• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

F

F.d. 53173

Guest
Står i begrepp att köpa en surfplatta, vill hör för och nackdelar, vilken är bäst?? Ska surfa, bet. räkn och lyssna på musik ta foton m.m. med den. :confused::confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Jag har just skaffat en andra iPad. En Mini som lämpar sig bra på resande fot tex med husbilen. Det finns 300.000 appar specialskrivna till iPad, några som för mig är oumbärliga är iGO, Mobil Life +, POIViewer samt iBooks för HBK:s husbilsplatser.

Tänk på att skaffa minst 32 GB minne helst 64 och 3G/4G modellen som går att navigera med.
 

Mia/Göran

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
9613
Medlemskap
2024
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Håller med Knarrevik ,
den enda nackdelen är att man blir lite
tokig :). Det finns så himla mycket bra
appar som man inte hade någon aning
om att man behöver/de
Göran/Mia
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Jag skulle säga att de är likvärdiga. Annorlunda, ja, men likvärdiga.
Välj det system du trivs med. Har du en Android telefon idag, köp en Samsung tab. För då kan du använda apparna du köpt till telefonen i taben med. Av samma skäl kan du välja iPad om du har iPhone idag.

Det finns fortfarande fler appar till IOS (Apple) men det är till 99% appar du ändå inte skulle överväga. När det gäller användbara appar så finns det till båda systemen. Inte alltid samma app, men motsvarande...

Jag har använt både iPad och Samsung Galaxy och de är båda trevliga att arbeta med. Rappa och har bra funktioner. Fördelen med Galaxy är att man kan stoppa i externt minneskort, vilket gör att kapaciteten kan ökas. Nackdelen är att den känns en aning plastig.

iPad är gedigen, jag tycker att bristen hos IOS är att det inte går att ha Widgets på startskärmen, dvs en större ruta med klocka, väder eller liknande. Och så iTunes förstås, som jag tycker är ett sällsynt uselt program. I alla fall på Windows...

Storleken? En smaksak. Från början tyckte jag att 10" storleken var för stor, den var ganska bökig att ha med, men jag har vant mig. Jag tror att 7" passar ypperligt för att läsa e-böcker och som navigator i bilen. Medan 10" är bättre vid ren surfning och om man vill se på film på den.

Så vad du väljer beror en hel del på vad du redan har och om du gillar det.

//Stefan
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

För det första är väl frågan hur mycket man vill investera, 5000kr eller 3000kr
och vilken plattform man föredrar Android ell IOS (Apple)

Vad får man för 5000kr... jo en Ipad mini 32GB+3G+Wifi

Vad får man för under 3000kr... jo en Samsung tab 2 7" 32GB+3G+Wifi

Båda har GPS inbyggt och är i övrigt ganska likvärdiga. Med tillgång till användbara appar
Samsungen har uttag för minneskort och standard usb-micro.
Finns appar till båda för bankärenden...

I husbilen tycker jag att en 7-8" passar bättre både till GPS och surf. Har den som telefon Skype och Tango och som musikspelare via apparna TuneIn och Spotify. Skall man ha en platta som musikspelare bör man ha en blåtandshögtalare då ljudet i en platta är värdelöst. Ingen platta har idag vassa kameror inbyggda så det blir en kompromiss.
Bilderna duger för att använda i plattan eller i webben , HBK eller Facebook etc. men inte mer...
Så frågan kvarstår 5tkr eller 3tkr...

Bosse
 
F

F.d. 53173

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Lutar åt en Samsung, då jag har Android i telefonen, och de är lite billigare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Som alltid gäller det att skaffa sig en egen uppfattning och det enda sättet är att själv prova. Då har inte några hundralappar (inte 2000) någon betydelse.

Mitt tips är alltså att prova först och köp sedan. Det är stor skillnad på hur olika plattor presterar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Betala räkningar var ju också frågan.
Handelsbankens app till Iprylar finns men där kan man inte lägga in nya fakturamottagare utan det måste göras i datorn.

Hur fungerar det med andra banker? Finns det liknande begränsningar som gör att man inte kan gå över till plattor?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Jag använder inte appen till Bank utan på paddan fungerar ju den vanliga websidan bra.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Köpte förra året en samsung note 10.1 4G, bra platta som ersätter den bärbara datorn i husbilen.Hade tänkt att ha den som navigator, men tyckte den blev väldig stor.Skaffade därför en nexus 7 .För sitt pris 2290 kr tycker jag den är kanon.Lättplacerad i husbilen som navigator.Även bra att läsa e-böcker på, m.m.Den har bara en kamera o saknar 3-g. Men jag har en router i bilen så det funkar utan 3-g.

//Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Betala räkningar var ju också frågan.
Handelsbankens app till Iprylar finns men där kan man inte lägga in nya fakturamottagare utan det måste göras i datorn.

Hur fungerar det med andra banker? Finns det liknande begränsningar som gör att man inte kan gå över till plattor?

SEB fungerar på samma sätt med iPad/iPhone som med dator vid överföringar och betalning av fakturor.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Jag köpte en Nexus 7 och är riktigt nöjd med den. Känns gedignare än Samsungen (plastig).
Nexus finns både med och utan 3G.

Funkar kanon med navigations program i bilen.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Betala räkningar var ju också frågan.
Handelsbankens app till Iprylar finns men där kan man inte lägga in nya fakturamottagare utan det måste göras i datorn.

Hur fungerar det med andra banker? Finns det liknande begränsningar som gör att man inte kan gå över till plattor?

Sparbanken/Swedbank tillåter nu full access i internetbanken via Mobilt Bank-ID (i kombination med nån engångskod för att aktivera det).

Beträffande trådens ämne så: Kör du redan en Androidtelefon så tycker jag definitivt att du ska fortsätta med en Androidplatta.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Betala räkningar var ju också frågan.
Handelsbankens app till Iprylar finns men där kan man inte lägga in nya fakturamottagare utan det måste göras i datorn.

Hur fungerar det med andra banker? Finns det liknande begränsningar som gör att man inte kan gå över till plattor?

Kunde inte skriva ut kvitto från Handelbankens Androidapp när jag testade för ganska länge sedan. Nån som vet om dom åtgärdat det?
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Jag har just skaffat en andra iPad. En Mini som lämpar sig bra på resande fot tex med husbilen. Det finns 300.000 appar specialskrivna till iPad, några som för mig är oumbärliga är iGO, Mobil Life +, POIViewer samt iBooks för HBK:s husbilsplatser.

Tänk på att skaffa minst 32 GB minne helst 64 och 3G/4G modellen som går att navigera med.

Jag vore mycket tacksam för en instruktion hur man får in ställplatsfilen i IBooks.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Ipad, Ipad mini eller Samsung ???

Har 2 stycken android telefoner, och har en IPAD 3 som jag surfar och använder som navigator i husbilen. IPAD är enkel och kräver inte att du behöver ha en telefon från Apple för att du snabbt ska komma igång. IPAD är bra men det enda problemet som jag ser det är att komma åt saker under skalet, den är stenhårt låst och går inte att modifiera riktigt som en Android. Men och andra sidan så är den så enkel att använda att den knappt behöver ngn tillvänjning.
 
Toppen