• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter BIL

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Ja, allt är redan sagt tidigare, men det är väl så att i brist på pedagogisk talang får man lov att tjata istället.

Som komplettering till mitt inlägg 42 vill jag berätta att denna dryga 5 ton tunga och 8,7m långa MB från tidigt 80-tal med tvillingmonterade drivhjul, frånsett de fyrhjulsdrivna, var bäst på att ta sig framåt på vintervägar. Begripligt med bakhjulsdrift och rejält överhäng. Men framåt alltså, att backa i halka gick inte alls lika bra. Och för att vända på fjällvägarna krävdes en ordentlig vändplan eller att man kunde köra runt, vilket gjorde många fjällsjöar onåbara.
img641 (Large).jpg


Jag har svårt att förstå varför intresset för (inkopplingsbar) fyrhjulsdrift tycks vara så svalt. Själva har vi haft fyrhjulsdrift på våra personbilar sedan en Range Rover 1974, men jag tycker att denna teknik är till ännu större glädje på en husbil. Och proportionellt sett blir tilläggskostnaden för fyrhjulsdrift mycket lägre för en husbil. Man får på ett MB-chassie räkna med runt 10.000€ i merkostnad för inkopplingsbar 4WD med tillsatsväxellåda (=lågväxlar).

aake
 
Toppen