• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapido 966 M

F

F.d. 5763

Guest
Hej,
Nu ska vi köpa husbil!!!
Min make och jag har hittat en Rapido 966 M 2006 års modell. Vi vill gärna veta för och nackdelar om Rapido. Vad vi kunde se fanns det bara 2 säkerhetsbälten, ett till föraren och ett till passageraren. Bilen har 4 sängplatser och 3 passagerare får åka, vilket innebär att en åker obältad. Bilen har en Mercedes motor och är automatväxlad.

Hoppas på många svar av Er som har erfarenhet av Rapido. :)

Tack på förhand

Margaretha och Lars Nilsson
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Rapido 966 M

Kolla lastvikten innan köp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag vet att vissa Rapidobilar INTE går att väga upp till totalvikt över 3500kg.

KOLLA upp detta noga!
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 966 M

Hej!
Tror nog att det bör finnas 4 säkerhetsbälten i denna bil. Kanske har någon tagit bort dem och då kan man nog sätta dit sådana igen. Jag tror det är en jättefin bil men den ligger nog lite på gränsen när det gäller vikten (3500 kg). Fantastiskt med mercedes automat (vi har också det i vår bil). Hoppas att ni om ni köper denna blir nöjda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rapido 966 M

Ta ut kuddene i sofaen som er riktad i kjørretningen, ikke uvanlig at en finner en eller 2 3-punkt seler gjemt bak og under polsteret. Til daglig kan ingen se at min bil har seler til 4 - det tar meg 2 minutter å få de frem når de trengs.

Grunnet regler i EU benytter de fleste husbilsprodusenter en belteramme fra ALKO eller en av deres konkurenter. Disse består av en søyle som går opp midt i ryggpolsteret og som beltetene monteres til, setet ute ved kantene er under setet slik at en kan ofte slippe festet ned i rommet under setet om en ikke bare gjør som meg og legger det pent under sitteputen.
 

Kennet & Catti

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1552
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 966 M

Hej ! Vi är helnöjda med våran Rapido 2006 som vi köpte hos PR husbilar i Sollebrunn och där är det kanon fin service och kundbemötande. :spinny:
Våran är 3500 kg totalvikt och 710 kg lastvikt.
:spinny:
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Rapido 966 M

Hej!
Vi har en 966M 2007 med totalvikt 3880 kg,184 hk och automatlåda. Vi har varit till Spanien med denna i vinter och det enda som har oroat är den dåliga lastvikten och även totalvikten när man skall ligga ute länge. Vi har haft övervikt hela resan men klarat oss ifrån kontroll. MB automat är toppen. Det skall jag ha i nästa bilockså. Rapido är nog ingen vinterbil att åka till fjälls med men söderut är den helt OK. Gasolpannan med luftburen värme fungerar bra och även kyl o frys och det kostar bara 15 € att byta en P11 i Spanien.
Åk och väg bilen innan ni bestämmer er är mitt råd så ni är på det klara med lastvikten.
Önskar er lycka till med ert val
Hilding
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 966 M

Tyvärr en bil som är utmärkt på det mesta men där lastvikten begränsar hur den kan utnyttjas. Som tidigare skrivits så måste man väga den bil man tänker köpa innan avslut.
Om man inte kan leva med den verkliga lastvikten så köp den inte. Bilen finns också med tyngre chassi och dubbelhjul bak. Totalvikten är då 4500 kg vilket nog tar bort problemet med lastvikt. Bilar med några hundra kilo lastvikt och denna storlek är fällor för aningslösa köpare som kan bli stående med en bil som har starkt begränsad användbarhet och bruksvärde. Trist på en annars fin bil
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 966 M

Vi har en sådan och är helnöjda. Vår lastvikt är 650 kg (150 hk) och det klarar vi oss fint med, när vi drar ner på kontinenten med fulla tankar och en Kymco 125 (scooter) i garaget.

Men vi tänker sälja den nu och köpa en plåtis istället, så är det någon som är intresserad så hör gärna av er.:)
 
Toppen