• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sammanställning elförbrukning

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag kolla på gamla inlägg om elförbrukning och fann en tabell sammanställd för ca 5 år sedan.
Är det någon som har gjort något liknande med värden som gäller för husbilar som säljs idag?

Elförbrukningen från belysning och TV borde var något lägre.
Sen har det kanske adderats andra prylar som behöver ström/laddning;).

Hur mycket ström tar t.ex. Alde värmen och dom elektriska instegen?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Sammanställning elförbrukning

Sønnak beskriver denne kW kapasiteten er forskjellig avhengig av strømuttaket og det kan man lese av på Ah batteri utfra C tallet, enkelt fortalt.

Håller inte du också på med utinget att blanda W och kW med Wh och kWh?
Kan vi inte försöka hålla ordning på enheterna så man inte blandar ihop effekt och energi!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Sammanställning elförbrukning

Finns det energimätare (med logger) för 12 V system? Kan bara hitta för 230 V.

Köpte en sån här idag för c:a 1000:-



Hella IBScontrol - Batterie Management- System für Wohnmobile, Wohnwagen, Boote


AffeZell
 

Bilagor

  • IBS.jpg
    IBS.jpg
    25,6 KB · Visningar: 288
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Sammanställning elförbrukning

Det var ett bra pris Affezell, ungefär en tredjedel av priset jag fått här i sverige...

IBS batteriövervakningsset - 6PY 178 103 811

Följer du länken kan man hitta en monteringsanvisning på svenska, det kanske man inte får på ebay.

mvh jocke
Gjorde bra köp i veckan
CTEK Dual 975:-
Nästan nytt Jula husbilskapell 400:-
Också denna
Men servostyrningen kostade mer

Talade med den tyska leverantören och det var inga problem. Skall kolla när jag får den på fredag.
Har du provat den ?
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Sammanställning elförbrukning

Beklager, men om du ikke forstår at det var trykkfeil. Har jeg et problem

Ursäkta om jag tog i lite för hårt! Tackar också för din långa förklaring!

Problemet med felaktiga enheter återkommer väldigt ofta här på forumet och man tvingas läsa igenom inlägget flera gånger för att förstå vad som menas. Förstår att det ibland kan vara rent skrivfel eller okunskap men resultatet blir ofta att det blir obegripligt. Jämför med om du frågar vad någon tjänar och hen säger 25.000 kronor. Det säger ju ingenting om man inte vet hur länge man jobbat för att få ihop pengarna. Det kanske fungerar att utelämna enheter när man pratar direkt med en kompis men inte på ett forum.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Sammanställning elförbrukning

Helt OK JohnasS. Jeg sliter med akkurat det samme som du beskriver, noen ganger har det en "enkel og normal" forklaring og nå fikk jeg "smake egen "medisin".
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Sammanställning elförbrukning

Det var ett bra pris Affezell, ungefär en tredjedel av priset jag fått här i sverige...

IBS batteriövervakningsset - 6PY 178 103 811

Följer du länken kan man hitta en monteringsanvisning på svenska, det kanske man inte får på ebay.

mvh jocke


När jag nu läst manualen verkar det som om denna batterimätare är onödigt avancerad. Säljer nog den igen och köper en vanlig batterimonitor BM-1
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sammanställning elförbrukning

Ursäkta om jag tog i lite för hårt! Tackar också för din långa förklaring!

Problemet med felaktiga enheter återkommer väldigt ofta här på forumet och man tvingas läsa igenom inlägget flera gånger för att förstå vad som menas. Förstår att det ibland kan vara rent skrivfel eller okunskap men resultatet blir ofta att det blir obegripligt. Jämför med om du frågar vad någon tjänar och hen säger 25.000 kronor. Det säger ju ingenting om man inte vet hur länge man jobbat för att få ihop pengarna. Det kanske fungerar att utelämna enheter när man pratar direkt med en kompis men inte på ett forum.

Håller väl med i princip men trådar om el har ändå en liten tendens att bli ett forum för att visa upp hur väl bevandrad man är i teknisk termer i stället för att fokusera på vad man egentligen diskuterar. Löner kan man ju ofta diskutera både som timlön, månadslön och årslön. När man tvingas debattera skillnaden mellan A och Ah känns det ju något onödigt ibland. Jag har i alla fall aldrig i praktiken stött på annan tidsenhet än timmar för ampere ...

Anders
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Sammanställning elförbrukning

Gjorde bra köp i veckan
CTEK Dual 975:-
Nästan nytt Jula husbilskapell 400:-
Också denna
Men servostyrningen kostade mer

Talade med den tyska leverantören och det var inga problem. Skall kolla när jag får den på fredag.
Har du provat den ?

Fick hem IBS idag och helt ok och bra mycket avancerad än BM2 och mycket roligt att kolla på. Den var ju också billigare än BM2. Kollar vidare om en gammal pensionär klarar deg
 
Toppen