• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Måste det vara underhållsfria batterier i bodelen eller går det med vanliga batterier
Mvh Frank
 

pekka k

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
11706
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

AGM Batteri ska vara det bästa.Har ett gel batteri som är två år och inte håller över natten.
Enl.husvagns försäljare och även en kompis så tål inte gel batterierna skakningar och vibrationer.
AGM batterier är väldigt dyra ca.3000 kr för ett 80 amp.men Biltema säljer AGM batterier till ett mycket lägre pris.Tänker köpa ett till våren.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

Underligt det där med skakningar, läste precis att gel batterier är som gjorda för båt och husbil... Kan detta verkligen stämma?

AGM Batteri ska vara det bästa.Har ett gel batteri som är två år och inte håller över natten.
Enl.husvagns försäljare och även en kompis så tål inte gel batterierna skakningar och vibrationer.
AGM batterier är väldigt dyra ca.3000 kr för ett 80 amp.men Biltema säljer AGM batterier till ett mycket lägre pris.Tänker köpa ett till våren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batterier

Måste det vara underhållsfria batterier i bodelen eller går det med vanliga batterier
Mvh Frank
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej det behöver inte vara underhållsfria, men det börjar bli lite svårt att få tag på öppna som behöver lite översyn då och då, om det nu är öppna som ibland behöver en skvätt vatten som du menar.
Det skall ju i alla fall vara de som benäms fritidsbatterier eller marin för de är ju gjorda för mindre strömuttag under längre tid medans startbatterier skall kunna lämna mycket under kort tid.
Jag har fyra öppna batterier i min bodel som verkar vägra att bli dåliga fast de nu har åtskilliga år på nacken. En fördel är ju att man kan hålla stenkoll på deras skick. En koll ibland så att det går i ungefär lika stor skvätt vatten i alla celler, samt koll av syravikten i alla celler dagen efter fulladdning brukar ge en varning i god tid om någon cell börjar svikta.
Något som troligen bidrar till att de har funkat länge är nog också, att sedan de var nya så har de alltid blivit laddade med CETEK laddare och solcellsladdare av god kvalite, även under färd, och aldrig misshandlade av laddare av tveksam kavalité.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batterier

Hej, kom bara att tänka på ett litet tillägg. Öppna batterier typ fritid, marin m.m. har sammankopplade påfyllningshattar med ett uttag för en slang som skall ledas ut ur bilen för ventilation. Det brukar funka bra med ett väl monterat och tätat plaströr genom golvet där man låter ventilationsslangarna hänga ner och ut.

M.v.h. JANKRO.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Batterier

Hej! Tack för svaren och jag har tittat runt lite,det lutar åt Biltemas SMF batterier,Biltema har ju dåligt rykte men dom ger 4 års garantier och mitt batteri som var betydligt dyrare när jag köpte det höll bara i 4 är. Har kollat runt och priserna har hållit sig runt 1700-1800 kr, biltemas är ca 600 kr billigare.
Mvh Frank
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

Frank om du tycker Biltema har dåligt rykte så tejpa över loggan på batteriet och skriv dit Varta. Det är ju Varta som tillverkar Biltemabatterierna!
// Göte J
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Batterier

Frank om du tycker Biltema har dåligt rykte så tejpa över loggan på batteriet och skriv dit Varta. Det är ju Varta som tillverkar Biltemabatterierna!
// Göte J
Tack för upplysningen, det är ju ett känt märke, men senast idag så hade grannen köpt teleskop dämpare till Skoda octavia backlucka som var för korta,men dom skulle passa bilen enligt biltema. Mvh Frank
 
Toppen