• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostskydd

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Movera säljer nu EisEx värmekabel för 12V. Två olika längder i katalog på nätet, 2 och 4 meter. Effekt 7,5W per meter och denna effekt räcker enligt min erfarenhet till för att tina avtappningsrör även i riktigt sträng vinterkyla
Det rekommenderas att man monterar dubbla längden värmekabel på det rör som behöver frostskyddas och att man utanpå röret och den runt om virade värmekabeln isolerar med sedvanlig rörisolering.
Anslutes lämpligen via en strömbrytare med ljusindikering så att man inte glömmer värmen påslagen.
Diverse olika fabrikat av 12V värmekablar har funnits genom åren, men det har det senaste decenniet varit svårt att finna sådana med lämplig längd och effekt och på en bil nödgades jag använda 220V värmekabel via inverter, men det ger en del onödiga energiförluster.

Conrad.se har iofs också 12V värmekabel att sälja och till bättre pris, men deras kortaste är 5m och har även onödigt hög effekt (15W/m). Men även detta fungerar säkert bra förutsatt att man har den disciplin som behövs för att inte glömma värmen påslagen.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frostskydd

Monreal

Tror du att den låga effekten 7½ W per meter kan ge skador?

På min gamla Pillos installerade jag en värmekabel med effekten 10W/m och på den bilen var avloppet i form av ett hårdplaströr rakt ner genom golvet med en kona (passande till en avloppssäck) och runt detta plaströr var värmekabeln dragen med lite isolering omkring. Eftersom det var ett störtavlopp på den bilen så behövde jag inte använda avloppsvärmen mer än några enstaka gånger under de år jag ägde bilen. Men de gångerna kändes det bra att inte behöva krypa under bilen i 25 minusgrader. Det räckte att ha värmen påslagen några minuter för att tina upp en ispropp.

Men för din skull gör jag nu ett praktiskt experiment med den 4 m långa värmekabel jag köpt på Biltema. Den kabeln på 220V ger 12W/m, alltså totalt 48W, och är försedd med en termostat som slår till vid +3*C och ifrån vid +10*C.
Denna värmekabel hade jag tänkt mig att använda för att hålla frostfritt runt min Efoy när bilen står för korttidsförvaring inne i sin carport, men inte krångligare att demontera bränslecellen än att jag kanske sparar värmekabeln till annat bruk.

Jag återkommer efter kontroll av hur varm kabeln blir nu ute i vinterkylan, med och utan isolering omkring.

aake

Nu har värmekabeln varit påslagen ca 40 min och jag har känt på den några gånger. Den blir inte mer än ljummen. Iofs är det nollgradigt ute och kabeln blir sannolikt varmare i riktig kyla, vilket vi skall få mot slutet av veckan. Återkommer!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frostskydd

Det var faktiskt en tillverkare av värmekablar som nämnde risken med överhettning om man glömmer den på, när jag undrade om 12W/meter var tillräckligt. Sedan får du väl prova med ett rör inuti och 15mm? rörisolering på utsidan, fritt blir den ju inte särskilt varm?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frostskydd

Eftersom just denna värmekabel var förseedd med termostat så slog den genast ifrån när jag stoppade den i rörisolering, och blev alltså inte mer än ljummen när kabeln var utan isolering, vid denna milda utetemperatur.
Kanske inte någon större mening att experimentera med denna kabel och någon EisEx-kabel utan termostat och med effekten 7,5W per meter har jag inte i min ägo, men jag har svårt att tro att den skall kunna brännskada något.
I vilket fall måste man vid installation av värmekabel göra detta över en strömbrytare med ljusindikering så att man inte glömmer värmen på och laddar ur bobatterierna.

aake
 
Toppen