• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkod P0089

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
När jag var ute och körde så stannade plötsligt motorn. Jag kunde rulla in till vägkanten och såg att motorlampan lyste. Jag stängde av nyckeln och satte på den igen och då står det check engine i displayen. Jag gör ett startförsök och motorn går igång direkt utan några problem dock lyser motorlampan. Jag kan fortsätta färden utan problem.

Morgonen efter när jag startar motorn så är motorlampan släckt. När jag kommer hem så kollar jag med OBD läsaren och kan se att den registrerat en felkod P0089 som i klartext betyder "Fuel Pressure Regulator 1 Performance". Vad jag förstår så har det med bränsletrycket att göra.

Innan jag kollat felkoden så var jag i kontakt med Bossings i Linköping. Där sa dom direkt att det var gasspjället som krånglade vilket jag tvivlade på. Skulle så varit fallet så borde ju motorn inte stanna.

Någon som har varit ute för något liknande, Ducato 250 3.0l 157 hk.

/kenneth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Felkod P0089

Hejsan Master. Svårt att sia om, jag slåss själv med en personbil just nu som har dumheter för sig ibland, utan att ge klara besked med felkoder :(.

Jag ville bara nämna, även om Bossings teori om gasspjället var före din felkodsläsning.
Gasspjället lever ju ett eget liv med stegmotorer och givare för läget, och glapp eller fel på de komp. så det tappar bort sig, kan nog kanske få bilen att stanna.

Fekoden på bränsletrycket kan ju ev. vara gammal och utan betydelse. Kan du nolla bort den med din läsare? För då ser du ju om den koden dyker upp igen, om felet på bilen återkommer.

Tråkigt att åka omkring med diffusa fel. Du väntar på att din husbil skall stanna, och jag väntar på att min personbil inte startar när jag vrider på nyckeln.........Saker man kan leva utan :rolleyes:.

Lycka till. JANKRO.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Felkod P0089

Jag kan se i felkodsläsaren när det inträffade och det stämmer med motorstoppet. Jag får väl se vad jag kan göra åt det.

/Kenneth
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Felkod P0089

Hej Kenneth,

Kenneth här!!

Hade exakt samma problem som du, har oxå en Ducato 250 3.0l 157 hk.
Förra veckan var vi på väg söderut och i höjd med Nyköping blev det stopp, gul Lampa och "Check Engine".
Stannade och startade några gånger för att se om Lampan skulle slockna, men inte då.
Märkte överhuvud taget ingen effektminskning men beslöt ändå att kontakta Olofssons Auto i Norrköping.
Mauritz som är en duktig Fiat mek kopplade in Datorn och och fick ungefär samma svar som du.
Han ville då börja vid luftfiltret och sedan gå vidare.
Jag byter samtliga filter och oljor inför vintern så det är nog lugnt, trodde jag.
Svaret på problemet kom snabbt när han tog ut luftfiltret som nu var söndersmulat till ett MUSBO!!
Smulor av luftfiltret hade letat sig vidare till gallret på LuftMasseMätaren. Som tur var hade den inte skadats.
Efter grundlig rengöring, nytt Luftfilter och en motoruppdatering så är nu allt som vanligt igen.
Och man har fått ytterligare en sak att checka !!

Kenneth
 

Bilagor

  • fltr1.jpg
    fltr1.jpg
    83,2 KB · Visningar: 38
  • fltr2.jpg
    fltr2.jpg
    70,2 KB · Visningar: 26
  • fltr3.jpg
    fltr3.jpg
    54,9 KB · Visningar: 23
  • fltr4.jpg
    fltr4.jpg
    75,1 KB · Visningar: 25

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Felkod P0089

Råkade ut för det förra året, fick ta bärgare till Fiat i Eskilstuna
där fick jag byta gasspjället då kontakten hade kladdat igen
och orsakat kortslutning, en dieselmotor ska arbeta hårdare
emellanåt och inte krypköras för mycket fick jag som tips av dom,
numera gasar jag på ordentligt när vi ska iväg från korsningar och
andra stopp, tänker inte råka ut för samma sak en gång till.

/pelle
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Felkod P0089

Jag motorbromsar mycket, kan det hjälpa mot " förstoppning!?
Mvh.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Felkod P0089

Svaret på problemet kom snabbt när han tog ut luftfiltret som nu var söndersmulat till ett MUSBO!!
Smulor av luftfiltret hade letat sig vidare till gallret på LuftMasseMätaren. Som tur var hade den inte skadats.Kenneth

Jag har också råkat ut för detta, därför lyfter jag alltid ut luftfiltret efter vinteruppehållet för att kontrollera.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Felkod P0089

Tack Linder för din utförliga beskrivning.
Inför mina kommande resor nu så kontrollerade jag mitt luftfilter också.
Helintegrerad bil gjorde att det var lite trångt...
Tydligen har mekanikern vid servicen förra året också tyckt det.
Inga möss fanns där, men luftfiltret var något snett monterat så styrningen i locket hade nästan skurit av en stor bit av det gula skumplastmaterialet, det satt bara löst.
Det var säkert bara en kort tid innan det skulle åka av och in vidare i systemet och då säkert också ställt till stora problem.
Så igen, tack för tipset, sparade säkert mig bekymmer på semestern.
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Felkod P0089

Hej felkoden betyder att du har haft något problem med bränsletrycks reglerings ventilen den sitter på högtrycks pumpen om det är ett el fel eller ett mekaniskt fel får man reda på om man sätter på en riktig dator ventilen är super känslig för smuts eller vatten bakterier det är därför man ska sköta sin service framförallt bränslefilter.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Felkod P0089

Tack för det svaret. Den skall in till Bossings i Linköping för kontroll. gått ca 500 mil sedan service då bränslefiltret byttes..
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Felkod P0089

Bossings har haft bilen på verkstan och konstaterat samma felkod som jag fick. Inget att göra åt i nuläget, bara köra vidare och se om det återkommer.

Kenneth
 
Toppen