• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Inte behöver dom fuska med momsen för att det ska bli mycket billigare än i Sverige, men som med allt annat, rötägg finns överallt....
 
J

Jarn

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Handlaren i Tyskland som jag handlade min förra bil av, han hade blivit drabbad just av denna typ av kriminell verksamhet. Dock ej av svenskar.
Handlaren hade sålt bilen utan Tysk moms i tron att den sedan skulle betalas i annat land. Då detta inte blev gjort, krävdes den tyska handlaren på momsen.

Därför var jag tvungen att betala den tyska momsen på min bil, för att sedan när jag visat att jag betalt den svenska, få den tillbaks. Gällde ny husbil.

Detta är återigen ett bevis på att själv importera är det bästa sättet i stället för att gå via mellanhänder, för att ha så bra kontroll som möjligt att allt går rätt till.
Att handla via mellanhänder gör också att man har ingen klar motpart vid reklamationer eller garantiärenden.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Galskap at slutt kunden er den skyldige!. Trodde virkelig Sverige var en rettsstat!

Sverige må jo endre sine import regler og rutiner, helt åpenbart.
Ved import MÅ jo selvfølgelig den som transitterer kjøretøy og tar det hjem være den ansvarlige for at alle dokumenter og avgifter blir betalt. Forøvrig er det enkelt å få dette på plass. All import av momspliktige kjøretøy skal medbringe toll eksport dokument i original utstedt av det lokale Zoll kontor der handel gjøres, med pålydende importørs navn og personalia. Og den dedikerte importøren er ansvarlig. Forøvrig bør det også være teknisk enkelt for toll/veimyndigheter å gjøre bilen uregisterbar uten mva dokumentasjon.
 
T

Teddi

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

min husbil är till salu,,till ett pris som ligger rätt,,mängder av påringningar har ja fått,,en del undrar hur ja kan sälja så billigt,,faktiskt sant:p
ja håller med att en bil som gått 100 mil säljs för ett konstigt lågt pris,,då ska man dra åt sej öronen,,
likadant med kontoll att det inte finns nån skuld på bilen,,

därför håller ja med roland,,sköt detta själv,,då kan de inte bli galet,,varför inte ihop med roland???

då blir de allra bäst:D:D

ja begär 200 lakan för en 2003 som andra vill ha trehundra för,,ock har för fyra år sedan handlat den för 250,,ja säljer den lätt,,

sedan har den svenska skattemyndigheten en #lag#om event,,återvinning tillbaka i tiden om det inte står rätt till,,ock detta drabbar tredje part,,m.a.ord den sista köparen,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Det är ju knappast fri konkurrens om det innebär att vissa inte betalar momsen, hur skall någon ärlig företagare klara det? :confused:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Jag måste hålla med Rusken i detta fall.

Det verkar ju inte klokt att om inte den som impoterat varan är den som är ansvarig för att alla regler följs utan att ev. jag som sedan köper varan kan bli skyldig att betala ex. utebliven moms.

Vad är det för hönshjärnor som kommer på en sådan ordning?

Naturligtvis svenska byråkrater som insett att det kan vara svårt att komma åt kriminella men att sätta åt en hederlig Svensson det går lätt.

Vad har jag för garantier för att momsen är betald på den importerade TV,n som jag köper av någon handlare? Verkar det rimligt att jag skall stå för fiolerna om denne bluffat med momsen?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Ursprungligen postat av LasseG
Intressant läsning
Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar - Motor-Magasinet

Hej! Tänk efter vad som är syftet bakom artikeln. :mad:
Vad ska vi med EU:s fria handel om inte en hel bransch klarar att konkurrensutsattas?
Sanddammaren

Sanddammaren, jag vet inte vad du anser som är fel betr innehållet i "LasseG's" inkopierade intressanta och välskrivna artikel som handlar om klarlagd/utpekad brottslighet, mm i bla husbilsbranschen (tack LasseG)?!

EU's "fria handel" är reglerad av och mellan de olika medlemsländerna, i dessa fördrag finns givetvis inget som helst stöd för "rent brottslig" verksamhet som exempelvis beskrivs i artikeln! Vad/vem är det då du vill skydda från vad och hur, knappast brottslighet genom att tumma på våra lagar får man hoppas men vad är du ute efter?

Att för privat bruk och på ärligt sätt inhandla ex husbilar från Tyska marknaden enligt befintliga EU-regler har uppenbarligen fungerat väl för många nöjda HBK medlemmar som jag uppfattat - men i dessa fallen utan inblandning av företag som "tänjer" på EU's och Svenka lagars gränser!
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

För mig känns Lars Erik Paulsson uttalande till att skämma oss att bara handla av dom stora handlarna. Det finns många mindre ärliga importörer som sköter sig på ett utomordentligt sätt. Tycker mig se en hel del klagomål även på husbilshandlare som är med i HRF på vårt forum. Sedan att det finns skumma lycksökare som gör allt för lura oss konsumenter och som skall sättas dit håller jag givetvis med om.

Sanddammaren
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Aha! Lars-Erik Paulsson har uttalat sig....

Var det inte han som skickade ett mejl till skatteverket och menade att alla småimportörer skulle kollas upp beträffande momsfusk för ett tag sedan?

Vem har sagt att alla HRF:anslutna handlare har rent mjöl i påsen? Ska man kolla handlare kan man ju faktiskt kolla alla.
Visst är det bra att man sätter dit skattefuskare, men jag tycker mig uppfatta mellan raderna i artikeln att alla handlare som inte är anslutna till HRF är skumma, och så är ju inte fallet!

Citat ur artikeln:

"Antingen hämtar man information hos Skatteverket eller så kan man slå en signal till oss på HRF och se om det är ett medlemsföretag, säger Lars-Erik Paulsson."

Detta är ju ett effektivt sätt att försöka krossa de seriösa småhandlarna som importerar husbilar och sköter sina kort som givetvis utgör ett hot mot de HRF:anslutna handlarna som uppenbarligen tjänar betydligt mer på försäljningen av varje fordon.

Branschorganisationer har en viss tendens att vara kartellbindande....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Tycker varken att Lars Erik Paulssons "råd" är fel, spec mot bakgrund av Berntssons tidigare inlägg i artikeln, eller rimligen kan skrämma någon redig, ärlig och påläst husbilsköpare! Möjligen kunde EP bla lagt till att en köpare alltid själv måste försäkra sig om att säljaren äger "den tilltänkta varan" och att den tillfullo är betald och inte behäftad med obetalda skulder.

Rent allmänt bör man vara särskilt försiktig om en vara utan vettig förklaring avviker alltför mycket från den "normala" marknadsprisbilden. Sådana "spelregler" gäller nog inte bara i Sverige utan även i det välordnade Norge(?) och inom resten av EU.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Jo det kan så vara! Och visst finns det skojare även i den här branschen. Momsfuskare inom personbilsimporten är ju ett problem som inte är nytt.
Är man osäker - så kolla med Skatteverket och Kronofogden! Kostar inte mer än ett telefonsamtal. Och det gäller ju inte bara om man köper husbil, det gäller ju alla andra möjliga varor och tjänster som man köper där man inte känner till eller har någon historik kring företaget i fråga.
Dessa fuskare finns ju inom alla branscher...

Men för att priset avviker från marknadsprisbilden behöver ju inte betyda att säljaren är en skojare? Och vad är marknadspris? Är det de svenska handlarnas priser som avses så är det inte konstigt att priset avviker. Att det sedan inte ingår samma garantier hör inte till saken i detta fallet, det har tidigare diskuterats i trådar vad som är prisvärt och inte. Och vi har ju sett hur även etablerade svenska handlare struntar i konsumentköplagen.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Den dagen då du kan ta garantiproblem (på köp i utlandet) och andra reperationer på husbilsdelen i Sverige så kommer priset på husbilar sjunka i Sverige.

Det som är märkligt i sammanhanget är att för bilen i mitt fall Renault så går det att serva den i Sverige och är där några garantiproblem så åtgärdas det i Sverige

Bilen är inporterad från Tyskland av en seriös handlare (jag upplever det så) och han tar garantiproblemen. Den är med all den utrustning jag har på runt 110.000 billigare än om jag skulle köpt den hos en svensk handlare.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Ja, det är ju mycket märkligt att garantier på chassie samt andra delar i bodelen som uppvärmningssystem, kylskåp m.m. fungerar i Sverige.
Vi har haft garantiärenden på chassiet och det var inga som helst problem, Fiat Sverige gjorde ingen skillnad på om vi köpt bilen här eller i Tyskland.

Kan jag få en vettig förklaring till varför just de svenska märkeshandlarna, som Burstner m.fl. inte kan ta garantin då?

För visst är det väl så att det inte är handlaren personligen som får stå för den ekonomiska smällen på ett garantijobb?
Så är det iallafall med andra produkter, går min nyinköpta LG Tv sönder är det inte min lokala handlare som står för fiolerna, utan LG. Så var det med Fiat också.
 

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Gjorde ett täthetsprov på min Dethleffs som skall utföras av aukt.handlare i samband med ett annat jobb.Dom ville inte åtgärda de problem som visade sej.
Deras orsak till det var bl.a att Dethleffs´s ersättning inte motsvarade firmans timdebitering samt
att dom inte tog på sej andra än dom som köpt bilen hos dom.
Detta har dom informerat Dethleffs högsta ledning.
Att dom dessutom tog mer än dubbelt så mycket för en direktimporterad bil är ju deras sätt
att protestera o dom anlitar jag aldrig mer.
Lasse q
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Jag blev kontaktad av ekobrottsmyndigheten ett år efter vi köpt vår första hb. Hittade den på blocket, den var då ännu inte regad i sverige, men såldes av en mindre bilhandlare. Kollade upp denne på skattemyndigheten och kronofogden, det såg bra ut så jag köpte bilen. Aldrig ångrat detta, garantier och service har gått bra. Det enda jag saknar är svensk servicebok, den vill inte FIAT släppa ifrån sig. Hur har ni andra löst detta. Ligger just nu i mailväxling med Konsument Europa. De verkar inte det minsta intresserade så den fria marknaden är bara en chimär. Protektorismen är fryttad från statsnivå till branch och konsernnivå.
Leffe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Men varför blev du kontaktad av ekobrottsmyndigheten? Var företaget skumt trots allt?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Ludde, det finns tydligen ett EU direktiv att varan man köper skall åtgärdad i det land o den affär där man köpt den. Det beskedet fick jag när jag frågade, då jag köpt en tv på Bauhuse i Tyskland, trodde de kunde fixa till det i Sverige, men se det gick inte. Varfö det inte gäller bilar vet jag inte.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Jag köper inte en Rolex på Möllevångstorget. Jag köper inte en bil eller husbil på Blocket om jag inte kollat upp säljaren. Jag blev glad när polisen hittade min fina stulna cykel när den var på väg att säljas.

Det här handlar inte om att importera eller köpa husbil i Sverige. Det här handlar om att inte ställa upp som marknad för grov organiserad brottslighet.

Det är inte OK att vara hur godtrogen som helst. Var en aktiv och medveten konsument. Är ex priset lågt, eller onormalt lågt, reagera. Jag tycker det är rätt att ställa krav på oss konsumenter.

Ingen vill få sina ägodelar stulna eller svindlade. Då krävs det att ingen vill köpa sådant gods heller!

:-/<rister
 
Toppen