• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskt regbevis

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej om man köper en bil i Tyskland får man hela regbeviset som är i två delar då äger man bilen sedan när man går för att hämta ut röda skyltar får man då ett nytt regbevis i sitt eget namn per automatik? detta för att kunna exportera bilen då jag måste ha med ett regbevis med mitt namn hem.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tyskt regbevis

Jag skickade in det tyska instrumentet tillsammans med kvittot
och fick tillbax det tillsammans med ett svenskt besiktningsinstrument.

Visserligen för 6 år sedan men det går nog bra nu med. :)
 
F

F.d. 25605

Guest
Sv: Tyskt regbevis

Hej !!

Jag köpte bilen av en handlare och då var skyltarna redan monterade när jag kom dit, jag fick de två regbevisen och på dom så står det inte mitt namn.

köper du privat vet jag inte
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Hur vet de då när man gör ursprungskontroll i Sverige att jag äger bilen när det inte står mitt namn på regbeviset. Jag måste väl få ett nytt utfärdat i mitt namn när jag köper exportskyltarna.
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Hej! Vi hämtade hem en husbil i mars. Vi åkte med handlaren till ett ställe där dom fixade skyltarna,fick visa passet. Dagen efter levererades skyltar och tyska regpapper med mitt namn på. Sedan skickade vi både del 1 och 2 av regbeviset och kopia på fakturan till Transportstyrelsen för ursprungskontroll. Det låter konstigt att inte ditt namn står på regbeviset.

Mvh
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Jag bara undrar hur det fungerar. Har köpt en bil varit nere fått regbevis men ej gjort klart för export ännu. Så jag vill veta vad som händer sen. Tar det alltid två dagar att få skyltar och regbevis så man inte hämtar bilen en fredag.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Tillägga de andra verkar ju inte haft det som du
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Tyskt regbevis

Hej!

När det gäller det tyska Kfz som består av två delar och så att den som innehar dessa papper (alltså riktiga värdehandlingar) är ägare till fordonet, det utfärdas inget nytt Kfz man hämtar exportskyltarna. I tyskland här inte skyltarna kopplade till fordonet som i Sverige utan till ägaren/personen.
För ursprungskontroll krävs de två delarna av Kfz och ett kvitto, kontrakt etc. som styrker köpet, dessa handlingar får man INTE tillbaka från transportstyrelsen.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Konstigt alla säger olika en del får ett nytt tyskt regbevis när de hämtar sina röda tyska skyltar andra har det gamla kvar. En kompis var nere i veckan han fick röda exportskyltarna samt ett nytt regbevis med sitt namn samt de gamla delarna detta har han skickat på ursprungskontroll. Kan det vara så att pm man gör en tillfällig tysk registrering när man köper exportskyltarna får ett nytt regbevis.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Kan det vara så att den stora delen på regbeviset inte byter namn men den lilla delen blir ny med mitt namn.
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Tyskt regbevis

Han menar nog "Fahrzeugschein" som utfärdas iom att man köper skyltarna, detta är ett interrim/exportbevis för fordonet (man kan säga ett körkort för fordonet) detta utfärdas i den nya ägarens namn eftersom skyltarna är personliga-
Men det ursprungliga registreringsbeviset i två delar är det som ska till Tranportstyrelsen för ursprungskontrollen
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Nu fattar jag den lilla delen får man ny när man hämtar skyltarna andra delen den stora ändras aldrig. Detta skickar man för ursprungskontroll Sam köpekontrakt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tyskt regbevis

Nej, du fattar fel, båda två blir nya vid omregistrering och då nya skyltar.
Fahrzeugschein = Reg.bevis 1 och skall medföras i bilen ( jmfr vårt blåa bevis)

Det kvittar vilket namn som står på regbevisen. Har du del 2 är du ägare till fordonet enligt tysk lag.
Till ursprungskontrollen bifogar du ett kvitto som styrker att det är du som köpt det på rätt sätt.

Jag har handlat privat och då kört hem på säljarens skyltar och då står det ju säljarens namn på beviset.
Även vid köp av handlare har jag fått med handlaren som ägare, men även med omregistrering och då med mitt namn.
Så det spelar som sagt ingen roll.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Men idag har jag ett regbevis i två delar tyskt. På detta står fens namn jag köpt bilen av. När jag åker ner igen för att ta hem bilen har jag min importfördäkring från Länsförsäkringar jag tar den och regbevis i två delar och andra intyg till bilen typ Coc. Beställer röda exportskyltarna 9 dagar. Får då den lilla delen av tyska regbeviset i mitt namn med nytt regnummer. Kommer till Sverige kan jag då styrka att jag har betalt för bilen med ett köpekontrakt spelar det ingen roll vem som äger bilen på regbeviset. Eller?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tyskt regbevis

Tror att du skulle ha god hjälp vid din import av någon som har erfarenhet av det, t ex Roland N (inlägg nr 14).
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Har gjort detta förut men glömt av. Rör till det lite när alla svara olika men man kan tydligen ta in bilen på lite olika sätt om jag förstår Roland rätt.
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt regbevis

Ring Transportstyrelsen och be att få prata med någon som kan svara på frågor om ursprungskontroll och fråga efter vilka dokument dom behöver.

Det är Transportstyrelsen som efter registreringsbesiktningen ska utfärda ditt svenska
registreringsbevis så det är lika bra att fråga hur dom vill ha det.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Tyskt regbevis

Det du ska ha med vid ursprungskontrollen som visar att du är ägare och kvitto/faktura dvs köpehandlingen.
regbeviset är mest med som bevis för att fordonet varit varaktigt reggat i annat eu-land.
Det d skickar in är alltså
1.det tyska regbeviset
2.köpehandligen
3.ev intyg mm tex helfordonsgodkännade
 
Toppen