• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

F

F.d. 25406

Guest
Hej,
Planerar nu vår Kroatienresa i Sommar, problemet är att vi har bara plats för en flaska, som helst bör räcka hela resan, hur länge brukar era flaskor räcka?
Alternativt om någon har medelförbruknings uppgift på spis och kylskåp?

Vi planerar att vara borta ca 25 dagar, gasen används för matlagning och kylskåp, jag antar att vi ca hälften av tiden bor på en camping och använder camping kök.

Ps, av erfarenhet av våra tidigare resor bör en PK10 flaska räcka, men är inte helt säker...

/Ove
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Vi var ute i 3 veckor med husbilen förra årets semester och förbrukade inte mer än en pk10 då.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Brukar inte få en 11 slut på 4-5 veckor på sommaren fast vi har 2 med, räcker ännu en tid sen vi kommit hem.

/Leif
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Vi var till Portugal i vintras och stog på camping (el) i 12 veckor och ställplats eller fricamping (gasol) 12 veckor och gjorde av med sammanlagt 4 stycken P 10-flaskor. Använde inte gasol mer än till kylskåp och matlagning.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Vi var i Kroatien i 4 v förra sommaren. Ibland el men oftast inte. En p11 räckte gott utan problem. Mycket kvar efter hemkomst.
Mvh
Claes
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Ett kylskåp som är igång en månad drar ungf en 10-11 kg tub enl min gasollevarantör.

Om du använder ström från camping del av tiden är det inga problem att det inte kommer att räcka.

Jag var ute i 4 veckor (Kroatien) hälften ström och den andra gas för kyl och matlagning.

Efter hemkomst var vi 10 dagar på Gotland utan strömtillförsel och 10 dagar i Moseldalen också utan ström.

Kvar var så det räckte till 3 dagar över Valborg -1.maj men sen var det slut. Så du kan vara helt lugn.

Sen går det faktiskt att fylla om du har adapter till flaskan, lönar sig för det är mycket billigare där än hemma.

Per-Åke
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Kör ni kyskåpet på 12 volt eller gasol under färd? Dvs när bilen är igång?
Mitt varmvatten går endast på gasol. Någon som vet hur mycket det kan dra per dygn?
MVH
Dunet
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Nu gör jag det enkelt för mig och frågar rakt av, vilken adapter skall man använda i Kroatien?

Johan K.

Samma som Tyskland går bra alltså utvändig gänga. har använt den också i Ungern. Det är så mycket tyskar där så de måste ha möjlighet att fylla deras flaskor om inte annat för ekonomins skull.

Per-Åke
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker en gasolflaska PK10?

Samma som Tyskland går bra alltså utvändig gänga. har använt den också i Ungern. Det är så mycket tyskar där så de måste ha möjlighet att fylla deras flaskor om inte annat för ekonomins skull.

Per-Åke

Min tanke var precis att en tysk flaska måste vara det absolut mest gångbara i Europa :)
Har en svensk PK10 till grillen som med adapter fungerar som reserv.

Handlaren i Tyskland blev förvånad när jag ville ha med/köpa en tysk flaska, har inte blivit idiotförklarad av andra direkt men har sett att folk tycker att det var en dålig idé.

Skrattar bäst som skrattar sist ;)

Peter :)
 
Toppen