• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför vi väljer viss GPS?

M

MatsFo

Guest
Hej,

Jag ser med glädje att det är många som är lika "tokiga" som jag och testar och kör med flera/många olika GPS-program för att hitta dit vi vill på det sätt vi vill.

Jag tänkte försöka få de som har erfarenhet av olika GPSer att skriva varför man väljer just den eller de programmen.

Även om man provar olika så är det ibland ett tag sedan man provade ett visst program som kan ha uppdaterats mycket utan att man vet om det och då kan även vi som provar mycket lära sig en hel del.

För att inte tala om att det ibland är svårt att hitta en bra funktion men som ändå finns där och som man missat så det finns mycket vi alla kan lära oss.

Lika viktigt är väl att vi talar om varför vi valt bort vissa GPS-program.

Så, då börjar väl jag och hoppas att det snart kommer flera och berättar om sina erfarenheter med olika GPS-program.

Navigon (Android). Det är den jag använder mest nu, trots att det är mycket jag inte tycker om med den.
Den har vad jag vet alla adresser i Sverige, även de "nya" adresserna ute på landet.
Den är också ganska exakt och riktig i tidsberäkningen.
Den har ett vägval som heter "Scenic" ("vacker" på svenska). Vilka kriterier den har för att hitta vackra vägar vet jag inte men den hittar i alla fall mindre vägar som är nog stora för att vara körbara med husbilar.
Navigon ger nästan alltid 3 förslag på vägar, så också för "Scenic" och där har vi hittat väldigt mycket bra vägar långt från de normala lederna.
Den har mer korrekt hastighet på vägarna än de flesta andra.

Vad som jag tycker är dåligt med den är bl.a. att den inte visar var man kom ifrån (väldigt jobbigt om GPSen inte hinner med i en rondell och man blev osäker på vilken utfart man skall ta).
Att den visar så lite information på skärmen utan att trycka. Från början syns ETA och kvarvarande sträcka. vid knapptryck (på liten knapp) syns nuvarande hastighet och tid kvar. Finns mycket plats att visa allt det på en gång.
Jag har också köpt till deras live traffic och den verkar helt värdelös. Har kört in i 3 köer nu på kort tid utan att den talat om det.

Jag återkommer med vad jag tycker om Sygic, TomTom, Waze, Google Navigation, Route 66, MapFactor Navigator samt NavFree ifall det ser ut att finnas intresse för det.

/Mats
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Använder också Navigon, men på iPad.
Där finns hastighet, återstående sträcka och ETA hela tiden på skärmen.
Kör den emellanåt jämsides med originalmonterade Kenwood som jag tycker är rena leksaken jämfört med iPad. Svårt att flytta kartan på touchskärmen, väldigt lite information på kartan och ibland mycket konstiga vägval mm, dessutom mycket liten skärm.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Jag har sökt efter en bild på Navigon för iPad men hittar ingen som har all info framme, bara specialskärmar som t.ex. filbyte och att man svänger av.

Har du möjlighet att skicka en bild på det så att jag kan se hur det ser ut?

tack

/Mats
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Många trodde nog att Navigon skulle byta namn efter Garmins köp men tydligen är varumärket så pass välrenommerat att Garmin behåller namnet.

Appen blev bättre efter den senaste uppgraderingen men har fortfarande en bit kvar till iGO.
Det som jag uppskattar mest är kopplingen från Mobil Life + samt ADACs ställplatssökning.

image.jpg
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Appen blev bättre efter den senaste uppgraderingen men har fortfarande en bit kvar till iGO.

Vad tycker du det är som gör iGO så bra? Det var 1 1/2 år sedan jag använde den sist och det var bara på Cypern så jag har ingen större erfarenhet av den.

/Mats
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Känner mig nog mest bekväm med en fristående GPS. Garmin är stabila med Navteq kartor. Livstidskartor vill jag ha (bortskämd med fria kartor på Nokia).

Peter :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Jag började med Garmin12 1999 och sedan dess har jag hållt kvar det märket. Det funkar inte med mobilen för där har jag bilden från hemmets bevakningskamror.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Känner mig nog mest bekväm med en fristående GPS. Garmin är stabila med Navteq kartor. Livstidskartor vill jag ha (bortskämd med fria kartor på Nokia).

Peter :)

Vanans makt är stor!

Det är först när man provat något nytt som man inser att utvecklingen gått framåt!

