• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Led extraljus

T

Tobbejj

Guest
Jag undrar om det är någon som kan tipsa vad jag ska montera för extraljus.
Jag vill inte ha några stora utan hade tänkt mig vision X eller liknande. Men vad ska man tänka på, det finns olika grader, ska man ha 20 eller 40 grader och hur många lumen rekommenderas. :bock: /Tobbe
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Led extraljus

Det beror ju lite på vad du vill ha ut av dina extraljus men spontant känns det som att 40grader är mer arbetsljus än fjärr/extraljus, som komplement till det vanliga helljuset kommer troligen ett 20gradersljus fungera bättre än ett 40graders. Vad gäller ljusstyrka så är ju mer bättre så satsa på ett som lyser så mycket som möjligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Led extraljus

Jag är väldigt tveksam till fjärrljus med väldigt smal ljusstråle s.k. "pencil beam", visst är det fräckt när det lyser nästa en kilometer på rak väg utan möte, men hur ofta är det så?
I stället får man blända av tidigare för att inte blända mötande, och kör då längre tid på halvljus. Om sedan vägen svänger lyser det mest ut i skogen, och inte på vägen. En bredare ljusbild lyser brett på en kortare sträcka, ger möjlighet att se älgarna vid sidan av vägen, och lyser upp vägen bättre på en kurvig väg.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Led extraljus

Jag hade monterat en dubbelradig med 60* på dom yttre dioderna och 30* på dom inre.
Bredden på rampen hade jag tagit samma som regskylten.
Färgtemp/kelvin 6000k.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Led extraljus

Känns ok hur mycket kostar dom och hur monteras dom i våra instabila Buss system på 07< blev komplikationer när jag försökte montera LED ljusen i uttagen i fronten i höstas, och BLD fick komma till undsättning. Lite skraj sedan dess.....
 
Toppen