• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Tack för era värdefulla synpunkter, och vilka rariteter till moppar som visas. Tyvärr har mina varit i sådant katastrofalt tillstånd att jag varit tvungen att lacka om dem.

Jag byter tillbaka till originalmotorn och därmed är det samma ramnummer som motornummer. De krämpor som denna gamla raritet har, de får jag stå ut med.
Kanske kan jag hitta ett Florida-vrak utan motor och kombinera den med motorn.

Sedan har jag en Elan/Monarped från 1954, se tidigare i denna tråd. Den är iordninggjord men orkeslös. Kan vara läckande topplockspackning, felinställd förgasare eller tändning.
Hade egentligen tänkt att använda den på Lergökarallyt men det är ju lite tid kvar ännu.
 

Bilagor

  • PICT0158.JPG
    PICT0158.JPG
    126,1 KB · Visningar: 5

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Visar den här mopeden som jag haft i ett antal år och kört några rallyn med!
Gissar att ingen ser vad det är för något egentligen?

Hej!

Hmmmm....

Kan det vara en DKV, hade en sådan i min ungdom.

Påminner lite om den på bilden!

Ha det gott!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Knepigt att folk alltid blir lurade av den, ändå när man ser att det är enkelsving och variomatic så förstår man att det inte är någon veteranare.
Det är en honda PX från tyskland det är en 25km moppe med trampor som kommit hit via en tysk cykelhandlare som hade den i något förråd när han avvecklade och gick i pension.
Den är från 70talet och jag svetsade fast några fästen att ha fötterna på och tog bort allt som hade med trampor att göra, gjorde om sadeln fullständigt och målade över den röda färgen med original svensk militärgrön färg.
Tror det är färgen som gör att alla tror den är jättegammal veteran.
Jo elstart finns som fungerar.
Den har stått i ett par år och tog fram den häromdagen och den startade omgående på gammal bensin, lite dåligt med luft bara.
Japansk kvalitet!
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Detta är en HMW-50 N Årsmodell 1956. " Halleiner Motorenwerke" Salzburg har tillverkat mopeden. Encylindrig, tvåtakt, vändspolesystem. Slagvolym 49,9cc Uteffekt : 0,8 hk vid 3000v/min.
Jag har haft mopeden i sjutton år och endast kört med den "två" gånger. Tidigare ägare var en herre i Ö-vik. När han gick bort tog dottern ner mopeden till H-borg. Den stod på min dåvarande arbetsplats i många är och ingen visste vems mopeden var. Efter lite efterforskning hittade jag adressen till dottern. Vi kom överens om att jag var rätt man att överta mopeden. Dottern fick pengar, jag blev ägare till mopeden. Kan även berätta att "Generalrepresetant" var AB Indoma - Fabriksgatan16 Jönköping. Jag har bruksanvisning-ersatzteilkatalog - leveransbok till mopeden. Rätt roligt att ha. T.o.m cykelpump och verktyg är orginal. Jag har haft fem mopeder till, men sålt bort dessa på grund av byte av garage. Kreidler 1975, en Crecent 1290 - 1965, En Crecent Compact 1975, Mustang 617 - 1968, Zundapp KS50 - 1969. Alla har jag renoverat till toppskick! utom Crecent 1290. Den ville jag ha lite sliten så jag inte behövde vara rädd om den. HMW:n ? Om den skall säljas? Man vet aldrig!
Hälsn..... Ce-eN ! :spinny: P1140011.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Håller nu på att renovera motorn på Monarpeden/Erlan från 1954, se inlägg 124.
Förutom att jag byter alla kullager, topplockspackning, cylinderfotspackning och packningen mellan motorhalvorna läste jag i "Stora Tvåtaktsboken" att dåliga packboxar kan göra att motorn förlorar kompression.
Problemet är just att motorn är orkeslös. Tändningen är rätt inställd.
Motorn är en ILO FP50.
Det finns tydligen två typer av packboxar, enkel- resp. dubbel-läppade.
Någon som vet vilken typ jag skall köpa.
Packningar & Packboxar - ILO - Reservdelar Moped - Ettansmopeder och Trädgård AB
 

Bilagor

  • bild (77).JPG
    bild (77).JPG
    61,3 KB · Visningar: 6
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteranmoped

Så länge det finns utrymme för en s.k dubbelläppad packbox är den typen att föredra, du får ju två "läppar" som tätar.
Och alldeles riktigt, dåliga packboxar läcker kompression, och mopeden blir orkeslös.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Viken dröm den var Jag tror att det var den starkaste 125 an.
men vilken pprislapp det sitter pá den. Kommer ihág att min far köpte en Ford Granada GXL 1973 som kostade 30.000:-
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteranmoped

Viken dröm den var Jag tror att det var den starkaste 125 an.
men vilken pprislapp det sitter pá den. Kommer ihág att min far köpte en Ford Granada GXL 1973 som kostade 30.000:-

Jag har haft det stora nöjet att prova en Zündapp KS125:a, och det kan jag säga, den gick som en skållad råtta:mcride:
Men jag har aldrig kört en Zündapp KS 125 från 1970, den som jag provade var från 1971, alltså den med den fula ramen, och ska man äga en Zündapp KS 125:a, ja då är det den från 1970.
Modellen tillverkades bara detta år, och det som "är fränt" med just den är att den ser ut som en "vanlig KS50".
Men du har alldeles rätt, prislappen är helt bort i tok:swoon:
 
Toppen