• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av turbotryckmätare

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag ska koppla in en tubotryckmätare på min Fiat 2,3 JTD -06 och undrar om det finns någon anslutning på trycksidan där man kan koppla in en T-anslutning? Eller blir det till att borra och gänga fast nippel i tex ett rör före ic:n?
Gärna en bild av någon som gjort det tidigare!
// Göte J
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av turbotryckmätare

Vet inte hur fiat har de men det finns oftast en bit gummislang där det går att borra ett litet hål och trycka in en slangskarv med lite snabblim och använda skarvstosen som slanganslutning. Då slipper man borra i metallen och undviker på detta sätt metallspån i insuget.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Inkoppling av turbotryckmätare

Varför ska du ha en laddtrycksmätare? :wideeyed:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av turbotryckmätare

Ja just ja. Kom på att jag aldrig återmatat hur jag gjorde inkopplingen.
Jag tog lös slangen före laddluftkylaren och slog ett hål med hålpipa, sen tog jag en cykelslang och klippte loss ventilen med cirkelbit av slangen och apterade den i hålet med lite solution och lade en kupad bricka utanpå slangen och drog åt med två muttrar. Därefter fäste jag givarslangen i nippeln på cykelventilen. Klart!
Fungerar utmärkt, men jag är förvånad hur snabbt turbotrycket faller när man släpper gasen.
Vad jag ska ha turbotryckmätare till? För mitt höga nöjes skull!
// Göte J
 

ekman76

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023
Jag har turbotrycksmätare i våran husbil. Jag kan ta en bild på inkopplingen. Fiat 2.8 145hk. Tycker att man kan köra lite snålare med hjälp av mätaren. Du ser ju trycket i insuget. Våran Fiat laddar 1.5 bar. Tycker det verkar högt men man vet ju inte om wasten är skruvad...'
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av turbotryckmätare

I min gamla 2.5TD -92 tycker jag tryckmätaren är till hjälp för att se hur hårt motorn belastas och bränsleförbrukningen är ju till viss del relaterad till hur högt turbotrycket är eftersom bränslemängden ökar när turbotrycket stiger.

Vid jämn fart på slät mark så är bra att hålla trycket nere utan att man tappar fart, när jag kommer till en brant backe så brukar jag försöka få upp trycket innan backen annars tappar den all ork halvvägs i backen.

Min motor får nog för lite bränsle vid max tryck 0,8 - 0,9 bar eftersom den brukar kännas piggare och starkare vid 0,6 bar i uppförsbacke på högsta växeln, fast det kanske bara är inbillning eller beror mer på varvtalet.

Fast jag tycker definitivt att mätaren hjälper mig att utnyttja växlar och motor mer effektivt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av turbotryckmätare

Ifall du vill ha koll på ännu mer värden än bara laddtrycket, så föreslår jag en obd-läsare som antingen går via blåtand eller wifi (jag använder båda)
Sen behöver du en smartphone eller surfplatta med bt/wifi.
Installera sedan gratisappen Torque, para ihop bil/läsare/mobil/platta.
Nu kan du läsa av nästan alla givare på din bil :D

Sökresultat för: obd | Kjell.com

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree&hl=sv&referrer=utm_source%3Dgoogle%26utm_medium%3Dorganic%26utm_term%3Dtorque&pcampaignid=APPU_1_M8YWVYHCK6noywOSgoKICg

:)
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: Inkoppling av turbotryckmätare

Bumpar tråden lite.
Fungerar Torque som du beskriver det även på Ducato 2,8 JTD 2004, eller gäller det endast på MB Sprint?
Var sitter obd-uttaget på Ducato?

Har en boostmätare och håller helt med i Pekkes beskrivning. Min mätare maxar 1,2 bar, skulle vara intressant att jämföra med Torque osv.
 
Toppen