• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rökgasbegränseren hos äldre 2,5TD

F

F.d. 24414

Guest
Jag har fått en del PM och mail gällande delarna till min rökgasbegränsare så jag lägger upp lite information här på forumet så att alla kan hitta.
Detta gäller gamla husbilar byggda på Peugeot J5 samt Citroén C25 med 2,5l 95hk turbodiesel.
Motorerna heter CRD93LS om det är en Citroén eller U25/673 om det är en Peugeot, bilarna är tekniskt identiska och man hittar denna motor även i personbilen Citroén CX turbodiesel (95hk varianten).
Dessa motorer har en fördelarpump med rökgasbegränsare på baksidan av pumpen och denna begränsare kan behöva service/reparation efter ett antal år då de små membranen i rökgasbegränsaren kan gå sönder, då alla dessa bilar är gamla kan många behöva detta.
Membransatsen kostar under 200:- och den går att få tag på hos din lokale dieselverkstad, min köptes hos Bodens El och Dieselservice.
Det är satsen med två membran man ska ha om man får frågan, det finns en sats med ett som är till en annan motor.
Jag hämtade ut en likadan åt min kollega i går och tog då ett kort så man kan se partnummret, vill man se hur ett byte går till så hittar man det på sidan 9 i min tråd om "Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård"
Mvh Alf

Bilagor

• IMG_5985.JPG
    IMG_5985.JPG
    1,6 MB · Visningar: 51

nergaard

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2026
Sv: Rökgasbegränseren hos äldre 2,5TD

Tack så hemskt mycket Bäckmark for at du brugte tid på at tage et billede av reservedelsnumret, så gik det også at få det lokale ddieselshoppen til at fremskaffe den til mig.

Toppen