• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Detta har jag köpt.
Skall göra en första undersökning för att fastställa modell och tillverkningsår.
Men sedan måste jag hålla mig borta från dessa till i oktober (kanske).

Stålpilen med NSU-motor. En Monarped som såldes av järnhandlarna.
PICT0333.JPG

VeloSolex, en fransk skönhet ;-) Modell S2200 V1 1962.
PICT0334.JPG

Husqvarna med remdrift. Trolig modell 3622, 1956
PICT0335.JPG
 
Senast ändrad:

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Veteranmoped

Hej Robert! Hva:n är den två(2)växlad är det en 3622 en(1)växel är det en 3611 för det är min och den är -56:a med fjädring nere vid navet. Har du köpt den nyligen och vad kostar en sådan ca idag. (bara nyfiken ska inte sälja min nu)
"linkan"
solen och vindarnas ö
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jag köpte alla tre i ett paket med en "påse pengar" kompletterat med ett löfte om att mäta upp och föreslå lämpligt till mobilt bredband i säljarens villa.
Dessutom med ett löfte om hjälp med tändningsinställning på en Rex och en Rödqvarna.
Allt till en kompis i MV-Veteranerna i Kungsbacka.
Inte helt ovanligt bland nördarna att ha lite byteshandel. Att vara med i en veteranklubb är ett bra sätt att knyta kontakter och få tips om nya, dvs gamla objekt.
Mc-Veteranerna Kungsbacka

Skall bara plocka ner VeloSolex i sina beståndsdelar innan jag börjar med Husqvarna Novolette och konstaterar om den är en- eller tvåväxlad.
Novoletten planerar jag att till en början bara kolla att bromsarna och motorn fungerar och sedan använda den i sommar innan den också plockas ner för rengöring mm till höst-vintern.
Bilder kommer så småningom.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Veteranmoped

Såvitt jag minns så hade Novoletten ingen vanlig koppling utan måste trampas igång och därefter kunde man lägga in växeln genom att vrida gashandtaget litegrann. Detta skilde den första Novoletten från alla andra mopeder som hade vanlig koppling. Det var därför den inte stod så högt i kurs hos oss gossar som ville ha en konventionell koppling med handtag så att man kunde stå och väsnas lite med gaspådrag vid stillastående. Gjorde man så (gasade vid stillastående) med en Novolette så kuggade kopplingen in och du for iväg med ett ryck. Hade du otur så gick kopplingen sönder!

Tjejerna hade inget emot att trampa igång Novoletten och därefter kugga in växeln. Jag minns inte vad den sortens koppling kallades; jag tror det var kulkoppling eller något liknande. Det fanns inga lameller så den "tog" direkt. Så minns jag det.

"Teknik för alla" (1954) bekräftar mina hågkomster om den kopplingen:

På Novolette 1954 kan man visserligen bromsa med motorn, men vid ett visst läge övergår gasrullens funktion till urkoppling av motorn.

För övrigt är jag mycket nöjd med Novolette 1954. Motorn är stark, klarar Götgats- och Hamngatsbackarna med glans och har en helt enkelt fantastisk acceleration. Kilremmen jämnar ut alla vibrationer och de eventuella ryck som kan uppstå vid bruket av kulkopplingen.



Jappe
 
Senast ändrad:

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Veteranmoped

Jag kan naturligtvis inte hålla mig utan att få konstaterat vad det är för Novolette jag har.
Reglagen på höger sida av styret, gashandtag, pys och handbroms.
Visa bilaga 96237


På vänster sida finns bara kopplingshandtag.
Det måste vara en en-växlad.
Visa bilaga 96238

Ja den är enväxlad. Den har en slirkoppling så man trampar som en cykel och sedan släpper man kopplingen och fortsätter att trampa tills den starta. (kan bli mycket tramp om den inte vill "bumma") Lycka till.:):):):)
"linkan"
solen och vindarnas ö
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Veteranmoped

Ja den är enväxlad. Den har en slirkoppling så man trampar som en cykel och sedan släpper man kopplingen och fortsätter att trampa tills den starta. (kan bli mycket tramp om den inte vill "bumma") Lycka till.:):):):)
"linkan"
solen och vindarnas ö
Samtidigt som man släpper kopplingen är det lämpligt att öppna dekompressionsventilen:D
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Jag skulle aldrig offra bastun för någon moped eller dylikt. badar bastu flera ggr/vecka!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Husqvarna Novolett är i betydligt bättre kondition än de övriga två.
Håller på att renovera frambromsen.
Monterade av cylindertoppen, bra kondition på kolv/cylinder.
Kollat tändningsinställning, helt ok.
Har gjort ren förgasaren.
Mopeden kommer under tiden fram till hösten/vintern att användas som den är.
Skall bli kul att starta upp den och prova den i en första vår-tur.
PICT0342.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det var väl lite väl optimistiskt att tro att det bara skulle gå och starta Novoletten så där bara.
Sporadisk gnista på stiftet. Beror dels på glappkontakt mellan tändspole och kondensator sedan har nog tändspolen sett sina bästa dagar.
Byter tändspole, kondensator, brytare, tändkabel, tändstift och tändstiftskontakt.
Men, den skall igång till vårsäsongen!
PICT0344.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Visst gör det.
Tur är att det är ytrost.
Bäst att stå ute och slipa hela den farkosten för att slippa sanera hela huset.
Den vänstra ekern på föregående bild efter slipning med smärgelduk och Dremell.
Ett tidsödande jobb, fordrar en ängels tålamod vilket jag inte är utrustad med.
Får ta en eker om dagen ;-)
Eker.jpg
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Klarar du att göra det med en eker om dagen har du i mina ögon flera änglars tålamod!!! Själv hade jag antagligen gett upp efter en eker...
 
Toppen