• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgifter)

Status
Stängd för vidare inlägg.

mauricio

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
4540
Medlemskap
2024
Hej!

Jag undrar om ni skulle kunna vara till min hjälp i denna djungel som jag ser det.
Har massvis med frågor som jag skulle vilja ha hjälp med och jag har sökt i forumet en del och delvis fått fram en del saker, men då jag inte riktigt vet om jag är med i matchen så ställer jag därför en hel del frågor.

Tycker ni att det är rimligt att man får ett lägre pris än 84120 EURO som är listpriset om man köper av en Bürstner återförsäljare i Tyskland, har ni några egna erfarenheter kring nya husbilar vilka rabatter ni fått o.s.v?

Känns också bra att veta vilka avgifter som tillkommer på en splitter ny husbil som köps i Tyskland där vikten överstigen 3500 KG? Måste man betala svensk moms? Avgifter för att få den godkänd i sverige? Klass 2 körkort går väl fortfarande d.v.s körkort innan 1 juli 1996?

Har någon av er denna husbil och kan berätta lite om bränsleförbrukning exempelvis om 3,0 motorn drar mycket mer än 2,3 vore intressant, komfort och övriga detaljer är självklart också önskningsvärt.

Med vänlig hälsning Mauricio
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Har lite info då jag nyligen tagit in en ny tysk Adria:
Moms ska du inte betala i tyskland utan i Sverige. Priset blir därmed ca 5% högre.

Du ska få med COC och tyskt regbevis.

Annars ska det inte vara ngn skillnad mot en svensk bil.
 
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Hej!


Känns också bra att veta vilka avgifter som tillkommer på en splitter ny husbil som köps i Tyskland där vikten överstigen 3500 KG? Måste man betala svensk moms? Avgifter för att få den godkänd i sverige? Klass 2 körkort går väl fortfarande d.v.s körkort innan 1 juli 1996?


Med vänlig hälsning Mauricio

Tänk på att du inte får köra en bil över 3,5 ton som är tyskregistrerad i Tyskland med ett svenskt B-körkort utfärdat före 1/7 1996.
Du får ta med dig en förare med minst C-behörighet. Efter att du omregistrerat bilen i Sverige kan du själv köra den i Tyskland.

:confused:
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Tänk på att du inte får köra en bil över 3,5 ton som är tyskregistrerad i Tyskland med ett svenskt B-körkort utfärdat före 1/7 1996.
Du får ta med dig en förare med minst C-behörighet. Efter att du omregistrerat bilen i Sverige kan du själv köra den i Tyskland.

:confused:

Det är inte sant, jag kollade med både svenska transportstyrelsen och deras tyska motsvarighet. Så länge bilen är registrerad som klass M1 (personbil, i princip alla nya husbilar är det) så får man köra den på svenskt B-körkort utfärdat före 1996.
 

mauricio

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
4540
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

bra att veta, jag är svärsonen och svärfar har haft kort sedan 80 talet utan att det dragits in så det ska ju vara lugnt= )

Hur ser ni på det där med prutmån på en splitter ny husbil, det är ju något man undrar lite över= )
 
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Det är inte sant, jag kollade med både svenska transportstyrelsen och deras tyska motsvarighet. Så länge bilen är registrerad som klass M1 (personbil, i princip alla nya husbilar är det) så får man köra den på svenskt B-körkort utfärdat före 1996.

OK. Då ger jag mig. Tack
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

bra att veta, jag är svärsonen och svärfar har haft kort sedan 80 talet utan att det dragits in så det ska ju vara lugnt= )

Hur ser ni på det där med prutmån på en splitter ny husbil, det är ju något man undrar lite över= )

Jag skicka offertförfrågan till 17 återförsäljare i norra Tyskland, 6 av dom återkom med offert. Utgångspriset var nästa samma från samtliga återförsäljare (dom utgår från tillverkarens prislista).
Bästa slutpriset hamna ca 10 % under utgångspriset.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Hej!

Är nyfiken på hur den tyska bilen är utrustad. Är det samma utrustning som finns på de Bürstnerbilar som säljs i Sverige?
Här säljs de ju med en kraftigar värmepanna, frostskyddad gråvattentank, golvvärme och 2 bodelsbatterier samt en 5-årig garanti.
Vad blir då priset på en motsvarande tyskköpt bil? Någon som vet?

//Nyfiken Evanders
 

mauricio

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
4540
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Kanon var detta en Bürstner också?

Och hade du tillval då eller var det bara "grundpris"?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Det var vår 2:a Bürstner och inget av detta var tillval. Det är grundutrustningen och kallas Sverigpaketet.
Bilen är en Nexxo 720.
Tillkom gjorde ett komfortpaket, som jag tror, innebar bl. a. farthållare och manuell AC i förardelen, är lite osäker då jag inte kan kolla det just nu.

//Evanders
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Aviano 870G 2013 tyskland (tips kring prutning, husbilen, import, avgift

Kanon var detta en Bürstner också?

Och hade du tillval då eller var det bara "grundpris"?

hej Mauricio!

Jag antar att det är mitt inlägg du undrar över.

I mitt fall var det en Knaus.

Offerterna jag fick var inkl. tillval. Vi gjorde en del ändringar bland tillvalen under processen gång. När vi väl bestämt oss gjorde jag en ny förfrågan hos de återförsäljare som hade bästa pris i första omgången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen