• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag en miljömarodör - eller?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Tydligen finns det här på forumet ... De som säger vad andra gör... och sen bildar de sig en fantasi uppfattning om de andra och om verkligheten

Sen finns här de som säger hur de själva gör... och inte skyller på andra.... och lever i verkligheten.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag vill inte citera någon speciell som framhäver sin eller Sverige om hur duktiga vi är på att ta hand om miljön..... Det finns andra som gör det bättre...
Men för den som ÄR intresserad av att göra allt för miljön kan ju läsa nedan stycke....OBS kolla året det publicerades..... jag kan informera er att siffrona har inte minskatt.... tvärtom

De värsta miljöbovarna

På ett år förbrukas resurser som jorden behöver ett år och tre månader för att återskapa, rapporterar Världsnaturfonden.


Text: Joanna Rose
miljövetenskap
miljöforskning
ekologi
bilar
mat

Ur F&F 1/2009
  • Publicerad 2009-01-01
Människans ekologiska fotavtryck har trefaldigats under de senaste fyrtio åren, rapporterar Världsnaturfondens Living Planet Report 2008. En amerikan lämnar efter sig ett avtryck på 9,4 hektar. Det är dubbelt så stort som en europés och sju gånger större än en afrikans. Om alla skulle ha en amerikans fotavtryck skulle det motsvara 4,5 jordklot.
- Fotavtrycket per capita ökar snabbast i världens rika länder, medan det minskar i de fattiga länderna, säger Carina Borgström Hansson, projektledare för ekologiska fotavtryck på Världsnaturfonden, WWF.
Samtidigt ökar dock befolkningen snabbare i de fattiga länderna, vilket gör att det totala fotavtrycket ändå kan öka där. Om alla levde som vi gör i Sverige skulle vi behöva tre planeter. Frågan är vad vi kan göra för att bromsa utvecklingen.
- En enskild person kan ändra sin livsstil, till exempel genom att köra mindre bil eller äta mer vegetariskt och säsongsanpassat. Men det finns en gräns för hur långt vi kan nå som individer. Ska vi verkligen vända trenderna nu måste vi göra det tillsammans. Vi får se till att bygga vår infrastruktur och planera för framtiden så att vi inte tvingas in i lösningar som sedan under lång tid framöver kommer att tära på naturen utan en chans till återvändo, säger Carina Borgström Hansson.
Ekologiska fotavtryck (hektar per person)
  1. Förenade Arabemiraten 9,5
  2. USA 9,4
  3. Kuwait 8,9
  4. Danmark 8,0
  5. Australien 7,8
  6. Nya Zeeland 7,7
  7. Kanada 7,1
  8. Norge 6,9
  9. Estland 6,4
  10. Irland 6,3
  11. Grekland 5,9
  12. Spanien 5,7
  13. Uruguay 5,5
  14. Storbritannien 5,3
  15. Tjeckien 5,3
  16. Belgien 5,1
  17. Sverige 5,1
  18. Schweiz 5,0
  19. Österrike 5,0
  20. Frankrike 4,9
Ekologiskt fotavtryck är ett mått på hur stor genomsnittlig jordyta som krävs för att producera det en människa konsumerar under ett års tid, samt absorbera hennes avfall. Fotavtrycket efter en genomsnittlig världsmedborgare är 2,7 hektar. Jordklotets kapacitet beräknas till 2,1 hektar per person, vilket innebär att vi förbrukar mer än jorden kan leverera i ett hållbart system.



Har du kommit hit ner så är du nog intresserad.... I dagsläget har Sveriges eller ditt ekologiska fotavtryck ökat till 5,9....det innebär att du i dag förbrukar mer än dubbelt så mycket som jorden klarar av......(Och är du husbilsägare så kan du nog mångdubbla ditt ekologiska fotavtryck)... kolla också denna länk... Ekologiska fotavtryck | Världsnaturfonden WWF Kolla även denna..... Vad är fotavtryck? - Minplanet.se
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Lösningen är att vi alla åker häst och vagn och flyttar ut i en hydda i skogen samt går tillbaks till stenåldern - eller hur ? Även om alla i vårt land skulle göra det så märks det inte totalt sett. Länder som Kina och Indien kommer att öka sina utsläpp otroligt mycket under överskådlig tid oavsett vad vi gör och de är så många att det spelar faktiskt ingen roll vad vi gör här i Sverige även om vi tror det. Vi vill ju vara bror duktig i allt men här går vi bet oavsett vad vi gör. Ekologiska fotavtryck !! Säg det till Indien och Kina istället !! Flumsnack. Min åsikt i detta ämne har INGET med att göra med hur jag tömmer mitt gråvatten från husbilen om någon nu tror det. Jag gör vad jag kan för miljön men vi måste vara realister och inse att vi är en flugskit i världen och vad vi gör eller inte gör spelar faktiskt inte så stor roll som vissa tycks tro.

Per
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Fantasirikedomen är stor för att slippa tömma sitt gråvatten eller svartvatten på avsedd plats! Det här är otroligt!

:-/<rister
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Tydligen finns det här på forumet DE som bara ser "svart eller vit" när de läser..... Jag har alrdig skrivit eller sagt att jag vill slippa töma skiten på avsedda platser.... Om du hade läst och FÖRSTÅTT vad som skrives så är jag emot att man förbinder sig.... Att förbinda sig innebär att där finns inte andra sätt..... Gör du på annat sätt då går du emot det du har förbundit dig till... och då får man normalt dåligt samvete... Enkel psykologi..... för en normal person

Under det senaste året kan kan jag informera om att jag har inte sett ett enda ställe där man skall tömma gråvattnet.....annat än i gatbrunnar eller i naturen....
En gång tömde jag skiten i en resturangs toalett..... sen luktade det inte gott på hela resturangen....:twitcy:

Jag tror att det finns DE som uteslutande stannar på campingar... men i de länder där jag har stannat länge... finns inga campingar eller så är där väldigt få..... och de flesta har stäng under vintern..... Då hade du Crister fått haft en enormt stor gråvattentank :twitcy:.... Nä ändra HB-klubbens miljöpolicyn så att där står att man BÖR.... och inte förbinder sig.... eller gäller HB-klubbens miljöpolicy bara i Sverige Crister.????... med tanke på ett tidigare svar från dig.....


Fantasirikedomen är stor för att slippa tömma sitt gråvatten eller svartvatten på avsedd plats! Det här är otroligt!

:-/<rister
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jo jag kom att tänka på en sak..... när jag hade segelbåt så sa man om de som aldrig åkte ut med sin båt utan satt ombord i hemmahamnen under helgerna och åt och drack.... att de var bryggseglare....
Det är kanske så att många med HB sitter i "hamnen" och åker aldrig ut i vida världen.... det är ok för mig.... men jag hoppas att de förstår och respekterar att där finns de som vill åka ut i världen och uppleva ett annat "liv".... Men som det är nu så hindrar HB-klubbens miljöpolicy dig/mig :swoon:

Peter & Wovi o Criss från ett skitigt Grekland
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Muskatten. Sluta uppträda som en sårad primadonna. Det handlar inte om dig eller din personlighet. Det handlar om din, min och alla andras inställning. Det handlar om att följa ganska enkla regler.

Självklart ska du njuta av din Greklandsvistelse och jag är övertygad om att du hanterar din situation där på ett klokt sätt. Men när diskussionerna handlar om vad vi inte behöver göra, istället för vad vi kan göra, blir det snedvridet.

Jag tycker inte heller att du ska störa dig på HBK:s miljöpolicy. Jag tycker du ska vara stolt över att vara medlem i en klubb som har tagit fram en sådan. Att sedan inte hela världen erbjuder oss möjligheter är en annan sak.

:-/<rister
"F n ofrivillig bryggseglare"
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

ALLT handlar om sunt förnuft:wink:!

Utnyttja tömningsmöjligheterna så långt det bara går!
Går det inte på nåt sätt att fixa det "lagligt", så får man tänka sig för miljömässigt och FRAMFÖR allt sköta det snyggt! Jäkligt snyggt!!!!!!!


Det är väl inte så svårt:rolleyes:, och det är jag säker på att de flesta gör!


Fast visst är det skoj att munhuggas lite;)!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Skall jag tolka det så att när man förbinder sig..... då är det upp till mig om jag vill följa en förbindelse...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Skall jag tolka det så att när man förbinder sig..... då är det upp till mig om jag vill följa en förbindelse...

Jag ser HBK:s miljöpolicy som en viljeinriktning, som du förbinder dig att följa. Det innebär dock inte att du kan välja att strunta i den av bekvämlighetsskäl. Däremot finns inte alltid förutsättningar att följa policyn, då får du agera efter eget huvud. Bakom allt det här finns däremot en miljölagstiftning. Den är i alla delar tvingande, men är begränsad till respektive land. Man kan dock aldrig hävda okunskap, om man bryter mot lagstiftning.

Sedan, om vi håller oss inom landet och vår svenska miljlagstiftning, är det vårt ansvar att planera resan så att vi kan fullgöra våra skyldigheter. Observera att detta kan inte bara bortförklars som mina talibanåsikter :), även om det är enklast, det här är normal rättspraxis.

Så man kan säga att HBK:s miljöpolicy ålägger inte oss någonting, som inte redan är reglerat i svensk lag. Tvärtom, är det en enkel och praktisk lightversion. När vi följer policyn fullgör vi våra skyldigher enligt lag och blir dessutom ett föredöme för husbilism och höjer vårt marknadsvärde.

:-/<rister
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Sedan, om vi håller oss inom landet och vår svenska miljlagstiftning, är det vårt ansvar att planera resan så att vi kan fullgöra våra skyldigheter.
:-/<rister

Då lär det blir ganska tomt på husbilar från Husbilsklubben i inre Norrland i fortsättningen....:twitcy:....eller åtminstone husbilar med klubbdekaler...:p:
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Inte heller jag är särskilt imponerad av formuleringarna i HBK:s miljöpolicy. Det verkar som man har utgått från medlemmar som i huvudsak färdas i Sveriges tätbefolkade områden där det ofta är nära till tömningsplatser. Vi som emellanåt reser i glesbefolkade områden i andra länder och i norra Sveriges ödemarker har naturligtvis svårt att uppfylla de villkor som man förväntas följa som medlem.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Angående "ekologiskt fotavtryck" tidigare i tråden.
Sverige 9 miljx5,9 ~ 53
USA 319 miljx9,4 ~ 2999
Frågan är, var skall man sätta in resurserna på att minska trycket på vårt klot.
Ove.G
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det som sker i stort, sker i det tysta.
Var och en borde naturligtvis ta ansvar för sitt handlande.
Med lite omdöme kan man nog göra sig av med både grå och svartvatten på ställen som i normalfallet skulle vara uteslutna. Men är man i "obyggden" är nog en eventuell skada relativt liten.
Problemet som jag ser det är att husbilar tömmer framförallt gråvatten på ställen där "vanligt folk" har för sig att allt som rinner ut ur en husbil är toalettavfall. Då hjälper det tyvärr inte med en massa förklaringar eller bortförklaringar.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Angående "ekologiskt fotavtryck" tidigare i tråden.
Sverige 9 miljx5,9 ~ 53
USA 319 miljx9,4 ~ 2999
Frågan är, var skall man sätta in resurserna på att minska trycket på vårt klot.
Ove.G

Jag tycker att svaret är självklart: På alla som lever på vårt klot.
Vi som bor i I-länder har ekonomiska möjlighet att förändra. Vi i Sverige kan inte bara säga att det är viktigare att andra ska göra det.
Kan vi förmå I-länder som har många invånare att hjälpa till har mycket vunnits, det kan vi bara göra om vi själva är med bland dem som visar vägen.
U-länder har nog svårt att överhuvud taget kunna göra något.
Där ska I-länderna sätta till resurser som hjälp.

Detta är min åsikt, toatömning kanske är en droppe i havet, men det består faktiskt bara av många droppar.

/ Leif
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Då lär det blir ganska tomt på husbilar från Husbilsklubben i inre Norrland i fortsättningen....:twitcy:....eller åtminstone husbilar med klubbdekaler...:p:

Nej Ludde det sa jag inte. Det var konsekvenserna av miljölagstiftningen som ger oss den skyldigheten, inte HBK:s policy. En policy har inte något egentligt ansvar vid "överträdelse", utan är mer att se som en viljeinriktning.

Men en lagstiftning är tvingande. Den ger inte utrymme för undantag.

Följ policyn. Finns inte förutsättningarna så får man väl agera efter det berömda "sunda förnuftet". (Nu svor jag) Men det är aldrig fel att veta när man gör en överträdelse.

Jag håller inte alltid hastigheten. Men jag vet när jag överträder, jag vet att jag gör fel och får vara beredd att ta konsekvenserna. Rent statistiskt utsätter jag också medvetet min omgivning för större fara. Men jag vill definitivt inte uppmuntra andra att göra samma dumhet.

Det jag vänder mig emot är förnekelse mot regelverk. Att man kör huvet i sanden och säger att det här gäller inte mig. Dessutom drar man med sig andra i resonemanget. Det känns på nåt vis bättre om vi är många som gör fel.

:-/<rister
Leg taliban! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Angående "ekologiskt fotavtryck" tidigare i tråden.
Sverige 9 miljx5,9 ~ 53
USA 319 miljx9,4 ~ 2999
Frågan är, var skall man sätta in resurserna på att minska trycket på vårt klot.
Ove.G

Man bör givetvis helst sätta in resurser där de gör mest nytta. Men du och jag förändrar inte länder, vi förändrar inte heller andra, däremot kan vi förändra oss själva och på så sätt påverka andra. När var och en får den insikten blir det en stark positiv trend i miljötänket!

För du menade väl inte att jämförelsen och storleken på ländernas "avtryck", som ett argument för att slippa tömma gråvatten och svartvatten på avsedd plats? Nej, naturligtvis inte! :)

Fortsatt trevlig helg
:-/<rister
"Biträdande miljömupp"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Husbilsklubbens kurs i Miljöpolicy

Här kommer Husbilsklubbens kurs i miljöpolicy.... klicka på länken...

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/503589


Att förbinda sig betyder enligt SYNONYMER.se .... förbinda sig förplikta sig, lova, ålägga sig, tvinga sig.... sen är jag medveten om att det finna andra i HB-klubben som tolkar det på sitt sätt....:swoon:
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Den här tråden tenderar till att bli ganska lång. Det finns massor av infallsvinklar, jag minns när jag gjorde lumpen då sket vi på stocken och det var inte i Norrlands inland, det var i betydligt mer bebodda trakter. Då var det ingen som tänkte på någon miljö.
Skrivet av en som gör så gott han kan.
Olle.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det är lika intressant varje gång det här ämnet kommer upp, det finns tusen ursäkter varför inte just jag behöver göra så som de flesta av oss vet är det riktiga. Det finns ingenstans att tömma precis där jag är, andra är mycket värre, det finns värre problem i världen, jag tänker inget göra eftersom andra, på någon annan plats på jorden är värre, m.m. m.m. Varför inte försöka vara lite kreativa för att lösa problemen?

Man kan köpa en extra toakassett om man har sådan toalett, man kan köpa en eller t.o.m två spillvattenlungor, så ökar räckvidden rejält innan man måste tömma, och det finns större chans att "hinna" till lämpliga platser att tömma toa och gråvatten på det viset. Med spillvattenlungan kan man bära iväg gråvattnet till lämplig plats för att tömma! :)

De lite större lösningarna är att man kanske vid nästa husbilsköp skall fundera på om det finns bra plats för extra toakassett i bilen, tillräckligt stor gråvattentank, kanske en toalett med en betydligt större fast tank, 60 liter och uppåt finns. Det kanske är så att vi måste köpa husbil efter den användning vi har, gillar vi att fricampa behövs det bättre grejor än en liten kassettoa, egentligen avsedd för husvagn på campingplats, med 18 liters tank, om man samtidigt har en husbil som rymmer 4-6 personer.

Hälsningar :)

Dan
 
Senast ändrad:
Toppen