jag har tre barnbarn som också har mycket att säga om saker de inte helt har koll på.

I övrigt tycker jag forumet är helt otroligt bra.

Vadå oklart ?
Din fråga var "Vad gäller"
Du har fått svar på vad lagen säger och du har sedan också fått olika synpunkter på hur olika medlemmar använder gasolen.
Sen är det bara att ta ställning själv till hur DU vill använda gasolen.
Kan det vara kokare !!!
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gas under färd

Om det är watt under körning till laddningen man vill ha så har jag löst det med Daylight 2x10w:

01.JPG

Då spar jag 8 st sidomarkeringsljus + 4 parkeringsljus + två halvljus = ca 160 w.

Går det inte lite extra gasol under färd pga fartvinden? Det är ju inte alla som tankar gasol i Åhus.

Jag stänger alltid av gasolen vid häftiga åskväder.

Sen måste jag i ärlighetens namn nämna att jag har 100w solpanel på taket ...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Gas under färd

Jo, men de vet ju inte var tuberna står. På husvagnar är det nog lättare, där har väl nästan alla i kofferten längst fram.
Jag bara tänkte på om det finns någon lag för detta.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gas under färd

Jag pratade med en sakkunnig på Lööfs gasol i Karlstad som sa att det är noga med rätt blandning med luft för att gasolen ska brinna. Han menade att risken för brand och explosion vid läckage i de flesta fall är kraftigt överdriven.
Jag kör med kylskåpet på gasol under färd.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gas under färd

Motorvärmen går över till bodelsvärmen via en värmeväxlare.

De flesta kylskåp går automatiskt över till 12V vid färd. Gasolen startar inte omedelbart för man kan ju stanna till en stund vid en mack.

Gasolslang med slangbrottsventil, 370:-. Är det något att fundera över?

slangbrottventil.JPG
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Gas under färd

Så är det ordnat i min gamla bil också! Självklart på något vis! Jag förstår inte varför det inte är norm!

Jappe

En förutsättning är väl vattenburen värme om det skall fungera, för oss med luftburen blir det lite svårare. Av bekvämlighetsskäl kör jag nästan alltid kylskåpet på gasol förutom vid längre stunder då jag är ansluten till el.
12 volten till kylskåpet använder jag aldrig tar hellre den elen till laddning av bodelen vid färd.
Så det finns många sätt att få det att fungera.

Ha de Lars
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gas under färd

för hade jag alltid gasolen på under körning på dom 40 åren jag drog omkring med husvagn då var det inte så vanligt med 12 v kylskåp i husvagnar så det var inget snack om något annat, och även värmen var altid igång vid körning med äldre långe jan pannorna tände man bara en gång sedan giick dom ner på sparlåga och brann alltid så var vagnen uppvärmd när man kom fram,

det nämdes här i tråden att många var rädda för gasolen vågar man inte använda den utan att koppla till el i stället då förfaller ju hela vitsen med friheten som ni brukar framhålla är så bra med HB dkan man lika väl ha hv

är det bara vid färd gasolen är farlig jag ställer den frågan jag förstår inte logiken i att det skulle vara farligare med det än att ställa sig på en ställplats med för tätning mellan bilarna faller alt säkerhets tännkande bort då nägot att fundera på.

mvh Bertil
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gas under färd

En förutsättning är väl vattenburen värme om det skall fungera, för oss med luftburen blir det lite svårare. ...............
Med luftburen värme är det självklart lite svårare, men jag byggde in en värmeväxlare i systemet som värmde upp varmvattnet i pannan. På så sätt hade vi alltid ca 60 gradigt tappvarmvatten när vi stannade för natten.

Under förarsätet fanns en varmluftsfläkt som blåste in värme från motorn till bodelen.

Med detta system sparade vi mycket gasol.

truma 3.jpg
 
Toppen