Livstidskartor har man gratis med de flesta navigeringsapparna.
Jag har inte Freshmaps i Navigon men fick ändå uppdaterade kartor för ett tag sedan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Vad tycker du det är som gör iGO så bra? Det var 1 1/2 år sedan jag använde den sist och det var bara på Cypern så jag har ingen större erfarenhet av den.
/Mats

Fler inställningar, fler ruttalternativ, enklare att skapa-redigera-spara rutter m.m.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Har inte haft någon fristående på 5-6 år. Har använt mina Nokia telefoner (Navteq kartor gratis, samma som Garmin, Navigon) samt MS Autoroute på Laptop.
Nokias kartor är riktigt bra med allt modernt som lane assist etc. Fast lite större skärm hade varit trevligt och möjlighet att ställa in höjden (alkov).
Garmin dēzl™ 760LMT med 7" skärm lockar nog mest just nu men ska inte köpa förrän till våren.

Via Laptop är trevligt med mycket stor skärm och detaljrikedom och superbra överblick, fast det känns lite gammalt när den inte talar om vilken fil jag ska ligga i (vilket min sons billiga Nokia gör. Fick lov att låna den som navigator hem från Tyskland då min gått sönder).

Peter :)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Har testat att ha 3 st GPS igång, Sygic i mobilen, 1 Garmin, 1 Navigon, till slut var vi tvunga att stänga ner 2 av dom, beroende på att en visade vänster, en rakt fram, en till höger???
:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Jag har testat att köra efter flera navigeringsappar samtidigt på en iPad, de visade för det mesta samma rutt, förutsatt att de var inställda på samma sätt, men röstkommandona kom inte på samma avstånd. Men tjatigt var det!
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Vi stannade på en parkering och valde varsin GPS som skulle bort, körde sedan efter den som var kvar, det blev Garmin. Vi kom dit vi skulle.
Men skall testa dom andra igen när vi kör vidare..
Allt funkade så länge 2 st visade samma vägval, och det skiftade mellan GPSerna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Har haft Garmin 1490t något år. Ganska nöjd - den gamla TomTom jag hade dess förinnan var bättre på att visa pois, i övrigt är Garmin bättre.
Nyligen har jag också köpt en Sony tablet (android) och till den Sygic. Kört parallellt ett par gånger.
Uppskattar den stora skärmen och kringinfon. Dock bökigare att planera rutter (använder Mapsource i pcn och överför rutter till Garmin).
 
F

F.d. 10936

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Hur har ni löst det praktiskt med en laptop? Måste ju skymma otroligt mycket om man monterat det fast i bilen?
 
F

F.d. 10936

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Navigon 8410. På rekommendation av andra. Köpte den med 3 års fri uppgradering. Tycker den fungerar mycket bra med filvisning, mackar osv. Nu finns det ett ug paket med ännu vassare funktioner. Har dock i princip enbart använt den inom Norden och nästan enbart med personbil då jag är nybliven husbilsägare.
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Jag har alltid haft Garmin både privat och i jobbet. De senaste två åren har jag haft en Garmin 2460 med livstids uppdatering.Jag tycker den fungerar utmärkt tex. i god innan avfarter kommmer vägvisning med bilder.Man känner sig trygg om man tex. kör av på fel avfart i Tyskland, detta fixar Ingrid så man kommer tillbaka på rätt väg. Med ett minneskort nedladdat med husbilsklubbens intressanta platser klarar man sig i hela Europa utan problem.
Med liveupdate 3-4 ggr om året får man in bra uppdatering av hastighetskameror och hastigheter på vägarna.
Har varit i USA 3 veckor och kört 600 mil med hyrbil. Innan vi åkte köpte jag och laddade ner kartor över USA som vi haft stor nytta av. Jag tror inte programmet missade en enda hastighetsskylt.När det var dags att ta in på hotel var det bara söka hotel/motel och man fick en massa förslag.
Man får god hjälp att välja fil tex. i Losangeles kör man på 6 filig väg mot flygplatsen. ca. 2 km innan man skall svänga av visar skärmen antalet filer och man skall tex. välja de två till vänster, dessa är då markerade.När man fått denna upplysning kan man börja byta fil i god tid så man kommer rätt.
Efter att ha kört många mil med Garmin kan jag dess funktion och litar på den. Jag rekommenderat denna utifrån min erfarenhet
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Hur har ni löst det praktiskt med en laptop? Måste ju skymma otroligt mycket om man monterat det fast i bilen?

Om du menar mitt in lägg så använder jag pcn under planeringen, och för sedan över rutten från pcn till Garmin GPSn. Använder inte pcn när vi kör.

Alternativet är plattan, som jag både använder för planering och för navigering. Fast planeringen är enklare via pc - Mapsource - och överföring till Garmin GPS. Sygics ruttplanering upplever jag som bökigare än Garmins.

När det gäller fastsättning av plattan finns en egen tråd.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t64589/
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen