• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

rostskydd

K

Knut1

Guest
Har en husbil (2011 mod.) byggd på en full chassi (m/ front, fram- och bak- aksel, etc). Tillverkaren är som for 70 - 80% av oss alla - Fiat.
Hittills bara "gott" att säga om fordonet :)

På fabriken "skryta-video" Video :: Produkt :: Fiat Ducato Bobil ser en massa bra produktion robotar, doppning och sprutmålning. Dessutom ser jag, "Rostskydd med fabriken kvalitet."

Okej - men är också medveten om att "i vår del av världen," användas "fler ton" salt på vintervägar :wideeyed:
Är därför intresserad av att få del i några andra "RUST-erfarenhet" på Fiat chassi (ei ALKO)!
De goda :p: och mindre bra :mad: upplevelser
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: rostskydd

Har en 08 som körts en del i salt och slask de senaste tre vintrarna. Försöker alltid att spola av underredet efter körning vintertid. Tittade efter begynnande rostangrepp idag i samband med skifte till sommarhjul. På de vitmålade delarna av ramen syntes inga rostangrepp. Däremot på vissa svartmålade delar där färgen släppt vid en del kanter, troligen beroende på att skarpa kanter ej brutits före lackeringen. Några skruvförband var också rostiga pga för tunn förzinkning. Rengjorde och sprayade på rostskyddsmedel. Kanske det är så att Fiats leverans har ok rostskydd medan Adrias delar har sämre.
Det är också en bra ide att byta ut förzinkade träskruvar (som fäster kabelklammer etc i plywoodskivan undertill) mot rostfria. I annat fall rostar skruvarna och rosten förstör så småningom träet. Jfr belag på gamla fönster!
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: rostskydd

Allt man behöver för årlig kontroll/ "Touch up" av husbilens underrede är en pensel och en burk RÅ LINOLJA. Detta förhindrar rost på ställen med svagt rostskydd samtidigt som det inte "döljer" stålkonstruktionen eller träytor. Man ser alltid ytans kondition och får inga överraskningar av rost som uppstår bakom åldrande underredsmassa och dylika preparat.
På bilden visas underredet på min förra CABBY byggd på chassi J5,som var årsmodell 1989, efter att varit åretruntkörd i 24000mil.
 

Bilagor

  • cabby bakfjädring 002.jpg
    cabby bakfjädring 002.jpg
    803 KB · Visningar: 31
Senast ändrad:
F

F.d. 53787

Guest
Sv: rostskydd

Tack för tippset.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen