• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När försvinner parabolen

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Funderar lite. När tar internet över TV-tittandet.
Jag tänker på dom som har parabol monterade på taket till ingen nytta.
Jag kan ha fel. Vill bara skapa en diskussion.
Dom som ännu inte har skaffat parabol monterat på taket ännu ska man vänta?
diskussion kan börja.

mvh
Arne B utan parabol bara antenn.:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Finnarna slutar nu i vår att sända TV-Finland via satellit, SVT-World diskuterar detta just nu. Engelska BBC, Sky och ITV begränsar satellisternas "footprint" att kunna ses bara inom UK, vilket är möjligt med nya satelliter... Samma framtid möter Viasat osv. Kunder snart.

Jag kommer då aldrig att ens fundera att skaffa en parabol, varken hem eller till husbilen.

Internet använder vi redan hemma i Stockholm t.ex att se TVE, den spanska TV'n.

Jyrki
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Även om det finns möjlighet att kolla TV på nätet så vill de som har upphovsrätten för programmen tjäna en slant i varje land där programmen finns tillgängliga.
Men visst, när man har löst debiteringsfrågan på ett för upphovsrättsinnehavarna tillfredsställande sätt hör nog både parabol och Tv-mast till historiska byggnadsverk.
 

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Bra fråga!
I samband med att vi i kvarteret erbjöds fiberanslutning till villorna diskuterade
jag behovet med några grannar. En av dem hävdar att nästa generation TV-apparater inte behöver antenn eller kabelanslutning överhuvudtaget. De kommer att fungera via mobilnätet.
Någon som har riktig kunskap om detta?

Rune
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Hej
Det är som Rune skriver tekniken finns redan och då kan man även ta betalt
via simkort eller kod som är knuten till ditt mobilnr. du kopplar upp din smartphon ,sedan vidare till en skärm eller projektor.Problemet i dag är hastigheten och att det redan är överbelastat.Man vill att alla maskiner skall kunna prata med varandra via nätet.Från kaffemaskinen till verkstadsmaskiner till din bil som kommunicerar med bilverkstaden.Och allt ska vara trådlöst.Problemet kommer återigen att vara säkerheten, mjukvaran som inte kan täppa till hålen, dom som har kunskapen kommer att utnyttja detta.
Och dom som vill leka lite stänger av din bil eller din nyhetssändning när dom vill.Är lite skrämmande tycker jag.Teknik i all ära men tänk ett varv till innan man lotsar in människor som mer eller mindre är tvungna att använda den.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Det ni säger i denna tråde är att Tv bara ska kunna ses i tätbefolkade områden. Det är bara där det finns uppkoppling som "räcker till" för att titta på Tv. Vi "på landet" får väl slänga ut Tvn, blir många billigt på Blocket...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Har man bara någorlunda mobiltäckning där man är med sin husbil så går det bra att kolla på tv via mobilnätet. Någon gång i framtiden så det självklart att det fungerar överallt men det dröjer nog något/några år. Så att köpa en lyxig självsökande parabol är nog ganska meningslöst.
Tekniken kommer smygande och Knarrevik kommer nog med ett inlägg snart :)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: När försvinner parabolen

För oss funkar den vanliga markbundna signalen bra. I sverige brukar det funka på de flesta ställen. Utomlands funkar givetvis inte kortet men både tyskland och frankrike och flera andra länder har rätt många kanaler som ligger före kortet.har klarat av både fotbolls-vm och em på det sättet. Inte alltid man förstår kommentatorn men man ser ju vem som gör mål. I de större eu-länderna finns lagstiftning på att stora,publika evenemang ska ligga på öppna kanaler. Dock inte i sverige.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Jag tror att de flesta av oss inte kommer att uppleva den dagen sattelitsänd TV försvinner.
Det handlar om bandbredd och täckning. Man ligger i startgroparna för att sända 4K och det är inte mobilnätet gjort för.

Sedan är det problemet med fibernätet som geografiskt sett har en väldigt begränsad täckning, befolkningsmässigt täcker det dock bättre men långt ifrån bra.

Men osvuret är bäst :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Av vilken anledning skulle parabolen försvinna? Vad skall du vänta på, det kommer till att komma nya grejor hela tiden. Där är så många parametrar som styr vilken installation man väljer. Fast eller rörlig installation, på vilken plattform den aktuella kanalen finns som man vill titta på, fri kanaler, betal kanaler, HD kanaler, 3D kanaler, hur många TV man har och hur många abonnemang man köper, inspelningsmöjlighet, on demand o.s.v.

Fiber Fast anslutning, Telia har bara några HD kanaler.

Kabel-TV Fast anslutning, utan box och abonnemang duger inte bilden på en ny platt TV.

Marknätet Fungerar i villan, sommarstugan, husbilen. Rörligt mottagning möjlig i t.ex. turistbuss. En av få plattformar där man kan se Svensk TV gratis. Några HD kanaler, kommer snart fler.

Parabol Tusentals och åter tusentals kanaler, fria eller betalkanaler, många HD kanaler. Kan fungera i rörlig installation.

Internet.

4G och nästa generation.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: När försvinner parabolen

Parabolen försvinner när kostnaden för att skjuta upp satelliter överstiger nätkostnaden. Det som fördröjer den utvecklingen är bristen på ip-nummer. Men även det kommer att lösa sig på sikt.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Parabolen försvinner när kostnaden för att skjuta upp satelliter överstiger nätkostnaden. Det som fördröjer den utvecklingen är bristen på ip-nummer. Men även det kommer att lösa sig på sikt.

Kan tillägga att livslängden på en modern satelit är ca:10år.

/Malbeck
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Hej!
Jag funderar på den lilla mängd data som ingår i de största mobil abonnemang
det räcker till max 10-15 tim tv tittande i mån,

MVH//Jocko

Jag har ett abonnemang för 249kr/månad. Då ingår helt fri surfning.
Jag har även ett kort i paddan, men när det flaggas för sänkt hastighet, går jag över till telefonen. Vi kan utan vidare koppla upp 2 iPad samtidigt utan att det märks speciellt mycket försämring av våra uppkopplingar.

Kolla när de olika operatörerna har något av sina "raggningskampanjer".
Det kan löna sig.

Trevlig helg!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När försvinner parabolen

ip6 har nesten ingen grense for hvor mange enheter med ip-adresse hvert individ på jorden kan ha. ip6 standarden er i drift, det som mangler er at de lokale nettleverandørene tar den i bruk, pcer og mye annet utstyr ligger å venter på de endrede pakken i nettet.

Største problemet i dag for bruk av internet til TV er mangelen av en fungerende broadcast løsning slik at samme pakke med data kan tas imot av flere mottakere på en gang. I praksis er dagens streaming punkt til punkt samband, din boks setter opp ett samband til serveren som leverer datastrømmen. Hver enkelt mottaker har da sin egen datastrøm på egen båndbredde ut fra serveren. Om en strøm krever 1 Mbit/s og det er 1000 brukere som ser på samme program så trenger serveren 1 Gbit/s for å mate disse. En TV kanal sendt digitalt med broadcast krever rundt 5 Mbit/s uansett hvor mange brukere som ser på programmet, med de nye super høy kvalitet formatene ville en uten ekstra komprimering lett komme opp i 20 Mbit/s - dagens komprimering gjør at en slipper unna med en noe lavere båndbredde.

Selv regner jeg med at direktesendene satelitter for broadcast bruk vil fortsette i lang tid, de er billigere enn å bygge et 100% deknings nett for bakkesendt TV og mobilnett. Det jobbes og meget aktivt med utvikling av teknologi for internet og mobiltelefoni via satelitter. Grunnet delayet og begrenset båndbredde pr transducer på dagens geostasjonære satellitter så ser det ut til at en sverm av low orbit satellitter kan være en bedre løsning.

Esra / astra har et prosjekt (SES broadband) for internet via spesialsatellitter med et stort antall transducere med svært liten footprint og overlap mellom footprintene - det brukes i første omgang noen geostasjonære og bare dekke deler av Europa samt at parabolen er større. Løsningen vil med low-orbit kreve en relativ liten parabol og ha nesten 100% dekning i målområdet - en kan trenge å flytte seg vekk fra høye hus og tett skog.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Jag har ett abonnemang för 249kr/månad. Då ingår helt fri surfning.
Jag har även ett kort i paddan, men när det flaggas för sänkt hastighet, går jag över till telefonen. Vi kan utan vidare koppla upp 2 iPad samtidigt utan att det märks speciellt mycket försämring av våra uppkopplingar.

Kolla när de olika operatörerna har något av sina "raggningskampanjer".
Det kan löna sig.

Trevlig helg!
Hej!
Har du fri surf så har du fast lina,mobil med rösttelefoni 2-10 g-bit
mobilinternet,typ dator 10-20 g-bit,jag har inte hittat andra alternativ
vilket bolag har du?

MVH//Jocko
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Det enda vi vet är att vi vet inget om framtiden. Men spekulera står var o en fritt.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: När försvinner parabolen

För oss funkar den vanliga markbundna signalen bra. I sverige brukar det funka på de flesta ställen. Utomlands funkar givetvis inte kortet men både tyskland och frankrike och flera andra länder har rätt många kanaler som ligger före kortet.har klarat av både fotbolls-vm och em på det sättet. Inte alltid man förstår kommentatorn men man ser ju vem som gör mål. I de större eu-länderna finns lagstiftning på att stora,publika evenemang ska ligga på öppna kanaler. Dock inte i sverige.

Nej Ni.Lika bra att "hoppa i det",ock anskaffa parabol,för det här ligger mycket
långt fram i tid.Det strandar nog på priset.Enklast ock billigast med satelit-
förmedling,ock så länge det är så,används den lösningen.

Har CD med parabol både hemma ock i bilen.Ser presis dom samma kanalera
i bilen som hemma,även om man befinner seg i Frankrike.Fungerar perfekt.

Dyrt behöver det häller inte bli.Drygt ett par hundralappar i månan! Bilparabol
som fungerar perfekt,ock som är billig.

http://globesat.dk/

Eller så har man ju den här,som visserligen kräver internätt tilgång:

Test: Slingbox Pro | Teknonytt

Ottar
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: När försvinner parabolen

Än så länge är det bra med parabol. Man tar ut kortet ur boxen hemma och stoppar i bilens box. Sen är det bara att göra ett tryck nästan vart man än är i Europa kan det bli enklare. Vad som händer i framtiden ja det får man väl läsa om på detta forum:D
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Hej
sant det vi vet är att vi igentligen inget vet Mobile World Congress 2013 | The world's premier mobile industry event
här kan man botanisera lite Efter 4G kommer 5G - men inte förrän 2021 - NyTeknik .
Jag tror åxå att det tar ett bra tag innan sat-tv försvinner,mycket är reklam basserat
på just dom fria kanalerna i detTysk,Fransk,Spansk,Italienskspråkiga områdena.
Och så länge man inte får fram en internationell standard så kommer det att spreta
åt olika håll och kanter med Mobilttrådlösa nät lösningar och framför allt betalningen till leverantören.Sedan att det är för dyrt att hålla
sat-Tv igång för Sverige (Skadinavien) det kan jag förstå med så få tittare och udda språk om jag får uttrycka mig så.
T.ex. Tyskspråkiga länder ca:120milj.har en helt annan reklammarknad, vi brukar följa F1 på RTL
Formel 1 bei RTL | News | Video | Live Ticker - RTL.de via Parabolen när vi är här i Sverge,Österrike och södratyskland ,norratyskland
kan man få in samma kanal på den vandliga antennen allt är fria kanaler.En stor fördel med det här är att man får en helt annan syn
på omvärden om man tittar på olika länders kanaler och man lär sig språk.Visst vad vet man igentigen ? alla försöker kontrollera sin marknad sin lilla andel
hade vi konsumenter varit lite mer eniga så hade vi nog kunnat styra mer än vi gör.
Och framför allt behöver jag bry mig hur många meg jag kan surfa med 2021 jag kanske behöver formatera min egen hårddisk någragånger dagligen med ett eller två glas och en tablet till ramminnet
vad vet jag.Men nyfiken kommer jag alltid att vara.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen