• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

importera äldre tung husbil från Tyskland

P

pejul74

Guest
Halloj. Jag försöker hitta hur man skall ta in en 1997:a utan CoC intyg och sånt. Som väger över 3500kg. Hittar bara svaren delvis. Nån som vet hur man gör och om det går. ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25228

Guest
Sv: importera äldre tung husbil från Tyskland

Hej Per,
jag vet inte om du har fått svar redan men här kommer ett: det finns inga CoC eller EG-godkännande till äldre husbilar. För att kunna registrerar en sådan kräver SBP intyg på bränsle-/bromssystem, buller och stöldskydd. Enklast och billigast är om du skaffar dessa intyg när du är i Tyskland för att köpa pärlan. Du kan köpa dem antingen hos Dekra eller TÜV, som är den tyska bilprovningen.
Jag har bland andra skrivit till Transportstyrelsen och bett om en förklaring till varför man kan ta in fordon "för eget bruk" upp till 3,5 ton utan några större konstigheter men bara de har några kilo högre totalvikt krävs dessa intyg trots att det är samma motor, samma chassi etc. Svaret har hittills uteblivit. Man kan ju uppgradera bilarna (vissa i alla fall) från 3,5 till 3,850 eller ev. mer bl.a. beroende på chassi. Många gör tvärtom, antingen för att de tagit kk efter
-96 eller för att slippa krånglet med registreringsbesiktningen. Risken är då stor att man konstant kör med övervikt vilket kan bli nog så dyrt.
Det är dock en ändring på gång eftersom den Europeiska Kommissionen anser att liknande inte är förenligt med frihandelsavtalet inom EU. Det finns ett
"Förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om förenklad överföring av motorfordon registrerade i en annan medlemsstat på den inre marknaden".
Ett annat handelshinder är att importbilar beskattas efter CO2-utsläpp och jag tycker det vore bra om alla som har råkat ut för antingen problem med bil över 3,5 ton eller/och den orättvisa skatten kunde sluta sig samman till en gemensam protest. Enskilda är det tydligen ingen som bryr sig om.
Vill du veta mer?
Ha det bra.

Franz
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: importera äldre tung husbil från Tyskland

Någon som vet från vilken årsmodell det finns CoC på bilarna?
 
F

F.d. 25228

Guest
Sv: importera äldre tung husbil från Tyskland

EC type approval


In order to remove trade barriers for vehicles in the EU market, national operating licensing processes have been gradually replaced by an EU-wide valid type approval. The authoris­ation of caravans and motor caravans is currently based on the Framework Directive 2007/46/EC regarding EC Type Approval for vehicles and vehicle trailers. Starting on 1 October 1998, it was also possible to register motor caravans on a voluntary basis as M1 vehicles with a special purpose on the basis of EU-uniform regulations. The EU-uniform provisions become binding for motor caravans as of 29 October 2012, and for caravans as of 29 October 2014.
Under the umbrella of Regulation No. 661/2009 regarding the safety of vehicles and trailers, which was published in 2009, the current type approval system of EC directives will be replaced by ECE regulations. In contrast to the EC directives, which are applicable across Europe, ECE regulations can be used across the globe.
This has far-reaching consequences for manufacturers of leisure vehicles. Similar to caravans, motor caravans are considered “special purpose vehicles” and are excluded from numerous individual provisions through Annex XI of the framework directive. In this vein, motor caravans as well as passenger vehicles belong to the M1 vehicle category but are excluded from numerous individual provisions on account of their special use, because motor caravans are usually based on a commercial vehicle chassis and are not able to meet the strict M1 provisions, such as those regarding emissions or noise output. To ensure that these necessary exceptions remain valid under the ECE regulations, the umbrella association of European leisure vehicle manufacturers, ECF, has submitted a recommendation for a revised Annex XI at the request of the commission, which will be discussed in 2012 in an ad-hoc working group under the leadership of the commission.
 
Toppen